Hjälp med cykel MTB

pjannesson

Ny medlem
Hjälp med cykel MTB
Hej
Gör en presentation och en tråd för att få några tips samtidigt.
Är en kille som nyligen funnit att det är fruktansvärt roligt med MTB, tittar nu på att köpa min första och behöver lite guidance :)

Jag är 196 cm lång väger 100 kg och tränar ganska mycket, har tidigare kört sporthoj och motorcross, kört en svensk klassiker precis och fastnade lite för cyklingen, provade mtb häromdagen för första gången på en lite vettigare cykel.
Jag har alldeles för dålig koll på ramgeometri och sånt men kan konstatera att jag är stor och tung och kör väldigt hårt med grejerna, gissar på att en ram i strl 22 borde passa någotsånär.
Jag vill ha en fulldämpad cykel med downhill/stig som första prio, budgeten ligger väl kring 10 +/- ett par tusen.
Som sagt oehört tacksam för alla tips är för dålig på komponenter för att kunna avgöra vad som är prisvärt.
Kollat på b.l.a
Cube
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57263

Mvh Per

Hjälp med cykel MTB
Den verkar väldigt prisvärd. Men det är en cross-country snarare än en AM/downhill. (Svårt få in både downhill och XC på samma cykel.)

/Mats

Hjälp med cykel MTB
Med din längd så skulle jag kika på en Large eller XL specialized, de är rejäla i storlekarna..

Specialized enduro eller pitch
Lapierre spicy i strl 54 (om den finns)

Med din längd/vikt kan det även vara viktigt med en bra/lång garanti vilket t ex specialized har.

Hjälp med cykel MTB
Hur vill cykla? Downhill och stigcykling är ganska långt ifrån varandra.

Downhill innebär i princip bara nedför och det gör man oftast i "bikeparks" som finns i anknytning till skidbackarna då det är den höjden som krävs för att det ska hända saker.

Stigcykling är ett ganska brett begrepp men där kan det både vara uppför och nedför. Kravet på att cykla i en "bikepark" är inte lika stort utan det går att cykla lite var man vill beroende på vad man känner för. Stigcyklar kan man också cykla hyggligt med på plan mark vilket man sällan kan med downhillcyklar.

Som stigcykel skulle jag rekommendera denna: http://www.bike-discount.de/shop/k173/a46851/stage-5-0.html

Den är mer terränganpassad än den du tittat på ovan.

Man kan också kolla begagnatmarknaden man brukar kunna göra en del fynd där på hösten. Men nackdelen är väl att du behöver en rätt så stor ram och utbudet är inte alltid det bästa.

Hjälp med cykel MTB
Tack för alla svaren, som sagt har inte stenkoll på vad jag vill ha heller men jag tror användbarheten hos en stigcykel är prioriterad för min del. Inser nu att det är stor skillnad även rent visuellt på en stigcykel och en ren downhill.
Jag kollar på begangnat men som sagt min storlek är inte helt vanlig.
Bor i Luleå och det finns hur mycket grymma stigar/kullar/småberg i relativt närområde.
Som sagt tack för svaren och kom gärna med fler bra tips. Nu kan vi koncentrera oss på stigcyklar i första hand. ;)
Mvh Per

Tillbaka
Topp