hjälp med att välja en cykel

reachable_man

Ny medlem
Hej,

Har svårt att välja rätt cykel. jag fick några erbjudande under 20,000 SEK
1. Specialized Tarmac Comp Di2 2016. ca 20,000
2. Specialized Tarmac comp 2016. ca 15,000
3. bmc teammachine slr02 105 2016. ca 18,000

kollade på review på internet och hittade inte några angående specialized men bra review på slr02 men jag bara tänker att jämföra 105 shimano med Ultegra eller tänker jag fel`?

Har läst den och den fick 3.5 medan BMCen fick 4,5.

BMC kostar 21000 men fick bra erbjudande samtidigt som de andra.
Di2 kostar ca 34,000 men fick den för 20000.
Comp kostar ca 24000 och fick den för ca 15000.

Kan få tarmax expert för 22,000.

Jag har sora nu så jag tror att jag kommer känna skillnaden.
Jag har inte testat de och då undrar kag, kan en 105 cykel som kostar 21000 kan vara bättre än en 35000 cykel med ultegera?
Det är egentligen vad hemsidan säger

Det vågar jag inte svara på, du får nog bara välja den du tycker ser bäst ut helt enkelt, svårt att veta vad man ska köpa om man inte kan testa dom i verkligheten.

Har kollat runt mycket på räsrar och 105 verkar ju vara kanoners...
Varför kostar bmc så mycket?
Vilken sida beställer du ifrån?

reachable_man sa:

Jag har inte testat de och då undrar kag, kan en 105 cykel som kostar 21000 kan vara bättre än en 35000 cykel med ultegera?

Att du garanterat känner skillnad mellan Sora och 105/Ultegra säger ju inte att du skulle märka någon skillnad mellan 105 och Ultegra.

Sedan att en cykel för 21" kan vara "bättre" än en för 35" är väl inte omöjligt. Förutom det självklara att den kan vara bättre för just dig geometriskt så väger ofta recensioner in någon form av "prisvärdhet", och är då en cykel en halv gång till dyrare för liknande prestanda så kan ju det ge en sämre totalpoäng.

Köper du cykeln på de premisser som nämns ovan så kan det ju kännas som en bättre affär att "spara" 14" gentemot 3" och dessutom få både DI2 och Ultegra, om du nu ska stirra dig blind på komponenterna. :)

h.g.j sa:
reachable_man sa:

Att du garanterat känner skillnad mellan Sora och 105/Ultegra säger ju inte att du skulle märka någon skillnad mellan 105 och Ultegra.

Sedan att en cykel för 21" kan vara "bättre" än en för 35" är väl inte omöjligt. Förutom det självklara att den kan vara bättre för just dig geometriskt så väger ofta recensioner in någon form av "prisvärdhet", och är då en cykel en halv gång till dyrare för liknande prestanda så kan ju det ge en sämre totalpoäng.

Köper du cykeln på de premisser som nämns ovan så kan det ju kännas som en bättre affär att "spara" 14" gentemot 3" och dessutom få både DI2 och Ultegra, om du nu ska stirra dig blind på komponenterna. :)

Hur kan jag testa att cykeln passar mig geometriskt?
Varje äffar går jag till så säger nåt annat än den andra beror på vilka storlek/märke de har.
När man jämföra priserna på nättet med cykelbutiker i stockholm så skillnaden är väldigt stor.

I början tänkte jag köpa en enduranxe bike för en bekvämt resa men sen efter några grupp tour så tänkte jag att jag vill nåt som är snabb men också bekvämt som är bra på climing.

Det är därför tänker jag köpa från internet utan att testa bikefit och försöker justera cykeln så gott jag kan. tänker jag fel?

reachable_man sa:
Hur kan jag testa att cykeln passar mig geometriskt?

Enklast är ju att provcykla, alternativt jämföra med måtten på den du har nu.

Mycket går ju trots allt att laborera med för att justera in.

Men välj den cykel du känner mest för och beställ den så du hinner cykla med den i år. :) Tänk bara på att om du beställer från UK så kommer bromsarna vara "felvända" som original om du inte ber dom skifta.

reachable_man sa:

Tarmac expert för 22 låter som ett riktigt bra pris. Det skiljer mer än bara växelgrupperna mellan spesh-versionerna. Annan kolfiber och ev vevparti.
Mellan 105 och ultegra är det inte så stor skillnad, däremot är di2 nice. Tveksamt om det är värt 5k mer dock.

Tillbaka
Topp