Hjälp med köp av första MTB:n

peliqan

Ny medlem
Hej! Har bestämt mig för skaffa en MTB-hoj för att köra lite leder och pendla till jobbet med. Jag har dock ingen aning om vad man ska titta på, vad som är viktigt osv när jag står inför köpet så jag tänkte fråga om lite råd här. Storlek tex? Är 179cm och har ca 85-86 i innerbenslängd. Kan 19" ram passa? Länkar några hojar jag spanat in, vilken skulle ni säga är bästa köpet med avseende på komponter, kvalitet osv? Är Kross Level B7, CUBE ACCESS WLS GTC PRO 2X och CUBE REACTION GTC 2X.

http://www.cykelkraft.se/kross-level-b7-svart-graphite-rod

https://www.bikester.se/cube-access-wls-gtc-pro-2x-mtb-hardtail-groen-turkos-539787.html

https://www.bikester.se/cube-reaction-gtc-2x-mtb-hardtail-groen-svart-539622.html

Senast ändrad:
Jag skippar förslag på cykel. Mitt förslag om du ska pendla till jobbet är att köpa bra kläder avsedda för cykling. Visst funkar det med vilka kläder som helst men cykeljackor brukar ha längre ärmar och rygg. Byxbenen är sedan längre så de inte slutar mitt på vaden när man pedalar. Vanliga jackor brukar dessutom vara rätt stora i halsen så det blåser in då man lutar sej framåt. Så mitt förslag, cykla kan man göra på vad som helst typ men fel kläder kan stjälpa den mest ivrige entusiasten, särskilt vid dåligt väder.

Hej

Jag är 178 med 83,5 i beninnerlängd och jag tycker 19" är utmärkt. Passar perfekt.

Krossen såg bäst ut komponent mässigt NX är trevligt och gaffeln är också bra.

Så kör du som du tänkt det brukar bli bäst då. ?

Edit; Tittade en del på krossens geometri och den verkade väldigt lovande, lite blandning av xc och trail. Den hade en ganska lång styrstam i L 19" utförandet 80 mm så det är ju inga problem att gå ner till en kortare om du skulle tycka cykeln är för lång. Fanns inga nackdelar med cykeln tyckte jag och för dom pengarna verkar den riktigt bra.

Senast ändrad:
Johan777 sa:
Hej

Jag är 178 med 83,5 i beninnerlängd och jag tycker 19" är utmärkt. Passar perfekt.

Edit; Tittade en del på krossens geometri och den verkade väldigt lovande, lite blandning av xc och trail. Den hade en ganska lång styrstam i L 19" utförandet 80 mm så det är ju inga problem att gå ner till en kortare om du skulle tycka cykeln är för lång. Fanns inga nackdelar med cykeln tyckte jag och för dom pengarna verkar den riktigt bra.
Tack för input, slog till på B7:an 48cm! :)

peliqan sa:
Johan777 sa:
Hej

Kul att höra! Hoppas att du kommer att bli nöjd! ? Du får gärna komma med en fortsättning på detta.

Johan777 sa:
peliqan sa:
Johan777 sa:
Hej

Kul att höra! Hoppas att du kommer att bli nöjd! ? Du får gärna komma med en fortsättning på detta.

Nu kollade jag på kross hemsida och Large 19" specar dom som 52 cm sadelrörslängd känns lite konstigt. 48 cm är medium 17" svårt att veta vad som är vilket på cykelkrafts hemsida? I vanlig fall är ju 48cm = 19" så jag fattar inte storlekarna riktigt... Reach mått mm på 52 cm modellen stämmer ganska bra med vad en 19" brukar ha, du får nog höra med cykelkraft ordentligt vad för storlek du beställer.

Eller så står det fel, medium är 19" dvs 48 och Large är 21" dvs 52. Jag är högst osäker men känslan är ju att du har köpt rätt alltså en 19".

Jag skulle själv ha väldigt svårt att köpa en cykel utan att först ha testat den, alternativt i alla fall fått känna på den. Precis som man inte köper bil på postorder.

Sedan kanske det inte alltid är så lätt att veta vad det är man egentligen söker även när man provat. Jag brukar utgå från tidigare erfarenheter, dvs jag har som många andra haft riktiga skitcyklar i mitt liv och då vet jag vad jag INTE vill ha i alla fall.
Skulle inte gå ALL-IN på någon dyr modell utan att först ha haft en billig jävel så jag vet vad jag letar efter.

Tyvärr så ändras utbudet idag till det sämre enligt mig. T.ex var Crescent Freke Expert 29" en "perfekt" (klart den kunde varit bättre) cykel för mig när jag provade den. Men nu görs inte sådana längre i den prisklassen. Den var väl för bra och förstörde deras dyrare segment helt enkelt.

Jo fast nu var det väl mer snack om storlek och där var ju ts inne på 19" och det tror jag är kanon. Nu hade krossen väldigt bra spec så jag är inte alls orolig där, huvudsaken är att storleken blir bra.

Uppdatering: (varning för wall of text). Har efter närmare 3 veckors turer inte fått rätt cykel av cykelkraft.se än. Beställde en Kross Level B7 19" men när cykeln levererades visade det sig att det var en 17" de skickat. Jag hade ringt och dubbelkollat att 48cm som står på deras hemsida var =19" då jag tyckte det var lite oklart på hemsidan. Ringde direkt till returavdelningen (detta var en fredag förmiddag) och talade om att de skickat fel cykel och hon jag pratade med svarade att hon inte var så insatt i ramstorlekar osv så en kollega skulle ringa upp mig. Timmarna gick och jag hörde ingenting. På måndagen ringde jag igen och frågade om dom glömt bort mig eller vad som hänt och fick till svar att de haft mycket att göra och de snart skulle ringa upp. Inte förrän på tisdagen ringde de upp mig och efter att jag återigen fått förklara allt lovade de att skicka en ny direkt med rätt ramstorlek. Äntligen tänkte jag, men tro på fan när cykel nr 2 anländer så är det YTTERLIGARE en 17". Så nu står jag här med två 17" som jag måste beställa upphämtning till av posten och vara hemma under de två timmar på dagtid då det går att boka hämtning.

Det svar jag fått efter felleverans #2 är att det skett ett fel på deras lager och att Krossen är slut i strl 19". De kan erbjuda mig en Superior XP 939 2018 års modell (som vad jag förstår kommer i lager i januari nästa år) istället till samma pris som Krossen. Så nu vänder jag mig till er kunniga MTB:are, skulle ni tagit den dealen? Är Superioren så pass mycket bättre att det är värt det eller ska man be dom fara åt hvete/Försöka begära en cykel som finns hemma även om den kostar mer?

Jämförelse
http://www.cykelkraft.se/catalog/product_compare/index/

Jag skulle absolut provcyklat en av dem. Något skall du väl få ut av allt strul.

17" kan vara en perfekt storlek. Universum kanske försöker säga dig något? ;)

Min svåger som är 179cm har på sina senaste cyklar - olika märken - kört 18 sen 19 och nu 17. Så det är svårt att säga rakt av att något passar. Ta chansen!

Lycka till!

Tror inte du ska köra på 19 large, jag är 176 och kör medium, även kört på small vilket faktiskt funkade. Hellre för liten än för stor hoj.

Är 182cm med 85cm ben. Har en Cube 19" som funkar bra men gillar egentligen 17" lite bättre. Orginal sadelstolpe (om den är 350mm) kommer antagligen att vara precis på gränsen för dig men prova och känn efter. Annars finns det ju alltid längre stopar att köpa för en mindre peng. Låter ju som cykelkraft borde kunna fixa en sådan gratis åt dig efter allt strul.

Men pendla med 32T framklinga?

Senast ändrad:
Ja det är ju tveksamt vad jag ska ha för storlek men i alla möjliga tänkbara test jag hittar på nätet visar min längd 179 och innerbenslängd 85 att jag ska ha 48 cm ram. Man måste ju ner på 75-77 cm innerben för att matcha 43cm-ram. Dessutom tror jag mest det kommer bli lättare stigar och pendling till jobbet och inte så mycket åkning på stigar med stora stenar och tighta kurvor. Men blev osäker nu när flera skriver att 19 är stort.

Senast ändrad:
]Efter att aha gjort lite grundligare reasearch på ramgeometrin på dom cyklar som jag är intresserad av har jag konstaterat att vissa 17"/M är i pricip exakt lika stora som vissa 19"/L. Skulle vara skönt att få lite input på dessa alternativ. Vilken hade du tagit?

[attachment 335026 Untitled.jpg

Bilagor

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    42.4 KB · Besök: 35
Barometer sa:
Skogssnigel och Peliqan: Ni kanske skulle byta hojar med varandra?

Nej tack! Som jag sa är jag tillräckligt nöjd med min. Behöver treklingat för att kunna cykla snabbare stråk också. Vad har du själv att erbjuda för byte?

Mitt råd till Peliqan är fortfarande att först hitta en cykel som passar för ändamålet (dvs bra kompromiss) och sen sluta stirra sig blind på siffror och istället prova vad som känns bra.

Jag är 178 cm med 87 cm innerben. Kör på medium (44 cm). Var tveksam först om det skulle vara för litet, men den blev perfekt för mig. Har sadeln på ca (dryga) 78 cm.

Tillbaka
Topp