Hjälp med kompatibilitet på hydrauliska bromsar, tack!

hojhojo

Medlem
Hej,
Ska köpa och montera mina första hydrauliska bromsar och är lite osäker på vad som passar med vad, även efter några timmars surfande på ämnet.
Ska byta bort ett par TRP HY/RD på en TREK crossrip och köpte idag Tiagra 4720 2x10 här på Happy. För att hålle nere priset lite tänkte jag köpa samma ok som sitter på fruns pendlarhoj och har funkat bra i flera år, men osäker om allt kommer att passa. Tänkte att jag skulle klara mig på det här nedanför (plus grejer för att få i oljan då). Vad tror ni?

1694374602915.png

Senast ändrad:
Fick svar på Åkes Sportservice:
Det går inte att kombinera Tiagra med MT200:) Om någon fler här på forumet skulle undra samma sak.
Bara att pynta för tiagra-oken.

Fick svar på Åkes Sportservice:
Det går inte att kombinera Tiagra med MT200:) Om någon fler här på forumet skulle undra samma sak.
Bara att pynta för tiagra-oken.
Varför i hela världen skulle inte det gå? Jag kör RS405 (föregångaren till 4700) med typ m395 ok (minns inte exakt). I stort sett alla Shimanogrejer är kompatibela så länge man använder rätt kopplingar.

Edit: Sen finns inte Tiagra-oken mig veterligen inte i en postmount version, ovan har du länkat mt200 postmount. Är det så att du har flatmount idag, så det är därför Åke säger att mt200 inte passar, för då har han rätt :)

Senast ändrad:
Tiagra 4700 och MT200-ok går att kombinera. Vad jag vet går alla Shimanos hydrauliska delar att kombinera fritt så länge man har rätt koppling (rak/banjo).

Men som moros skriver, kolla att oken passar på ramen och gaffeln.

Varför i hela världen skulle inte det gå? Jag kör RS405 (föregångaren till 4700) med typ m395 ok (minns inte exakt). I stort sett alla Shimanogrejer är kompatibela så länge man använder rätt kopplingar.

Edit: Sen finns inte Tiagra-oken mig veterligen inte i en postmount version, ovan har du länkat mt200 postmount. Är det så att du har flatmount idag, så det är därför Åke säger att mt200 inte passar, för då har han rätt :)
Ja ok, var just inne på ett forum där de också säger att det ska funka.
Och ja det blev ju nästa puckel, är väl international standard på ramen om jag fattat rätt (51mm) och postmount-adaptrar till TRP-bromsar på det.

Nu har jag inte räknat på kronan om det är någon större skillnad men om du vill hålla nere priset är ett tips att Bike-components säljer kompletta mt200 bromsar för €21 styck, då får du slangen också

Sen en liten grej, kolla så du har kopplingsskruven som ansluter bromsslangen i reglaget. Du behöver en annan skruv än den som följer med de vanliga slang-kiten. Dvs denna: 13 Y8RD02000 Flange flare nut (M9/black) (nr 13 i bilden nedan). Vet att jag jagade en sådan då den inte följer med om man köper reglagen. Men om det är ett beggat exemplar så sitter den kanske kvar.

Köper du löst ok och slang så behöver du BH90 kiten som slutar på SSR (r för road antar jag), dvs typ detta https://www.bike-discount.de/en/shimano-dura-ace/ultegra/105-sm-bh90-jk-ssr-brake-hose

1694425205498.png

Senast ändrad:
Det var en bättre deal, helt klart, som du har nosat upp där. Hann i min iver redan beställa grejerna dock.
Hade sparat en 2-300. Kan inte alltid bli perfekt:)

Ja just det, jag tyckte att anslutningarna på 4700 såg stora ut. Får kolla efter sådana anslutningar, fick inte med dem med reglagen tyvärr. Sitter gummiplugg i. Stork tack för upplysningarna.

Har du beställt från Bikeshop så kolla om du kan byta till det andra slangkitet eller lägga till en mutter enligt länken från DarkMatter

Cykelhuset Sisjön hade Flare nut:en på hyllan. Inte illa. Så nu väntar jag bara på oken och slangarna sen ska jag väl kunna få stop på trek:en:)
Tack för hjälpen!

Rullat med nya bromsarna i snart två veckor. Funkar klockrent. Sån jäkla grym uppdatering. Tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp