Hjälp med hydraulisk skivbroms till elcykel

bagmol

Medlem
Har en elcykel ifrån cyclotricity som är ganska tung. Bromsarna man fick till var mekaniska skivbromsar både fram och bak. Dessa tappade verkan ganska fort och bytte båda mot hydrauliska skivbromsar. Valde då att köpa Shimano BR-M396 som är ett färdigt paket med både bromsok slang och bromsreglage. Dessa passade på de bromsskivor som satt på cykeln från början.

Problemet är att bromsbeläggen slits fort och jag har svårt att byta beläggen på dessa Shimano BR-M396. När beläggen är slut och ska bytas så trycker jag in kolvarna men de fastnar gärna och sen vill de inte komma ut igen. De har blivit samma problem nu på 4 st Shimano BR-M396. Jag misstänker att dessa kanske är lite dålig kvalitet på. De har ändå varit rätt billiga.

Finns det några bromsar med bättre kvalitet som någon kan rekommendera till elcyklar där det går att trycka tillbaka kolvarna utan problem när man byter beläggen?

Shimano deore borde vara fullt tillräckligt och prisvärt. Kombinera gärna med större bromsskiva om du vill ha mer bromsverkan.

Shimano Deore *4-kolv* skulle jag satsa på, supernöjd med mina BR-MT520, men det finns ju också de nyare M6120. Detta tillsammans med IceTech skivor är bra mycket bättre än de billigaste Shimano som BR-M396 (med billiga skivor).

Tillbaka
Topp