Hjälp med konvertering till 1x10

Agorazo

Aktiv medlem
Ännu en tråd om singelklingefrågor... Sorry men jag är lite osäker.

Har en HT från 2015 (Canyon Grand Canyon 6.9) som jag kommer behålla något eller några år till innan jag uppgraderar. Nu när kassett och kedja behöver bytas så tänkte jag passa på och konvertera från 3x10 till 1x10. Ambitionen är att inte behöva lägga ut allt för mycket då jag hellre sparar det till nästa cykel.

Idag sitter följande på cykeln:
Kassett - Shimano CS-HG50 10s 11-36
Vevarm - SHIMANO FC SHIM-M612 10s 175 40/30
Växelreglage - Shimano SL-M670 10s
Växelreglage - Shimano SL-M670 2/3s
shimano RD-M786 Shadow+ long 10s

På mellanklingan (30T) klarar jag backarna hemma samt förra helgen när jag cyklade på Isaberg men trampade ur kassetten bak på platten. Cyklar mest enklare stig med vissa tekniska partier men vill också kunna trampa snabbare, har cyklat CV ett par ggr t ex.
Har siktat in mig på en Deore kassett på 11-42 (https://www.bike-components.de/en/Shimano/CS-HG500-10-10-speed-Cassette-p43864/) som jag hoppas kan ge mig lite större register.

- Är det en vettig kassett? Vad jag läst mig till ska det funka om jag skruvar in b-skruven max.
- Vad ska jag ha för klinga fram? Har försökt sitta och jämföra på utväxlingar på diverse sidor som rekommenderats här på forumet men jag blir inte helt klok ändå. Antar att mitt val står mellan 32T och 34T eller? Länka gärna till en klinga för jag blir osäker på vad som funkar på min cykel.
- Vad för slags kedja ska jag ha?
- Brukar bultar till klingan fram följa med eller köper jag det löst?
- Annat jag missat? Vad jag förstått kan jag behålla det jag har förutom klinga fram och kassett.

Jag tycker det är en bra kassett. Jag har inget behov av större.
Jag använder alltid 32t fram har inget problem med att trampa ur. Jag brukar cykla med gubbar som har 10 - 36 som klagar på att de trampar ur när de blir från cyklade.
Du kan ha vilken 10 delad kedja du vill, passa på att skaffa en ny till kassetten. Se till att skaffa nya bultar som är kortare.

”Trampa ur” är nästan alltid en fråga om vana och lite träning, på dagens runda var det go medvind på transporten och det var inte svårt att hålla +40 km/h med 32x11. Med 34T fram hade jag kunnat gå ner från 100 rpm till ca 95 men samtidigt, hur ofta liggger man på ovh nöter över 40 på MTB inställd för skogskörning?

Efter att ha lekt med Gear Calculator så kan jag konstatera att rundorna jag cyklar hemmavid (vilket är 80% av tiden) klarar jag mig med 32T, skulle jag cykla något motionslopp så skulle jag troligtvis må bra av 34T. Cykelvasan snittade jag på 30km/h (3.29 i sluttid).

Vet att det naturligtvis beror på storleken på kassetten men vilken storlek fram är vanligast?

Jag ser inte poängen i att välja storlek på klingan efter vad andra oftast väljer - omfång på kassett, terräng, kondition, teknik, körstil påverkar minst lika mycket. Och om du har räknat på att 32T funkar för 80% av din cykling och bara har behov av 6% tyngre utväxling för ett fåtal tillfällen om året är det väl rimligt att köra 32T till vardags och 34T för dessa special occasions?

Helt riktigt resonemang NLC. Men när man inte är så insatt finns det en risk att man missuppfattat något, då är det bra att veta vad "de flesta" väljer. Men känns som att det blir en 32T.

Då är frågan vilken klinga jag ska ha? Lyckas inte hitta så många narrow wide 32T klingor med 96mm BCD. Någon vänlig happyit som kan ge några förslag samt vilka bultar jag ska ha till den?
Vevpartiet enligt Canyon: SHIMANO FC SHIM-M612 10s 175 40/30

Tack! Ja den ser ju bra ut. Oklart vad frakten går på men annars var priset ok jämfört med vad jag hittat hittills.

Står inget om skruv/bult ingår så det utgår jag från att det inte gör. Hur vet jag vilken typ och längd jag ska ha?

Klingbultar - funkis

Klingbultar - snygga

Garbaruk 96 mm BDC symmetrisk

Du kan också behålla nuvarande klingbultar och sätta en 2-2.5 mm bricka mellan skuv och vevarmen på stora klingans plats.

Har lagt en beställning på ovanstående länkar - tack! Oneup:s singelklinga som jag hittat hävdar att bifogade brickor gör att kedjelinjen blir bättre. Antar att man kan laborera med det när man väl har monterat det?

Nu är det bara kassetten kvar att beställa, bike24 hade den restnoterad. Tack för hjälpen!

Jag vill slå ett slag för snikvarianten att plocka bort stora klingan, ev byta ut den emot en "bash guard", och köra tvådelat fram. Om det inte är så att klingan är helt slut (det brukar gå ett flertal kassetter innan framdreven är allt för utslitna). Antingen låser du framväxeln som kedjestyrare (ännu snikigare) eller så kör du på med två växlar fram. Så har jag gjort, enklare blir det inte ?.

Har lagt en beställning på ovanstående länkar - tack! Oneup:s singelklinga som jag hittat hävdar att bifogade brickor gör att kedjelinjen blir bättre. Antar att man kan laborera med det när man väl har monterat det?

Jag köpte en oneup-klinga till min tidigare cykel. Det stämmer att det följde med brickor. Tyckte det var en väldigt bra lösning de hade utan att vara direkt dyrare än andra märken.

Jag har inte behövt några brickor eller kortare klingbultar på de 3-delade vevpartier jag singel-konverterat.

Fått alla grejer nu och har tagit bort gamla kassetten. Noterar att det sitter en distansring bakom kassetten, ska den flyttas över till nya kassetten?

Känner mig trög, men: Ska jag tolka det som att det är till 11 delat som man ska ha en 1.85mm distansring? Dvs jag ska inte använda den?

Ser nu att det längre ner står: "Freehub Body Compatibility: Shimano MTB
Note: compatible with Shimano Road 11-speed with a 1.85 mm spacer"

Så ingen distans för mig mao!

Satte dit kassetten utan distansring men det glappar. När jag då mäter de två kassetterna så är de exakt lika breda. Antar att den ska vara där då. Satte dit distansen bakom och skruvade ihop det. Nu sitter den där utan glapp.

Om ingen tror det kommer explodera så kör jag på det.

Betalade förresten med PayPal, priset blev högre än väntat. Upptäckte då att PayPal kör sin egna valutakurs om man använder dem! Sista gången jag använde PayPal kan jag avslöja!

1: distansringen satt ju på bodyn innan, då behövs den såklart till nya kassetten också.
2: man kan välja att betala okonverterat så slipper man paypals valutakurser.

Går det att bara plocka bort största och minsta klingan fram för att göra 3x10 till 1x10? Om det funkar gissar jag att det behövs nya skruvar och ev distanser.

Update: lyckas inte få bakväxeln att gå rent på kassetten. Med b-skruven i botten tog den i största drevet. Provade då med en längre skruv, då gick det naturligtvis men den går inte rent. Det rasslar och med clutchen på går växelreglage bitvis trögt.

Kikade då på en goat link men beställde i slutändan en deore bakväxel som jag förstått ska klara 11-42 kassett. Blir inte riktigt den budget-konvertering jag hade hoppats på men kändes som det säkraste att göra under omständigheterna.

För mig är shimanos 10 delade en riktig favorit. Den kan köras som 1x10, 2x10, 3x10. Favorit bakväxlar är zee och deore 6000. Reglage slx 7000 men även xt. Kassetter är xt, slx 11-36 lätta deore 11- 42 när det behövs större omfång. Framväxlar kan man få nästan gratis så där kan man köra med xtr.

Jag byggde nyss om en 26" Canyon till 1x10. Blev SLX med Goatlink bak och SunRace 46-11 kasett. Växlar bra och rasslar inte särskilt men behöver byta drev fram för att kedjan inte ska hoppa om man växlar upp för snabbt. Men ett riktigt lyft för cykeln som nu känns riktigt modern.

Jag har precis samma cykel som trådskaparen, och överväger också att konvertera till 1x10.
Skulle denna vevarmen funka till standardkasett eller behöver jag byta även den samt växelförare? Är en total novis inom detta så tacksam för hjälp.

Ja fungerar fint. Det du behöver fundera på är hur stort omfång du behöver. Om du väljer en stor kassett behöver du beroende på vilken bakväxel du har kanske en ny.

Jag bytte aldrig min vevarm utan plockade bara bort klingorna fram och ersatte med en ny klinga från Garbaruk. Din lösning blir naturligtvis snyggare.

Jag byte även kassett bak och fick på så vis ett större omfång. Hade jag gjort om konverteringen en gång till hade jag tittat på att köpa ett konverteringskit.

Tillbaka
Topp