Hjälp med cykelval (Canyon)

TheOak

Ny medlem
Hej alla! Har nu stirrat mig helt blind på alternativen och skulle därför behöva lite hjälp av mer erfarna vad man bör välja i min situation.

Jag är på jakt efter en heldämpad 27,5" Canyon då jag redan har en 29" HT som jag antagligen kommer behålla. Jag bor så långt söderut man kommer i detta avlånga land så det kommer för det mesta vara turer i Skåne som gäller med en eller kanske två turer längre uppåt landet i tex Sälen och då även cykelvasan. Det jag mest är ute efter är en cykel man kan ha riktigt kul med, men samtidigt kunna tävla lite mot vännerna på singletracks genom skogarna. Kan tillägga att jag förmodligen fortfarande kan klassas som nybörjare då jag kört med HT i 2 år. Vill ha en cykel jag kan utvecklas med. Jag är 187cm och väger runt 92kg för tillfället. Enligt Canyons guide är det storlek L som gäller för mig på Nerve modellen.

De jag spanat på är:
Canyon Nerve 9.0 (2015) (https://www.canyon.com/en-se/mtb/nerve/nerve-al-9-0.html)
Canyon Spectral 7.0 (2016) (https://www.canyon.com/en-se/mtb/spectral/2016/spectral-al-7-0.html)
Canyon Strive 6.0 (2016) (https://www.canyon.com/en-se/mtb/strive/2016/strive-al-6-0.html)

Spontant känns det som att man får lite mer för pengarna rent komponentmässigt om man väljer Nerve, men att man blir mer begränsad av 120mm slaglängden jämfört med de andra två (140mm Spectral, 160mm Strive). Det känns också som att Strive kanske är lite overkill för att köras mest i Skåne.

Såhär ser mina plus och minus ut för respektive cykel just nu:
Nerve:
+ Färgmöjlighet, komponenterna (XT), leveransklar redan i mitten av september
- Slaglängden jämfört med andra, 3 klingor fram

Spectral:
+ Komponenterna (XT), slaglängden känns mer mångsidig, 2 klingor fram
- Leverans i nov/dec, färgerna, högsta priset av dom tre

Strive:
+ 2 klingor fram, shapeshifter
+/- Färger, slaglängd onödigt stor?
- Leverans i nov/dec, komponenter (mest SLX)

Det är en stor investering för mig, så jag vill gärna få det så rätt som möjligt direkt. Därför är alla tips välkomna!

För det första håller jag med de övriga, vidga vyerna. Sedan måste jag fråga om tanken är att cykeln ska vara ett komplement till din HT. I så fall tycker jag Nerve går bort och Strive ligger närmast.. Varken Spectral eller Strive är dock cyklar man normalt vill rulla runt Cykelvasan med, där vinner lätt Nerve. Dessutom skulle jag tro att din HT inte blir så rolig när du väl kört på en bra FS. I din fråga gapar du helt enkelt efter för mycket..

Det är ju rätt olika cyklar du kikar på. Min åsikt är att Nerven räcker långt så att säga.

Vad gäller tre klingor fram så räcker det bra med ny framväxel och nya klingor så får du tvådelat. Så det fixar sig.

Men du vet inte om det ännu men du vill ha en Nerve 29 iställrt med lättare hjul så lär du inte röra din ht längre.

j3n5 skrev:
-------------------------------------------------------
> För det första håller jag med de övriga, vidga
> vyerna. Sedan måste jag fråga om tanken är att
> cykeln ska vara ett komplement till din HT. I så
> fall tycker jag Nerve går bort och Strive ligger
> närmast.. Varken Spectral eller Strive är dock
> cyklar man normalt vill rulla runt Cykelvasan med,
> där vinner lätt Nerve. Dessutom skulle jag tro
> att din HT inte blir så rolig när du väl kört
> på en bra FS. I din fråga gapar du helt enkelt
> efter för mycket..

Jag har valt Canyon då jag gillar deras koncept, stil och prisvärdhet. Jag tar dock gärna emot andra förslag runt 25k klassen.

Det var egentligen tänkt att den skulle vara ett komplement till min HT, men det är lite som både j3n5 och castrello skriver att jag kanske kommer tröttna på HTn efter att ha kört med FS.

Det primära användningsområdet kommer vara xc singletrack eller all mountain bara för att ha kul och få motion. Cykelvasan och andra lopp kommer bara vara för att utmana mig själv i så fall och kommer därmed inte alls lika högt upp på prioriteringslistan. Om jag vill börja tävla lite om ett par år i tex X-cup som går här nere så kommer jag nog köpa en ny HT till det ändamålet.

Tackar för svaren!

Låter ju som att du bör ha en stigcykel. Men å andra sidan köper du en am så blir det väl roligare att ha kvar htn.
Som sagt. Finns fler märken. En tråd startad häromdagen länkade många bra val i svenska butiker.

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp en on-one codeine :p
> >
> >
> http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOCODX9/on-one-codei
>
> > ne-29-sram-x9-mountain-bike
>
>
> Jäkligt prisvärt måste jag säga. Ingen på
> forumet som köpt en än?

Finns ju ett steg upp med reverb 1x11 och så för strax över 30. Jag är jäkligt sugen, men inte riktigt råd just nu..

Tror det köptes ett par precis när de kom. De har kanske cyklat ihjäl sig? :(

Köp en codeine ram så får du en kolfiber ram på köpet, kasta över delarna från din befintliga alt köp nytt och släng delarna på kolfiber ramen... Eller så byter du ut eftersom :)

Tillbaka
Topp