Hjälp med geometri

Erikl!0618203

Aktiv medlem
Hjälp med geometri
Hur mycket skulle det påverka om man sätter en 160 fork på en 150mm org mtb den är konverterad mulet org var 27.5/27.5 nuvarande är då 27.5/29 så det har redan höjds lite
skulle det bli för extremt om man uppgraderade fork till 160 istället för 150

Extra är den då för aggressiv då för trail/xc än ren enduro

Hjälp med geometri
150 -> 160 mm slag gör nästan ingenting. Men jag skulle tänka att 27,5" -> 29" ger en för stor effekt på geometrin. Det höjer axel to crown längden med kring 38 mm, som är riktigt mycket.

Hjälp med geometri
150 -> 160 mm slag gör nästan ingenting. Men jag skulle tänka att 27,5" -> 29" ger en för stor effekt på geometrin. Det höjer axel to crown längden med kring 38 mm, som är riktigt mycket.
den är redan konverterad till 29 så jag antar att det inte gör så mycket om jag går upp till 160mm

så den blir höjd med 48mm och jag aderar 160mm

Hjälp med geometri
Att höja gaffeln med 10 mm slackar av styrhuvud och sadelstolpe med ca 0,5°, kortar ner reach med ett par mm och höjer BB med 3-4 mm.

Hjälp med geometri
Det beror också på om gaffeln var 29/27.5+ från början eller är bytt från 27.5.

om både gaffel och hjul är bytt redan är det helt bananas att höja ytterligare.

Hjälp med geometri
Det är en yt jeffsy al 2018

Fork är 27,5+ och den har 29 tum i fram och jag vill höja fork travel till 160mm från 150mm

Var ser du att gaffeln är 27,5+? I specs står 27,5 och däck är inte plus.

Om den orginell har 27,5 så är framänden höjd med 38 mm som ger modern gaffelrörsvinkel till stig/enduro. Sadelrörsvinkeln blir dock för flack, reach lite kort och vevlagret lite hög.

150/160 mm slag har inget med XC att göra. Kanske funkar det ok till stig om du inte tycker att sadeln hamnar för långt bak och vevlagret för högt.

Hjälp med geometri
När jag fick den så var det en period där jag provade med 29 och nu har jag gått all in den är en 27.5+ gaffel då jag får plats med 29 jag tänker mig uppgradera till en 29 160mm gaffel och då undrar jag hur det blir med geo'

Hjälp med geometri
Det blir troligen helt åt helvete. MEN du får berätta vilken Axel to crown mått du har nu och vad det kommer att bli.
Det är säkert 20mm i gaffel + 10mm i ökat slag + hjulet. Så vad blir det? 50mm? Bananas. EDIT. Och att fundera på om det är bra för XC, totalt bananas.

Du har redan fått svar. Om det är 50mm så blir det cirka 2.5 grader på STA och HTA samt 25 mm kortare reach och mycket högre BB.

Tillbaka
Topp