Hjälp med hjul-ångest

MiaF

Medlem
Hjälp med hjul-ångest
Hej!

Jag tänkte bygga en ny cykel till våren, har precis fått hem en ram och gaffel är på väg. Men så är ju det här med hjul rätt viktigt också... Och jag känner mig helt lost i hjul-djungeln. Jag är student med en rätt pressad budget och förstår att jag inte kan få ett par riktigt bra hjul för några tusen, men vill gärna att de ska vara dugliga åtminstone, och inte blytunga. Har kikat lite på http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-generator-am-tcs-3-in-1-wheelset/rp-prod151830 är de nåt att ha? Tips på andra hjul eller vad jag ska leta efter/passa mig för? De ska hålla för skogscykling på hyfsat teknisk stig.

Krav:
27,5"
Inte över 3500 kr, gärna billigare
Något bredare fälgar
Tubeless-kompatibla
15x100 thru axle fram, 10x135 QR bak

Tacksam för lite input.

Senast ändrad:
Hjälp med hjul-ångest
Blev också lite sugen på ett par hul från superstars. Vill gärna ha ett par med arch ex mk3 och hittar ingen bättre alternativ för deras pris. Har haft hope pro 2 evo-nav på mina senaste två hjulpar och de är ju klockrena och verkligen underhållsfria (samt att de passar väldigt många standarder med adaptrarna) dock hittar jag inte nåt prisvärt set med både mk3 och hope-nav.

Känns som en chansning att gå på deras nya nav med 102POE, men om det funkar så känns det ju rätt sweet.

Skarmavbild2016-12-30kl.23.52.47.png

Kan iofs välja DT350 mha custombygge hos dem men det blir mycket dyrare och man får sämre/tyngre ekrar och 18POE eller vad det är som standard på 350.

Hjälp med hjul-ångest
leffo sa:
Blev också lite sugen på ett par hul från superstars. Vill gärna ha ett par med arch ex mk3 och hittar ingen bättre alternativ för deras pris. Har haft hope pro 2 evo-nav på mina senaste två hjulpar och de är ju klockrena och verkligen underhållsfria (samt att de passar väldigt många standarder med adaptrarna) dock hittar jag inte nåt prisvärt set med både mk3 och hope-nav.

Känns som en chansning att gå på deras nya nav med 102POE, men om det funkar så känns det ju rätt sweet.

Kan iofs välja DT350 mha custombygge hos dem men det blir mycket dyrare och man får sämre/tyngre ekrar och 18POE eller vad det är som standard på 350.

Här kan det vara roligt att förtydliga att du förmodligen upplever Hopenaven som underhållsfria p.g.a. att du inte utför något underhåll, inte p.g.a. att naven inte behöver underhåll. Om du tar ut ett bakhjul och snurrar det hållandes i axeln, känns det då som kullagren är bra?

Jag har själv 3 par Hopehjul och fördelen jag upplever fördelen snarare som att hjulen är lätta att underhålla. Alla delar, info och verktyg finns lättillgängligt och billigt.

Hjälp med hjul-ångest
jofahjalm sa:
leffo sa:

Här kan det vara roligt att förtydliga att du förmodligen upplever Hopenaven som underhållsfria p.g.a. att du inte utför något underhåll, inte p.g.a. att naven inte behöver underhåll. Om du tar ut ett bakhjul och snurrar det hållandes i axeln, känns det då som kullagren är bra?

Jag sa det för att jag aldrig behövt göra något underhåll på dem, för att de aldrig strulat och alltid rullat bra. Skulle jag ta isär dem finns det säkert lite skit som jag kan topsa bort. Jag sliter rätt lite på mina grejer ska dock tilläggas.

Tillbaka
Topp