Hjälp med framgaffel

Hjälp med framgaffel
Hej! Jag är 12 år och har äntligen lyckats köpa min drömcykel, en Scott Gambler. Tyvärr upptäckte jag och pappa att gaffeln (en Fox 40 från 2015) har fått skav så att metallen syns på innerbenet, och packningarna är helt fulla med gammalt grus. Cykloteket sa att de inte kunde göra något och vi lever på en väldigt stram budget, så dyr verkstad är tyvärr uteslutet.Jag har inte cyklat på den sedan jag såg repan för att inte förstöra den mer. Jag vill jättegärna lära mig att fixa detta själv i lägenheten med nagellacks-tricket, men vi saknar verktyg och material. Finns det någon schysst cyklist i Stockholm/Huddinge-trakten som råkar ha lite dämparolja över, ett par gamla 40mm-packningar som ligger och skräpar, eller ett superstegt våtslippapper (korn 2000) att avvara? Eller kanske någon som vill visa mig hur man tar av ytterbenen i sitt garage? All hjälp eller gamla reservdelar tas emot med enorm tacksamhet så jag kan komma ut i backarna i sommar! Fox 20wt fork fluid är det som behövs.

Hjälp med framgaffel
Det är superenkelt att plocka bort ytterbenen, det finns säkert massvis med filmer på Youtube som visar hur ni ska göra. Behövs inga specialverktyg för det, skiftnyckel, insex och en hammare.

Olja för underbenen är inte så kritisk och det går att använda en syntetisk motorolja typ 5w-20(30, 40) istället om ni inte får tag på en överprisad Fox-olja.

Våtslip-papper hittar ni på närmare Biltema, Motonet eller dyligt för 20-50:-

Tillbaka
Topp