Hjälp med Julie

mono

Ny medlem
Hjälp med Julie
Hej

Har stött på problem, efter installationen av mina nya Magura Julie bromsar har bak bromsen legat på lite, har shimasat och det blev lite bättre. Nu såg jag att bromsbeläggen inte gick tillbaka utan springan för skivan var ganska liten så jag tänkte prova att "motionera" kolvarna som någon skrev om här tidigare. När jag tryckt tillbaka kolven ett par gånger fastnade den ute och sen rann all bromsoljan ut, vad har jag gjort fel? Hur gör jag för att fylla på systemet igen och vilka verktyg m.m. behövs...

Edit: Upptäckte nu att hela kolven lossat och sitter snett... behöver jag lämna in den eller är det något jag kan sköta själv.

/Petter

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp med Julie
oj! Hur du måste ha skadat oken ordenligt för att bromsolja ska kunna rinna ut. Magura har tre års täthetsgaranti, jag skulle nog börja tänka på den för jag tror inte att oken kommer bli lättservade. (Har själv ingen aning om hur man skulle göra för att öppna dem och fixa vad det nu är som gått sönder. Jag har sett någon sprängskiss någon gång och det såg litet småpilligt ut har jag för mig.)

Hjälp med Julie
Antar att det gick lite för lätt att få ihop cykeln något måste ju gå fel :/. Frågan är om den inte var kass från början, det var bara ena kolven som rörde sig när jag tryckte på handtaget efter jag tagit bort padsen och den var helt omöjlig att ställa in när jag monterade den igår. Tur nog hann man med en provtur på nya cykeln och i övrigt vart den riktigt jäkla kul. Ja då får man vänta på svar från CRC och i värsta fall köpa en ny broms.

/Petter

Hjälp med Julie
När man motionerar bromsok måste man hålla emot kolvarna hårt samtidigt som man trycker på handtaget. Annars kommer den kolv som rör sig lättast att "pluppa ut" och då rinner bromsoljan ut. Det här ska inte behöva leda till något bestående problem mer än att det blir slabbigt, du måste sanera från bromsolja, sätta tillbaka kolven, återfylla systemet och göra en ordentlig luftning.

Anledningen till att man motionerar kolvarna är ju för att de rör sig olika lätt vilket i extremfall kan göra att det bara trycker från ena sidan av skivan. Enklare Magura bromsar är visserligen uppbyggda med enkolvsok som trycker från ett håll, men hos bromsok med kolvar i båda halvorna bör kolvarna löpa lika lätt, iaf. någorlunda.

Du kan altså inte föra tillbaka kolven in i oket och få dit tätningen ordentligt?

Hjälp med Julie
Aha! Det är därför de propsar så hårt på att man ska ha den gula pluppen mellan oken när man luftar systemet. Man lär sig något nytt varje dag. Skönt att höra för monos skull att det inte var något allvarligt.

Hjälp med Julie
Det borde följa med en manual som iaf. beskriver hur du skall lufta dem.

Försök titta på oket för att se hur tätningen skall sitta och tryck sedan tillbaka kolven rakt in i cylindern utan våld. Ha helst lite bromsolja på kolven så att den löper lätt in och se till att inte ha något vatten i närheten eller få in skit i oket. Förmodligen skall du sedan trycka in bromsolja (bakvägen) genom systemet genom att öppna reservoaren uppe vid handtaget (om det går?), ansluta en slang till luftningsnippeln och en flaska med bromsolja till slangen. Sen öppnar du nippeln och trycker in olja i systemet tills du har rätt nivå i reservoaren (som hålls med öppningen horisontellt). Sen stänger du reservoaren och luftningsskruven och följer proceduren för luftning enligt manualen.

Jag har aldrig meckat med Magura Julie, men om det är ett öppet system som har en luftningsnippel nere vid oket som det går att ansluta en tunn transparant plastslang (köpes på macken) till bör den här beskrivningen funka utmärkt.

Lycka till.

PS. Återkom om nåt e oklart. Bättre att fråga en gång för mycket än att det blir mer knas. ;) DS.

Hjälp med Julie
Hej!
Detta hände mig med min Clara -01 då jag skulle motionera kolvarna, då den ena inte ville gå tillbaka lika mycket som den andra. Har mekat tusen gånger förut med liknande grejer men satt väl och sov och så helt plötsligt "plupp". Kolv och olja rann ut.
Fast det var bara att försiktigt pressa tillbaka kolven i packningen igen, torka av allt ordentligt, fylla på olja och lufta. Inget problem efter det.
Sätt ihop igen och kör på bara!
// Peter

Hjälp med Julie
Tack för tipsen men kolven går tyvärr ej att rubba. På Maguras sida beskrivs Julie som "Open system with reservoir. Dual piston fixed calliper in a smart one-piece design" så det skall nog vara två kolvar, i mitt fall sitter en fast i uttryckt läge och den andra intryckt. Antar att man får vänta och se vad CRC säger, tur att man inte investerade i några dyrare bromsar, blir billigare att göra misstagen på dessa ;-).

/Petter

Hjälp med Julie
Förmodligen har kolven hamnat snett. Du bör inte försöka skjuta in den mer, utan snarare dra ut den för hand. Använd inget verktyg. Alternativt fylla upp systemet och trycka ut den mha. bromsvätskans tryck (medan du håller emot den andra kolven) om den tätar ordentligt för att tryck ska kunna byggas upp.

Antingen dra ut för hand eller trycka ut den mha. kraften i systemet (bromsvätskan). Inga verktyg, då sabbar du kolven och får köpa en ny.

Hjälp med Julie
Sådär nu var det fixat... ett magura service kit kom på posten från CRC och efter en "bleeding" av systemet så rullar det som det ska igen. Vill bara tacka för hjälpen, ibland har man lite lätt för att ta den korta vägen och köpa nytt men nu fick man ju lära sig att "blöda" bromsarna med :-).

/Petter

Tillbaka
Topp