Hjälp med delar

davveno1

Aktiv medlem
Hjälp med delar
Hej!

Fick in en pinne i bakhjulet, växeln ser trött ut.
Kan någon hjälpa mig med vad jag behöver beställa för att fixa det här? Inte så haj på cykel.

10 del shimano xt

Bilagor

• IMG_20180624_184248.jpg
    IMG_20180624_184248.jpg
    296.8 KB · Besök: 82
Hjälp med delar
Bakväxel givetvis, t ex denna:

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162

Din ser ut att vara ”black, long cage”. Hur många drev har du fram?

Sedan är det svårt att se på bilden med det verkar som att växelörat (delen där växeln fästs i ramen) är böjt, så det får du försöka få tag på från tillverkaren, är det en Specialized borde det inte vara något problem.

Kedjan har förhoppningsvis ett kedjelås, annars behöver du ett sådant.

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/kmc-chain-connectors/rp-prod25439

I övrigt behöver du insexnycklar i lämpliga storlekar för själva arbetet.

Hjälp med delar
Av bilderna att döma utan att använda spekulativa termer skulle möjligtvis bara cagen behövas böjas tillbaka. Det skulle du kunna prova med innan du beställer nytt. Om jag får spekulera tror jag det skulle få växeln att fungera till 80% av sitt ursprungliga skick. Om något mer är böjt är det nog kört.

Hjälp med delar
davveno1 sa:
Men formlen i länken får jag 61.

32t fram och 40/11 bak så det blir solklart long då.

När kedjan ligger på största drevet fram och största bak krävs störst kedjelängd, växeln är utsträckt* och cagen pekar framåt.

När kedjan ligger på minsta drevet fram och minsta bak krävs minst kedjelängd men eftersom man inte byter kedjelängd varje gång man växlar så ska växeln ta upp överskottet genom att med fjäderkraft vrida cagen bakåt.

Du har bara ett drev fram så du bör räkna 29 + 0, inte 29 + 32. Siffran 29 kommer från skillnad mellan största och minsta drev bak och siffran 0 kommer från skillnad mellan största och minsta drev fram eftersom 32t är både minst och störst. :)

* Inte alltför utsträckt. Ska finnas lite mån för växling också då det behövs lite kedjelängd till när kedjan ska klättra över tänderna.

Tillbaka
Topp