Hjälp med återkommande kedjebrott

ninjanisse

Ny medlem
Hej Happyvänner.
Jag är en ny skogsbandit som cyklat i ett år på denna Univega och nu har jag stött på mitt första stora meckproblem.

2014-03-0213.37.09.jpg

Min kedja bryts konstant när jag växlar upp på de högre delarna och lägger kraft på kuggen. Det har resulterat i att jag flertalet gånger lagat med länkar. Jag har försökt pilla lite på växelns position vid fästet i växelörat vilket hjälp en vända och sedan samma resultat igen. jag hör ur det knakar till när kedjanbryts och det känns som om den helt enkelt inte har fri gång någonstans vid dessa växlingar.

Nu undrar jag vad behöver jag byta eller är det något som sitter fel?
Som jag förstått det kan det bero på flera olika orsaker. Växel, växelöra, eller kedja och kasett. Dels slitna delar men också på någon av dessas postitioner.

Jag vore mycket tacksam för hjälp.

2014-03-0213.35.16.jpg

2014-03-0213.36.30.jpg

2014-03-0213.36.04.jpg

2014-03-0213.36.09.jpg

2014-03-0213.36.45.jpg

Hej

" Min kedja bryts konstant när jag växlar upp på de högre delarna och lägger kraft på kuggen."

Byt kedja och sluta sen genast med att växla samtidigt som du lägger kraft i pedalerna.
Försök växla precis innan du måste så att du kan lätta på pedaltrycket vid växlingen.
Detta kommer naturligt när man vant sig och kedjan kommer förmodligen sluta gå av vid växlingen.

Kassetten ser ju ok ut, så vitt jag kan se, så du behöver nog bara en ny kedja.
Eventuellt så kan växelörat vara lite krokigt, denna del "offrar" sig ju när man slår i något, men då borde den ju växla dåligt överlag.
Det skadar aldrig att ha något extra växelöra så du kan ju handla två när du köper ny kedja.

Du bör inte växla med full kraft, utan istället slå av en millisekund medans du växlar precis som på en bil.
Man kan när man läser en del inlägg få intrycket att det är okej att växla under det att man trampar på rejält, men så är alltså inte fallet, för det finns inga system idag som är konstruerade för växling med full kraft, så vitt jag vet.

Här är en video och lite tips:
http://www.mtbtips.com/beginner-mountain-biking-tips/22-mountain-bike-gear-shifting-dos-and-donts/

Frid!

Senast ändrad:
Virusko skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> " Min kedja bryts konstant när jag växlar upp
> på de högre delarna och lägger kraft på
> kuggen."
>
> Byt kedja och sluta sen genast med att växla
> samtidigt som du lägger kraft i pedalerna.
> Försök växla precis innan du måste så att du
> kan lätta på pedaltrycket vid växlingen.
> Detta kommer naturligt när man vant sig och
> kedjan kommer förmodligen sluta gå av vid
> växlingen.

+1!!!

Detta är ungefär som att försöka fullgasväxla bilen men utan att frikoppla.

Alternativt om du inte vill ändra teknik..... Köp en hel hög med billiga kedjor och ha alltid minst ett par kedjor med dig ut på varje tur :-D

Å tack för svar. Vad glad jag blir :)
En fråga dock. Jag förstår nu att jag inte skall lägga tryck på kedjan vid växling nu men det har fungerat tidigare på en lång rad turer och nu bryts den gång på gång. något måste väl ha hänt? Som att exempelvis växeln ligger för nära kassetten? eller blir det bara såhär efter ett år när delarna börjar bli slitna?

/Nils

Är nog helt enkelt så att kedjan nu visar resultatet av en tids upprepad "misshandel".

Köp nya kedjor, många av oss har 2 kedjor som vi alternerar mellan för att minska slitage på drev & kassett, och kolla denna kanalen på youtube :-D

Du menar att den går av när du växlar till någon av de största kuggen bak. På vilket kugg fram har du kedjan när det händer? På lilla eller mellan hoppas jag. För har du den på största så blir kedjelinjen så sned så det är inte konstigt då isåfall.

Kolla även så inte den skrapar i växelförare fram då blir det en tvär böj vid växelföraren.

Kan vara kedjan också. Hade en Wipperman kedja som gick i bitar gång på gång. Bytte tillbaka till Shimano och allt var frid och fröjd igen. Vissa tillverkare varnar tom. för de där Wippermankedjorna....

Rickard.v - Nej jag kör främst på minsta kuggen på främre växeln eller max mellandrevet och det har hänt på båda. Men jo jag tycker faktiskt att det skrapar i växelföraren när jag ligger på minsta kuggen så det skall jag kolla lite på.

Övriga- JA. Jag skall lära mig växla mer och uppskattar alla fina youtubetips :)

Nu sitter det en ny hutlöst överprissatt deorekedja från en fysisk butik. Jag tänker att jag testar lite och ser hur det blir. Beställer en nya kedja och kassett för att ha backup från nydesignade bike-dicount och jag skall även försöka hitta ett nytt växelöra.

MEN vid Pillet upptäckte jag vad jag tror är det främsta felet. Växelörat. Det syns inte men det såg ut som det var snett och gör att det verkar bli väldigt trångt för kedjan när den växlar till lättare växlar. Jag slänger med några bilder men det är kanske lite svårt att se.

2014-03-0217.49.09.jpg

2014-03-0217.49.17.jpg

Jag återkommer med rapport när jag varit ute och testat lite :)

Byt det där örat innan du kör igen, du kommer uppleva att hela drivlinan kommer kännas mjukare och mer följsam.

Tillbaka
Topp