Hjälp med att byta om nav?

Zimpax

Medlem
Skulle behöva lite hjälp med hur och vad jag kan göra för att konvertera ett par gamla kolfiberhjul så de passar min nya hoj. 100x15 och 142x12, 11 delat shimano är hjulen.

Vart hittar jag konverteringkitt till mitt tune nav så de passar boost? Eller passar andra märken?

Har 12 delat sram gx på nya hojen men en kille sa att de finns sram kassett som passa på utan att jag måste byta till xd body. Med de står 11 delat på body nu, passar ett 12 kassett ändå och vilket isf?

Tacksam för all hjälp! Mvh Oscar

Bilagor

• 20190510_170119.jpg
    20190510_170119.jpg
    501.9 KB · Besök: 134
Det är bättre att byta nav eller hjul helt, det blir fel med både linjen för bromsskivan samt kedjan

Vilken kan i vissa fall ställa till problem sen när du ska försöka få växlar och bromsar att lira 100% =)

på bromsidan finns det adaptrar för att flytta ut skivan. Svårare på drivsidan så där får man nöja sig där kassetten hamnar

Det är bättre att byta nav eller hjul helt, det blir fel med både linjen för bromsskivan samt kedjan

Vilken kan i vissa fall ställa till problem sen när du ska försöka få växlar och bromsar att lira 100% =)

på bromsidan finns det adaptrar för att flytta ut skivan. Svårare på drivsidan så där får man nöja sig där kassetten hamnar
Lite de jag va rädd för. Men jag tror jag va lite dålig på och förklara i texten. De är bara framhjulet jag behöver göra om till boost. Baknavet är i rätt nått redan, måste bara göra om de så de passar med ett sram 12 delat kassett så de funkar med resten av växlarna ?

Lite de jag va rädd för. Men jag tror jag va lite dålig på och förklara i texten. De är bara framhjulet jag behöver göra om till boost. Baknavet är i rätt nått redan, måste bara göra om de så de passar med ett sram 12 delat kassett så de funkar med resten av växlarna ?
Då är det nog lättare, här fanns tex ett gäng adaptrar beronde på nav. https://www.bike-components.de/en/tune/Conversion-Kit-for-tune-Hubs-p66236/

Sen är det bara att köpa en HG kassett, finns tex Garbaruk, Sunrace, Sram som har 12 delade HG kassetter eller byta body.

Tillbaka
Topp