Hjälp med Deore Rapid Fire problem

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående växlingarna med mitt Deore Rapid Fire reglage.

Den växlar oftast korrekt till en större klinga (när man använder tummen). Men oftast vid första växlingen direkt efteråt när jag ska växla till en mindre klinga så krävs det två tryckningar med pekfingret, det knäpper till men händer ingenting första gången.

Vad tror ni? En simpel smörjning, något som måste ställas in eller kanske kablaget?

Senast redigerad av en moderator:
Spruta in teflonolja i reglaget och hoppas på det bästa.

Annars kan du öppna upp och göra rent och fetta in igen...

Teflonolja fungerade för mig iaf

Jag tror mer på sliten vajer än fel på själva reglaget. Skulle möjligtvis kunna vara växeln också, men det är mindre troligt.

squarepusher skrev:
-------------------------------------------------------
> Spruta in teflonolja i reglaget och hoppas på det
> bästa.
>
> Annars kan du öppna upp och göra rent och fetta
> in igen...
>
> Teflonolja fungerade för mig iaf

Ska prova med olja!

Angående att öppna upp och göra rent. Det är lugnt att skruva bort höljet utan att något hoppar ut?

Om något av dessa två tips inte hjälper så får jag väl undersöka kablaget och växeln.

MrSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> squarepusher skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spruta in teflonolja i reglaget och hoppas på
> det
> > bästa.
> >
> > Annars kan du öppna upp och göra rent och
> fetta
> > in igen...
> >
> > Teflonolja fungerade för mig iaf
>
> Ska prova med olja!
>
> Angående att öppna upp och göra rent. Det är
> lugnt att skruva bort höljet utan att något
> hoppar ut?
>
> Om något av dessa två tips inte hjälper så
> får jag väl undersöka kablaget och växeln.

Att bara smörja Rapid Fire reglaget hjälpte inte. Så det kanske beror på en skitig/trög vajer eller dylikt trots allt.

Det krävs fortfarande ofta ett extra tryck på reglaget med pekfingret första gången jag ska gå till en mindre klinga... Bortsett från detta växlar den korrekt i efterföljande sekvenser om man inte byter håll då det ofta blir ett "tom klick" först.

Hmmm, får se om jag trots allt kör förbi en mekaniker för att få en snabb analys. Vore lite jobbigt att byta hölje och vajer bara för att konstatera att inte det hjälpte heller. Kan ju vara något knäppt med Rapid Fire reglaget eller kanske något så simpelt som inställning av bakväxeln trots allt.

Det där råkade jag ut för en gång och då berodde det på att höljet var dålig avklippt och att en kardel hade kilat sig emellan vajer och hålet i bakväxeln där vajer löper ner till fäst-skruven.

Hade samma på min Deore-bakväxel, köpte ett shimano wirekit fårn cyclecomponents och bytte wiren till bakväxeln sedan dess funkar det som en dröm.

Tillbaka
Topp