Hjälp med att välja pendlar cykel

Jag (och många andra) har använt https://bicyclerollingresistance.com/ som grund när jag valt däck, tycker han ger en objektiv bild av däckens prestanda och att den stämmer väl för de däck jag själv använt. Bredden är också väsentlig, har valt bredare däck för varje gång jag byter.
Conti gp5000 as tr har ju fått 5/5 så antar jag inte kan få mycket bättre däck :), samma sida har ju sågat däcken som sitter på metrix 30eq
(Schwalbe G-ONE Allround) så kanske bra med byte ändå
men ska ju självklart testa hur dom känns först innan det blir något byte?

Conti gp5000 as tr har ju fått 5/5 så antar jag inte kan få mycket bättre däck :), samma sida har ju sågat däcken som sitter på metrix 30eq
(Schwalbe G-ONE Allround) så kanske bra med byte ändå
men ska ju självklart testa hur dom känns först innan det blir något byte?
Men märk att det betyget gäller för däcken som landsvägsdäck, däck för tävling och träning på landsväg. Olika däck för olika behov :)

25mm är testat som "Road Bike" medan 32 & 35mm är testade som "CX/Gravel Bike". 32mm 5/5, 35mm 4,8/5 & 35mm 5/5.
Ja det är ingen tvekan om att Contis Grand Prix-däck är bra, har själv sådana på en cykel, det jag ville lyfta var bara att olika användning ger olika prio på egenskaper hos ett däck, precis samma som du skrev ett längre inlägg om tidigare.

Och om Gravelking slick i 38 eller 35 mm är bättre val för halva priset mot Conti , skönare / lika snabba ,
eller har jag redan gjort det bästa uppgraderingen med Conti gp5000 as tr 35 mm och nya slangarna

Är ute efter att ha däck som gör metrix cykeln så snabb skön och optimal det går för mina behov.
Är jag redan där med nuvarande inhandlade däck och slangar så är detta en ickediskussion ?
Hur breda däck får du plats med? Om den enda skillnaden är bredden är de bredare däcken bättre. Men det är självklart mer skillnad än bredden mellan Conti GP5kAS TR i 35mm och Gravelking Slick i 38 mm

Det är cykelbana stora delar av vägen med helt okej asfalt , vissa partier är mer nylagda andra äldre men inte dålig , inga potthål just nu ,några cykelövergångar, förra Vintern sköttes sopsaltning bra, vintern innan dåligt , varierar från år till år.
Mitt intryck är att det sköts rätt bra , har fått punka en gång på fyra års daglig pendling.
Då låter det som om Conti GP5kAS TR i 35mm skulle kunna funka bra för dig.

Sedan bör du vara skeptisk till resultaten och omdömena hos Bicyclerollingresistance, särskilt rullmotståndet och då även det kompletta omdömet. Tex skiljer sig underlaget från vanlig asfalt och det märks om man jmf med andra rullmotståndstest + MER.
Vikt, bredd och slitbanetjocklek hör ju till de av hans mätningar som man kan lita på, förutom bredden är det som på engelska kallas "supple casing" (smidig stomme) tillsammans med vikten viktigt för att däcket skall kännas snabbt, bekvämt och bra.
Slitstarka, långlivade, grovmönstrade och punkteringsskyddade däck brukar vara långt ifrån "supple" och upplevs då av de allra flesta som både tröga, tråkiga och trista att cykla på åtminstone av de som själva har använt riktigt bra däck och är noggranna med hur däcken upplevs.
Conti GP5kAS TR är även de punkteringsskyddade, men förhoppningsvis kommer de trots det inte att upplevas onödigt tröga, tråkiga eller trista att cykla på.
Varför inte börja att cykla några dagar med originaldäcken innan du byter för att du själv skall kunna jämföra vad du märker? Skriv gärna här då om hur du upplever det bytet.

Hur breda däck får du plats med? Om den enda skillnaden är bredden är de bredare däcken bättre. Men det är självklart mer skillnad än bredden mellan Conti GP5kAS TR i 35mm och Gravelking Slick i 38 mm

Då låter det som om Conti GP5kAS TR i 35mm skulle kunna funka bra för dig.

Sedan bör du vara skeptisk till resultaten och omdömena hos Bicyclerollingresistance, särskilt rullmotståndet och då även det kompletta omdömet. Tex skiljer sig underlaget från vanlig asfalt och det märks om man jmf med andra rullmotståndstest + MER.
Vikt, bredd och slitbanetjocklek hör ju till de av hans mätningar som man kan lita på, förutom bredden är det som på engelska kallas "supple casing" (smidig stomme) tillsammans med vikten viktigt för att däcket skall kännas snabbt, bekvämt och bra.
Slitstarka, långlivade, grovmönstrade och punkteringsskyddade däck brukar vara långt ifrån "supple" och upplevs då av de allra flesta som både tröga, tråkiga och trista att cykla på åtminstone av de som själva har använt riktigt bra däck och är noggranna med hur däcken upplevs.
Conti GP5kAS TR är även de punkteringsskyddade, men förhoppningsvis kommer de trots det inte att upplevas onödigt tröga, tråkiga eller trista att cykla på.
Varför inte börja att cykla några dagar med originaldäcken innan du byter för att du själv skall kunna jämföra vad du märker? Skriv gärna här då om hur du upplever det bytet.
Tack för lektionen Håkan kul med lite ny kunskap ?.
Schwalbe som sitter på är ju 40mm så upp till 40 funkar ju iaf.

Ja det är så det får bli , känner jag mig helnöjd med Schwalbe så kanske det blir så att jag returnerar Conti gp5 utan test men känns det inte hundra så blir bytet av , återkommer vilket fall.
Vad tror du om däcktryck på gp5 om jag skulle testa dom?
Även optimalt tryck på Schwalbe?
Och ska man ha samma tryck fram och bak eller mindre fram mer bak?

Jag Väger ca 80kg

Och tiotusendollars frågan , olja eller vax på kedjan? ?
Någon bra produkt att rekommendera?

Ja det är så det får bli , känner jag mig helnöjd med Schwalbe så kanske det blir så att jag returnerar Conti gp5 utan test men känns det inte hundra så blir bytet av , återkommer vilket fall.
Jag skulle ha jmf däcken om jag hade dem hemma, de jag inte var nöjd med skulle kunna bli reserv eller säljas här.

Vad tror du om däcktryck på gp5 om jag skulle testa dom?
Även optimalt tryck på Schwalbe?
Och ska man ha samma tryck fram och bak eller mindre fram mer bak?
Det finns olika däckstryckskalkylatorer på nätet, tex denna

Och tiotusendollars frågan , olja eller vax på kedjan? ?
Om du ffa skall pendla på blöta och sopsaltade cykelbanor kommer en vaxad kedja att börja rosta SNABBT!

Någon bra produkt att rekommendera?
Det törs jag inte :sneaky:
Men här finns ett test (att köpa) där även rostskydd ingår i testet

Jag skulle ha jmf däcken om jag hade dem hemma, de jag inte var nöjd med skulle kunna bli reserv eller säljas här.

Om du ffa skall pendla på blöta och sopsaltade cykelbanor kommer en vaxad kedja att börja rosta SNABBT!

Tusen tack ?

25mm är testat som "Road Bike" medan 32 & 35mm är testade som "CX/Gravel Bike". 32mm 5/5, 35mm 4,8/5 & 35mm 5/5.
Tjena grabbar !
Hoppas allt är fint med er , har nu haft min nya cykel i ca 1 vecka och känner mig väldigt nöjd än så länge , det blev som sagt en Scott metrix 30eq , däcken som sitter på rullar mjukt och fint så har ännu inte bytt, tänker sätta på conti gp5000 as till våren då ändå vinterdäck snart ska på.
Hade en fråga , har lärt mig ”mecka” lite och har själv finjusterat växlar osv på egen hand då jag inte tyckte att den kändes bra efter leverans , fick inte in alla mickrolägen på framväxeln och kedjan gick emot buren på vissa växlar , krävdes en omspänning av växelvajern samt lite justeringar på L och H skruv .
Bakväxeln krävde också lite kärlek ,hursom nu känns allt smooth och flyter på bra .
Men här kommer min fråga , när jag skruvar på B skruven på bakväxeln så rör sig ingenting på min enhet , kolla på cyklotekets guide på youtube och trissan rör sig mycket där , min rör sig inget hur mycket man än skruvar.
Är det något fel på min enhet eller är det olika på olika växlar?, shimano claris är det på min.

Är som sagt nöjd med hur allt fungerar nu då alla växlar går rent och tyst och kul att man lärt sig justera själv men är ändå nyfiken på B skruven , varför det inte rör sig något ?

Men här kommer min fråga , när jag skruvar på B skruven på bakväxeln så rör sig ingenting på min enhet , kolla på cyklotekets guide på youtube och trissan rör sig mycket där , min rör sig inget hur mycket man än skruvar.
Är det något fel på min enhet eller är det olika på olika växlar?, shimano claris är det på min.

Är som sagt nöjd med hur allt fungerar nu då alla växlar går rent och tyst och kul att man lärt sig justera själv men är ändå nyfiken på B skruven , varför det inte rör sig något ?
Det låter ju konstigt, har för mig att b-skruven på Claris ska fungera som man förväntar sig. Du kan ju kika från andra sidan cykeln kanske om skruven tar i växelörat eller inte?

Vissa bakväxlar kan monteras lite felvinklade, då antar jag att b-skruven kan hamna fel men då brukar det också bli svårt att justera.

Om växelöret och/eller växeln är sne så kan också b-skruven hamna på sidan om växelörat.

Det låter ju konstigt, har för mig att b-skruven på Claris ska fungera som man förväntar sig. Du kan ju kika från andra sidan cykeln kanske om skruven tar i växelörat eller inte?

Vissa bakväxlar kan monteras lite felvinklade, då antar jag att b-skruven kan hamna fel men då brukar det också bli svårt att justera.

Om växelöret och/eller växeln är sne så kan också b-skruven hamna på sidan om växelörat.
Tack , Ska kika på det idag ?

Hittade problemet, man måste släppa på cykelkedjan , hänga av den eller ta bort den så att växelörat ligger i helt upprätt läge , då rör den på sig som den ska , antar att man ställer in detta innan kedjan sitter på för denna modell ?

Hittade problemet, man måste släppa på cykelkedjan , hänga av den eller ta bort den så att växelörat ligger i helt upprätt läge , då rör den på sig som den ska , antar att man ställer in detta innan kedjan sitter på för denna modell ?
Man behöver inte ta av kedjan. Man växlar så kedjan ligger på innersta/största kugget på kassetten. Sen justerar man. Se t.ex. här https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment

Man behöver inte ta av kedjan. Man växlar så kedjan ligger på innersta/största kugget på kassetten. Sen justerar man. Se t.ex. här https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment
Tyvärr funkar det inte då , har redan testat alla av dom ”vanliga” tillvägagångssätten enligt guider ,det funkar bara när jag lastar av kedjan, och örat åker i maximalt bakläge.

Det är ju antagligen något annat som är fel eftersom det bara funkar efter kedjan är avtagen , kan det möjligtvis ha med kedjespänningen att göra?

Eller vad skulle det annars kunna va som orsakar detta mysterium ??

Senast ändrad:
Tyvärr funkar det inte då , har redan testat alla av dom ”vanliga” tillvägagångssätten enligt guider ,det funkar bara när jag lastar av kedjan, och örat åker i maximalt bakläge.

Det är ju antagligen något annat som är fel eftersom det bara funkar efter kedjan är avtagen , kan det möjligtvis ha med kedjespänningen att göra?

Eller vad skulle det annars kunna va som orsakar detta mysterium ??
Trampar B-skruven på växelörats klack?

Tillbaka
Topp