Hjälp med Chris King styrlager

morphine

Medlem
Noterade efter att jag plockat ihop en av mina cyklar att översta lagerringen på mitt Chris King lager inte ligger riktigt som det ska efter att jag dragit ihop allt.

Min teori utan att ha haft tid att göra en större felskökning är att den understa lagerbanan har blivit lite ojämn efter att ha varit avmonterad på ett par gafflar. Är 99,9% säker att sjävla lagerkopparna sitter som de ska.

Är det någon som har någon annan teori/lösning på mitt problem så vore jag mkt tacksam.

Bilagor

• orange.jpg
    orange.jpg
    55.3 KB · Besök: 22
Den översta delen av CK-lagret har en ipressad gummiring som gör att den ska gå så trögt över gaffelröret som möjligt. Det är inte den smo är deformerad?

Är styrröret brotchat upp och nertill?
Är gaffelns säte för "crownrace" brotchat?

Om det skulle vara snett längst ner vid gaffelkronan, gissar jag på att glipan skulle se annorlunda ut! Ser mer ut som att antingen övre lagerskålen eller kompressionsringen sitter snett.

Missade att jämna till kanterna på min nya gaffel efter att ha kortat gaffelröret. Och nu när jag tänker efter kan det ha varit så att det lossnade lite gummi från översta ringen pga att kanterna på röret var något vassa...

Har dock funderat på detta själv och testade att skruva runt ringen och sen dra ihop det. Men oavsett hur jag snurrar den översta ringen så ser det exakt ut som det gör på bilden dvs den bakra delen av ringen sticker upp något högre än den främre... ( efter jag dragit ihop hela paketet ).

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Är styrröret brotchat upp och nertill?
> Är gaffelns säte för "crownrace" brotchat?
>
> Om det skulle vara snett längst ner vid
> gaffelkronan, gissar jag på att glipan skulle se
> annorlunda ut! Ser mer ut som att antingen övre
> lagerskålen eller kompressionsringen sitter
> snett.

Styrröret är ej brotchat men det har suttit ett Hope Enduro lager monterat på ramen innan och det satt som det skulle ( detta var dock med en annan gaffel ).

Gaffelns säte är ej heller brotchat..... hmm skulle ju kunna vara det som är problemet.

Hade något liknande på min hardtail. Lagert gick trögt när man styrde åt ena hållet.
Det var styrstammen som inte var helt plan och rät mot styrröret. CK är väldigt känslig mot sådant.

Lösning: Thomson stam. (Eller liknande som inte är svetsad, utan har fräst yta.)

Prova att vrida styrstemmen åt andra hållet och se om glappet är på samma sida.

Roger skrev:
> Hade något liknande på min hardtail. Lagert gick
> trögt när man styrde åt ena hållet.
> Det var styrstammen som inte var helt plan och
> rät mot styrröret. CK är väldigt känslig mot
> sådant.
>
> Lösning: Thomson stam. (Eller liknande som inte
> är svetsad, utan har fräst yta.)
>
>
> Prova att vrida styrstemmen åt andra hållet och
> se om glappet är på samma sida.

Håller med min namne .Tänkte precis skriva samma sak .Nästan .

Luzac skrev:
> alternativt att pigmodda lagret vilket gör det
> betydligt bättre än orginal i mitt tycke

vilket innebär?

Roger skrev:
> Hade något liknande på min hardtail. Lagert gick
> trögt när man styrde åt ena hållet.
> Det var styrstammen som inte var helt plan och
> rät mot styrröret. CK är väldigt känslig mot
> sådant.
>
> Lösning: Thomson stam. (Eller liknande som inte
> är svetsad, utan har fräst yta.)
>
>
> Prova att vrida styrstemmen åt andra hållet och
> se om glappet är på samma sida.

Testade avv vrida styrstammen samt att byta ut den mot en en annan. Problemet kvarstår.

Har även pressat kopparna ytterligare en gång för att säkerställa att dom ligger där dom ska.

Testade även att mäta avståndet mellan kopparna på vardera sida, och det visar sig att det skiljer knappt en millimetar ... typ :) mellan "fram" och bak". Detta måste ju innebära att styrröret på ramen är ojämnt? Kan det vara så att CK lagret är så känsligt för detta och att man missat att se det när Hope lagret satt där?

morphine skrev:
Kan det vara så
> att CK lagret är så känsligt för detta och att
> man missat att se det när Hope lagret satt där?

Känsligt?! 1mm är ju skitmycket, brotcha skiten.

rouster skrev:
> Tycker mig känna igen färgen på den där ramen
> =D

jajamen :) finfin

JLarsson skrev:
> Den översta delen av CK-lagret har en ipressad gummiring som gör att den ska gå så trögt över gaffelröret som
> möjligt.

Hur trögt ska det gå? Jag lär inte kunna trä på den med o-ringen på plats utan att bruka kraftigt våld. Pillar jag bort o-ringen så går det bra (med små marginaler/glapp), men det känns rent spontant inte som någon bra lösning.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp