Hjälp med att montera FSA vevparti, nit i vägen???

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

Jag försökte montera ett annat vevparti på min MBK-cykel. Tidigare var det ett vanligt fyrkantslager på. Inga problem att montera bort det gamla vevpartiet. Skulle montera på det nya vevpartiet, ett FSA Omega MegaExo. När jag försökte sätta i höger lagerkopp så går inte "sleeven" på vevlagret igenom vevlagerhylsan. Den tar emot en nit som sticker upp minimalt inuti vevlagerhylsan. Det ser ut som en nit i alla fall. Jag antar att denna på något sätt håller fast plastgrejen på undersidan som har skåror för växelvajrarna (bifogar bild). Jag är rätt säker på att jag läst om någon på Happyride som haft samma problem, men lyckas inte hitta tråden. Jag undrar om det finns något sätt att bli av med denna nit. Antar att den behövs för att hålla fast plastgrejen, men ser inte hur. Någon som varit med om samma problem?

1782496483861.webp

Där ser man niten som sticker upp och blockerar vägen för sleeven. Går den att fila ner t.ex.?

1782496553226.webp

denna plastgrej kanske kallas för cable guide eller något? Fattar inte hur den sitter fast.

1782496622048.webp

Nya vevpartiet

Går inte det du håller i på sista bilden att lossa från andra lagret också? Då kanske du kan lirka in den biten först och sen montera ihop sakerna på plats?

Går inte det du håller i på sista bilden att lossa från andra lagret också? Då kanske du kan lirka in den biten först och sen montera ihop sakerna på plats?
Jo det verkade gå, men hjälper inte. Sleeven går inte igenom, kommer inte förbi den där niten eller vad det är från något håll.

Det har alltid varit eländigt fuktigt och geggigt inuti mina ramar, så plaströret är nog inte dumt att ha för vevlagrets skull. Går det inte att karva lite i tjockaste kanten på röret så det kan passera niten?

Edit: fast jag har också skippat plaströret på en ram, den används dock väldigt sällan…

Det har alltid varit eländigt fuktigt och geggigt inuti mina ramar, så plaströret är nog inte dumt att ha för vevlagrets skull. Går det inte att karva lite i tjockaste kanten på röret så det kan passera niten?
vågar man karva?
Det är en racer med smala däck så hade inte tänkt köra den i regn eller så. Så tänker att det kanske funkar utan sleeve.

Är det inte en insexskruv som håller fast vireguiden? Testa om det går att att skruva ut den inifrån

Det stämmer.

Annars kan du kanske fila ner niten tillräckligt för att få i plaströret, men inte så mycket att kabelguiden lossnar.

Edit: Det är vevlagret du håller på med. Inte vevpartiet. Det kommer när lagret är på plats.
Ja man kanske vågar fila lite iallafall? Är svårt att se hur mycket som skulle behöva filas bort men kan inte tänka mig det är mycket.

Jo du har rätt, det är så klart vevlagret, är trött efter att ha stått ute i gassande sol och skruvat och svurit.

Vajerguider med skruvhål finns hos de flesta cykelhandlare som sysslar med räsercyklar. Den kommer att va blå och heta shimano.
Skruva ur den där (blir jobbigt, inte mycket svängrum där) och skruv på den nya utifrån. Glöm inte att få med dig en passande skruv också.
Guiden slits iaf med tiden och behöver bytas nångång iaf. Om du behåller cykeln.

Tillbaka
Topp