Hjälp med däck till vasan

MatteXC sa:
De raceking jag har haft har alltid varit rätt "feta" och enligt spec, trots smalfälgar. Däremot är stommen som man har använt för xking och mk2 betydligt smalare än spec. De nya däcken ska vara bättre enligt de tester jag läst.

ps. skulle personligen aldrig köra ett så snabbt lopp som vasan med raceking fram, går inte speciellt mycket långsammare med xk/rk i jämförelse med hur mycket farligare det är i kurvorna med rk/rk. De snabbaste loppen är alltid de man genomför...

Tjaaa tid på 3.27 på rk/rk supersonic varianten i 26tum är väl rätt ok? Efter det har jag inte kört vasan nån mer gång då den är i min mening tråkig och för tillrättalagd samt ruskigt dyr startavgift.

Capra ibex sa:
Tjäna 10 min på att byta från rara/roro till Raceking. Den var rolig

=) visst var den speciellt när den är sann. Bytet var som att få en helt ny cykel. Kan säga att jag var en "frälst" rara och roro däcknötare och tyckte hypen kring rk var just en hype. Gav dock rk en chans och har aldrig bytt tillbaka. Jo,faktiskt kör jag roro fram och rara bak på min sommarstugemtb då det är väldigt stökig och lerig terräng där. Då gör de sitt jobb.

Men som jag sa tidigare är detta min upplevelse. Jag har kört på många olika däck genom åren så jag är inte nån som typ kört på två olika däck och tror mig vara en expert. Har upplevt en del besynnerliga händelser där däck som absolut inte borde funka har fungerat helt ok, t.ex. cyklade jag finnmarksturen på 90-talet då den var 11.2 mil och i hällregn och lervälling med ritchey senaste semislicks speedmax och tog mig fram betydligt bättre än de med grovmönstrade däck. Obs... hade däcken på då det dagen innan var torrt och fint...... väder händer =)

Då kör du rara/roro funkar jämt. Körde det på mörksuggan igår.

ak84 sa:
Kainu sa:
Rätt enkelt.
Torrt thunder burt bak, rara eller roro fram
Blött rara bak, roro fram

Tänkte jag skulle slippa byta däck beroende på vädret, kommer vara knökad bil ändå med fru, två barn och hund sen skall vi vara uppe hela veckan innan vasan.

Ursäkta alla frågor men vad är skillnaden på Liteskin och snakeskin? Och vad är EVO för något?

Kainu sa:
Rätt enkelt.
Torrt thunder burt bak, rara eller roro fram
Blött rara bak, roro fram

What he said!
Med tanke på att däcken är vikbara så tar det ju ingen plats att lägga med ett extra på väg till race.
Bytte från rara till thbu bak för några dar sen. Rullar ju underbart.
Jag är nyfiken på nya Racing Ralph och Racing Ray kombon som precis lanserats.

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Racing-Ray-29-x-225-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019
RRay.jpg

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Racing-Ralph-29-x-225-ADDIX-Speed-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019
RRalph.jpg

Marsupilami sa:
Ääh jag kör med speedking. Funkar bra så länge det är torrt.
Skämt antar jag? Tycker det är halt som fasen redan på hårdpackad grusväg med speedking & livsfarligt vid minsta lilla lösa underlag så att cykla hela vasan på dom låter rätt tråkigt, min egna gräns går nog vid Thunder Burt, mindre mönster än så är onödigt

Tillbaka
Topp