Hjälp med "första cykel". Typ trail

JohanP199

Medlem
Hej,
Söker tips på cykel som jag 199cm och 110kg kan använda både i medelsvåra trails och till mataffären.
Testade en orbea Alma H20 XL i veckan (framdämp, dropper post). Kändes fin men har egentligen dålig koll på hur det kan kännas. Ska egentligen bara kunna hänga med sonen i spåren och har ingen ambition att det ska bli annat än rolig motion och spänning men man vill ju ha schyssta grejer.
Har ni tips på ok cyklar i 15-20tkr klassen?

Senast ändrad:
Köp en MTB för 15-18000 kr och en gammal skabbig cykel för 1500-2000 kr att ta till affären, annars har du ingen MTB längre när du kommer ut från affären. Det är inte så kul att cykla MTB på asfalt ändå, rullar trögt och sliter på dyra däck med mera och inga skärmar mot stänk vid regn.

Det finns en annan färsk tråd där samma tips kanske funkar för dig, bara köpa en större storlek möjligen (XL):

Alma är mer en XC för grusväg och slätare stig, dvs inte så allsidig.

Craggern som nämns i andra tråden klarar brantare och mer ojämna sitgar, fast är tyngre att trampa snabbt på slätt där Alma är snabbare. Craggern har stabilare ram och tåligare hjul/däck, villet kan vara bra med din vikt.

Craggern finns bara upp till storlek large som blir för liten för TS.
My bad, bra att någon annan har koll. Jag tvekade mest på gafflarna, då 34 mm innerben kan vara i klenaste laget för 110 kg. Behövs väl 35 eller 36 mm minst. De på Alma och andra XC är väl 32 mm, så blir nog inte så bra.

Edit: Beror så klart på stigens stökighet också vilken gaffel som krävs för att det ska styra dit man vill.

My bad, bra att någon annan har koll. Jag tvekade mest på gafflarna, då 34 mm innerben kan vara i klenaste laget för 110 kg. Behövs väl 35 eller 36 mm minst. De på Alma och andra XC är väl 32 mm, så blir nog inte så bra.

Edit: Beror så klart på stigens stökighet också vilken gaffel som krävs för att det ska styra dit man vill.
Det blir inte fullt lika känsligt med kort slaglängd men det påverkar. Med 130 mm slaglängd så funkar åtminstone fox 34 och rockshox motsvarigheter sid/revelation/pike är styvare än den. Men 32 mm kanske blir svajigt.
Hjul och bromsar är extra viktigt att det är bra grejer. Shimano mt200/201 blir inte kul t.ex. Bromsar går att lösa billigt så det behöver inte vara en deal breaker.

Största problemet är väl att det är soprent på hyllorna och att utbudet av lämpliga hardtails är ständigt minskande. Det är betydligt enklare att hitta bra heldämpade cyklar om man samtidigt ökar budgeten lite grann. Men då skenar servicekostnaden istället. Vips så är det rätt stora pengar med risken att det ändå blir ett felköp

Den här Giant Trance skulle vara lämplig men den kostar 23500 med den 15% extra rabatten och frakt.
Å andra sidan så borde den gå att sälja för 15 efter ett år om det inte blev rätt.

Den här ska ha 510 i reach, passar bra.
Det ligger ute en Nukeproof scout i strl XL (jämtland) men jag är 192 cm och sålde min Scout xl för att jag tyckte den var för liten. Den finns i xxl också vilket hade passat mycket bättre.

Tillbaka
Topp