Hjälp med cykelval

Botul

Ny medlem
Hjälp med cykelval
Sitter och funderar på att köpa ny cykel och skulle gärna ta emot lite funderingar och åsikter på vad ni anser vara en lämplig och prisvärd cykel. Funderar på en sådan som ni ser på bilden. Kan även se den på: http://www.bike-discount.de/shop/k95/a5896/acid-black-grey-print-2008.html

Jag cyklar väl 2 ggr i veckan på sommaren blandat skog och grusväg och är väl en glad amatör. Dvs. har inte så stora krav på utrustningen mer än att den fungerar och sen att det är kul om den är någorlunda bra :)

Tack på förhand!

Bilagor

• acid-black-grey-print-2008.jpg
    acid-black-grey-print-2008.jpg
    4.2 KB · Besök: 8
Hjälp med cykelval
Ser ut som en bra nybörjarhoj. Antar att du kollat denna länken: http://happymtb.org/2008/01/17/alla-instegshojar-2008/? Om det är första skogscykeln du ska köpa så är det guld värt att ha provat den innan köp. Köp inte för stor, gör plumsetestet: rulla på cykeln, stå upp, glid ner bakom sadeln, res dig igen. Klarar du detta och cykeln känns lagom i övrigt så är storleken bra. Den ska hellre kännas liten på testturen på asfalt än stor. För stor cykel i skogen är en dålig idé.

Hjälp med cykelval
Tackar för hjälpen! Det är lite av en djungel därute när man inte har jättebra koll! Lät onekligen som ett klokt val att lägga den där extra tusingen...var ju ett väldigt bra pris ändå!

Är det hydraliska skivbromsar på radon cykeln?

Jag får leta upp en återförsäljare och testa cykeln också...men jag har en tidigare cykel som börjar bli till åren så jag har iallafall någorlunda bra koll på storleken!

Hjälp med cykelval
Botul skrev:
-------------------------------------------------------
men jag har en tidigare cykel som
> börjar bli till åren så jag har iallafall
> någorlunda bra koll på storleken!

det ska du inte vara så säker på. Förmodligen är den för stor.

Hjälp med cykelval
Haha...det är inte omöjligt.. jag är nämligen rätt kort typ 167 cm...min tanke nu är att jag ska en 14 tum...lite mindre än rekommendationen men de 14 jag har cyklat på känns bra! Kan det vara bra?

Tillbaka
Topp