Hjälp med intervallträning på cykel

vattenflaska

Aktiv medlem
Hej,
Jag har tränat i snart 1,5 år nu och har väl legat på minst 5 h veckan iaf, ibland mer. Så har hyfsat flås iaf. Men nu när cykelsäsongen drar igång tänkte jag försöka klämma in mer intervallträning på hojen. Har tidigare tagit ett pass sprinter eller längre springintervaller (70/20) varje vecka men när jag testade på cykeln idag upplevde jag det väldigt mycket lättare att ta ut sig max (total mjölksyra i benen å blodsmak i munnen nästan på en gång), jfr m när jag springer.
Håller på att skaffa en cykeldator och pulsband nu först å främst men har ni några bra tips på hur jag lägger upp mina intervaller på bra sätt? Inte rädd för att köra slut på mig, tvärtom. Är det långa intervaller på 20 min som gäller för att förbättra flåset som bäst eller är det kortare 2 - 5 min som brukar köras? Olika? Å hur är det med mängden pass man kan klämma in per vecka? Individuellt/beror på återhämtningen?

Svaret är - det beror på.
Vad vill du bli bra på? Vill du cykls jättelångt i ett svep, vill du blir snabb i skogen eller på asfalt? är det max ös under en timme eller flera timmar? allt sånt spelar in. Men generellt 1-2 hårdare intervallpass per vecka, resten lugna gärna långa pass.
Klassiska 4*4, eller 4*8 är fina.Intensiteten ska vara så hård att du klarar alla på ungefär samma effekt, 8orna blir därmed på ngt lägre effektn fyrorna. Sen kan man varva med längre intervaller t.ex. 3*15
Riktigt långa intervaller som tjugor är ett mest relevant om man tävlar i en disciplin där man. länge ligger på snarlik effekt t.ex. tempocykling. Men även då är det inget man gör året om generellt utan ju närmare tävling man kommer desto mer specifik blir träningen.

Svaret är - det beror på.
Vad vill du bli bra på? Vill du cykls jättelångt i ett svep, vill du blir snabb i skogen eller på asfalt? är det max ös under en timme eller flera timmar? allt sånt spelar in. Men generellt 1-2 hårdare intervallpass per vecka, resten lugna gärna långa pass.
Klassiska 4*4, eller 4*8 är fina.Intensiteten ska vara så hård att du klarar alla på ungefär samma effekt, 8orna blir därmed på ngt lägre effektn fyrorna. Sen kan man varva med längre intervaller t.ex. 3*15
Riktigt långa intervaller som tjugor är ett mest relevant om man tävlar i en disciplin där man. länge ligger på snarlik effekt t.ex. tempocykling. Men även då är det inget man gör året om generellt utan ju närmare tävling man kommer desto mer specifik blir träningen.

Aha där ser man!
Vill få så bra flås som möjligt. De flesta pass jag kör är lugna och långa med puls på 120 - 130.
Sen klämmer jag in minst ett intervall/sprintpass i veckan.
Men ska testa 4 * 4 eller 4 * 8, låter som en utmaning. Ska man klämma in det i ett övrigt lugnt pass helst eller bör det gå bra att slänga in det på ett pass med medelhög intesitet?

Förresten, de flesta "cykeldatorer" har nån slags timerfunktion inbyggd va så man kan lägga in där å få beep när det är dags att köra/vila?
Edit: Å ang det jag vill bra på är helt enkelt att kunna cykla långt så fort som möjligt. Att kunna hålla 40 km/h i flera timmar hade kännts jäkligt bra.

Tillbaka
Topp