Hjälp med däck till vasan

ak84

Medlem
Hej!
Den fråga har säkert ställts hundra gånger men skulle behöva lite hjälp att välja däck till min MTB.
Har kört cykelvasan en gång tidigare (öppet spår 2016), Sist körde jag med thunder burt 29" 2,1 och dessa har sedan dess suttit på men börjar nu bli slitna.
När jag cyklar till vardags blir det mycket asfalt och grusväg, skulle därför vilja ha däck som passar både för detta och cykelvasan. Är ganska tung av mig 100+ och behöver ganska tåliga däck vad bör jag köpa för några?

MVH Anders

Köp nya thunder burt! Rullar väldigt lätt men anses vara känsliga, men håller dom för dina kilon och du cyklar asfalt så ser jag få bättre däck.

Har aldrig kört Vasan men Ardent Race som framdäck värkar optimalt sett till vad det är för typer av underlag.
Bak vette fan, så lite mönster som möjligt om det inte spöregnar.

ak84 sa:
Hej!
Den fråga har säkert ställts hundra gånger men skulle behöva lite hjälp att välja däck till min MTB.
Har kört cykelvasan en gång tidigare (öppet spår 2016), Sist körde jag med thunder burt 29" 2,1 och dessa har sedan dess suttit på men börjar nu bli slitna.
När jag cyklar till vardags blir det mycket asfalt och grusväg, skulle därför vilja ha däck som passar både för detta och cykelvasan. Är ganska tung av mig 100+ och behöver ganska tåliga däck vad bör jag köpa för några?

MVH Anders
Köp bredare däck som rullar bättre. Minst 2,25" och gärna 2,4", typ Rocket Ron Evo SpeedGrip fram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228453 och Speed bak https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228495

ak84 sa:
Vad är skillnaden på race king protection och rk perfomance?
Protection har fingummi (Black Chili) och Performance har fulgummi. Vilket påverkar grepp och rull. Man köper endast fingummi. Fulgummi är förbjudet. Livet är för kort för att snåla på däcken.

RaceKing är 2.2" smala, och ännu smalare i verkligheten. Rocket Ron 2,25" är säkert 5 mm bredare, i verkligheten.

Öka däcksbredden, kör slanglöst, säng trycket, rulla lättare, ha mer grepp, bättre komfort, bli mindre trött, cykla snabbare. Testa Rocket Ron enligt länk ovan, jag tror inte att du kommer att bli besviken.

Bilagor

• Test_XC.jpg
    Test_XC.jpg
    482.6 KB · Besök: 156
Senast ändrad:
Jag har kört med RoRo fram och TB bak och även Racing Ralph bak. RoRo är ett riktigt bra kompromissdäck. Rullar bra och greppar helt ok. TB rullar nästan som ett landsvägsdäck på hårt underlag men greppar illa om det är blött ute. RoRo fram o bak vid fuktigt ute och torrt så är åskan på bak. Schwalbe gör bra däck med bra däcksidor. Snakeskin är lite tjockare men de rullar fortfarande bra. Jag har även Maxxis ardent icon på ett hjulpar men de har blivit träningsdäck. De greppar bra men "släpper" inte när man vill stå på rakt fram. Trevligt med lite extra motstånd dock :)

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Testa Rocket Ron enligt länk ovan, jag tror inte att du kommer att bli besviken.
Varför inte det 148g lättare däcksparet med lägre rullmotstånd?

/Håkan
Duh. Lättare för att det är smalare. Spezz 2,3" enligt katalogen men 50 mm irl, jmf med RoRo 2,25" i katalogen och 52,5 mm irl. Bredare däck är bättre i skogen om man väger 100+ pannor + cykel/utrustning. Även 2,25" är smalt, hade gärna sett 58-62 mm däck (irl) på 30 mm fälg för bättre erfarenhet.

Hur står sig Onza Canis och Svelt mot Rocket Ron? Har lägre TPI vilket ska ge mer rullmotstånd?

Punkteringsskydd tycker jag också är viktigt att ha med i beräkningen.

Mina däck mätta vid ca 1,6 bar på 30 mm DT XM481 fälg:
(gamla) Rocket Ron Evo TL-E 29x2,25 mätte 58,5 mm har jag för mig, har inte monterat de nya Evo LiteSkin 2,25 ännu.
Nobby Nic Evo SnakeSkin 29x2,35 mäter 61,5 mm.
Conti X-King Protection 29x2,4 mäter 59 mm.
Conti Der Kaiser 29x2,4 mäter 59 mm.

Mina däck som jag inte orkat mäta ännu på 23 mm Crest Mk3 fälg:
Thunder Burt Evo SnakeSkin 2,1
Rocket Ron Evo LiteSkin 2,25
Nobby Nic Evo TL-E 2,25
Conti RaceKing Protection 2,0
Conti MountainKing2 RaceSport 2,4

Sixten Fors sa:
Bredare däck är bättre i skogen om man väger 100+ pannor + cykel/utrustning. Även 2,25" är smalt, hade gärna sett 58-62 mm däck (irl) på 30 mm fälg för bättre erfarenhet.
Nja, nu svarade du inte på min fråga eftersom du valde att helt ignorera rullmotståndsskillnaden
Dessutom skall TS inte använda däcken " i skogen".
ak84 sa:
Varför tipsar du om däck som inte är de bästa för TS utifrån TS förutsättningar och användningsområde
Dessutom är bredden endast en(1) faktor, det finns andra faktorer som kan vara mer avgörande, här kan du läsa om det: https://janheine.wordpress.com/2018/07/03/supple-trumps-wide/
Att andra parametrar än bredd är viktiga när man ska välja bra däck kan framgå av rullmotståndstester. Men det krävs då att testet är välgjort, i bilden du publicerade framgår inte hur rullmotståndstestet är gjort

Till TS
Om du är nöjd med dina TB varför inte skaffa nya och kanske prova tubeless, om du inte redan har det.
Vill du ha däck som är mer optimerade för asfalt och grusväg finns det många graveldäck att välja på tex Schwalbe G-One Speed https://www.schwalbe.com/de/newsreader/schwalbe-gravel-reifen-fuer-alle-abenteuer.html
De ska finna i 35 - 60mm bredd (kanske tom Sixten kan använda dem?) och vara förberedda för tubeless, tex: https://www.bike24.com/1.php?conten...96]=9299;pgc[9301][9303]=1;pgc[9301][17426]=1
Annars säljer även Jan Heine, från länken ovan, 55mm breda vägdäck: https://www.compasscycle.com/shop/components/tires/700c/compass-700c-x-55-antelope-hill-tc/

/Håkan

Sixten Fors sa:
Du misstar mig för någon som bryr sig om dina frågor
Uppenbarligen brydde du dig åtminstone så sent som i går https://happyride.se/forum/read.php/1/3377144/3377470#msg-3377470
Har du redan hunnit glömma det?
Att du sedan trots flera inlägg i tråden ännu inte har klarat av att svara på vare sig det TS eller jag har frågat efter går ju bara att tolka som ett tydligt bevis på din totala oförmåga att ge vettiga och genomtänkta svar.
Tack för att du så tydligt har lärt oss alla här på happy det.

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Du misstar mig för någon som bryr sig om dina frågor
Uppenbarligen brydde du dig åtminstone så sent som i går https://happyride.se/forum/read.php/1/3377144/3377470#msg-3377470
Har du redan hunnit glömma det?
Att du sedan trots flera inlägg i tråden ännu inte har klarat av att svara på vare sig det TS eller jag har frågat efter går ju bara att tolka som ett tydligt bevis på din totala oförmåga att ge vettiga och genomtänkta svar.
Tack för att du så tydligt har lärt oss alla här på happy det.

/Håkan

Ni två är ju som ett gift par som har missat skilsmässan med x antal år.....

För min egen del så blir det Maxxis Ikon 29x2.2” på Spank Oozy 395+ med 35mm id.

ak84 sa:
ak84 sa:
Vad tror ni om rocket ron 2.25 fram och thunder burt 2.25 bak?

Om jag nu beställer dessa och bra väder på vasan vilket lufttryck skall man börja och prova med? Är väldigt oerfaren cyklist
Din systemvikt (du + cykel + utrustning) i kg? Låt säga 120 kg.

Mät bredd på däcken (som blir 3-4 mm olika beroende på om du har 19 eller 30 mm bred fälg). Låt säga 55 mm.

Lagom tryck = 120 / 55 = 2,18 bar.
Dra av lite (5-10%) fram och lägg till lika mycket bak.

Det blir då 2,0 bar fram och 2,4 bak. Klart :)

Bilagor

• tryck120.png
    tryck120.png
    3.2 KB · Besök: 105
Raceking är ett riktigt bra val. Då i racesport varianten. Allt handlar om kurvteknik. Går att köra fort med dem i de grusiga partierna. Körde mörksuggan idag på dessa och hade inte problem nånstans och speciellt löst var det inte Heller mer ä på två ställen. Man måste träna i lös sand/grus och få bra teknik, finns inga genvägar via "däck" o tekniken inte finns.

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Varför inte köpa lika däck?
Typ Rocket Ron Evo TLE 2.25 SpeedGrip fram och Speed bak? Eller vad skulle du satsa på?

Thunder burt som förr, då de har fungerat bra för TS ifråga som cyklar en hel del asfalt.
Jag blandar gärna fram och bakdäck annars. Racing ralph är dock favoriten, men gärna rocket ron fram.

Jag har kört med roro fram och rara bak en vasa och sedan bytt till raceking och aldrig bytt tillbaka. Otroligt stor skillnad i rullmotstånd. Kapade lätt 10min på däckbytet. Vill man känna sig lite mer "bekväm "med grepp fram så är Xking bättre val än roro. Det rullar bättre tycker jag, dock är detta min åsikt, ej baserat på tekniskt fakta utan känsla. Ska säga att alla conti däcken är i black chili varianten. Det är skillnad i uppförande helt klart mot performance varianten som är klart sämre.
Så min röst går till raceking. Men det är ju helt upp till dig, vad prioriterar du, fart eller trygghet?

Jag har kört raceking och trivts med det men nu kom jag över ett par renegade till billig peng så jag provar dom. Kan inte påstå att jag märker så stor skillnad, iofs har jag bytt hoj också vilket förmodligen gör större skillnad. Renegade var jättelätta att köra slanglöst men när jag provade med ett par raceking var det omöjligt, ska det va på det viset?!

high rollin sa:
Jag har kört med roro fram och rara bak en vasa och sedan bytt till raceking och aldrig bytt tillbaka. Otroligt stor skillnad i rullmotstånd. Kapade lätt 10min på däckbytet. Vill man känna sig lite mer "bekväm "med grepp fram så är Xking bättre val än roro. Det rullar bättre tycker jag, dock är detta min åsikt, ej baserat på tekniskt fakta utan känsla. Ska säga att alla conti däcken är i black chili varianten. Det är skillnad i uppförande helt klart mot performance varianten som är klart sämre.
Så min röst går till raceking. Men det är ju helt upp till dig, vad prioriterar du, fart eller trygghet?
Mitt problem med RaceKing är att de är 2,2" och så himla smala i verkligheten, speciellt om man (till skillnad från mina hjul) har smalfälgar på cykeln. X-King fanns förut i 2.4" och de blev ok i bredd (59 mm på 30 mm fälg), ungefär samma bredd som RoRo 2.25"
Xking29x24.jpg

Nu när de bytt namn till Crossking står det 2.3" i katalogen, vet inte om det är samma stomme som gamla 2.4" som de bytt namn på till mera passande 2.3", eller om det har gjort däcket ännu smalare https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=261891

@Foss raceking i racesport varianten har väldigt tunna sidoväggar så tätningsguckan läcker igenom. Du måste ha protection varianten för att det ska funka.

@Sixten Fors jag har kört med smala fälgar och raceking och inte haft några problem. På varan är terrängen så pass snäll så du kan lätt köra med t.ex. 23mm fälg utan problem. Vi snackar ju inte enduro här. =)

De raceking jag har haft har alltid varit rätt "feta" och enligt spec, trots smalfälgar. Däremot är stommen som man har använt för xking och mk2 betydligt smalare än spec. De nya däcken ska vara bättre enligt de tester jag läst.

ps. skulle personligen aldrig köra ett så snabbt lopp som vasan med raceking fram, går inte speciellt mycket långsammare med xk/rk i jämförelse med hur mycket farligare det är i kurvorna med rk/rk. De snabbaste loppen är alltid de man genomför...

Kainu sa:
Rätt enkelt.
Torrt thunder burt bak, rara eller roro fram
Blött rara bak, roro fram

Tänkte jag skulle slippa byta däck beroende på vädret, kommer vara knökad bil ändå med fru, två barn och hund sen skall vi vara uppe hela veckan innan vasan.

Ursäkta alla frågor men vad är skillnaden på Liteskin och snakeskin? Och vad är EVO för något?

Vad tror ni om RaRa speed bak och RaRa speedgrip fram allternativt RaRa speed bak och RoRo speedgrip fram?
Rullar inte lika lätt som TB men sist när jag körde 2016 var det spöregn och blött ute och det var ingen jätte höjdare med TB 2,1 både fram och bak.
Gör inte så jätte mycket att det går långsammare om det är torrt och fint eller när jag cyklar hemma på asfalt och grusväg

Tillbaka
Topp