Hjälp med köp av min första mtb

Kruwgah

Aktiv medlem
Tja,

Är ute efter en ny mtb i en prisklass mellan 7000-10000

Tänkt använda den till landsväg, skog, stigar, jag vill kunna cykla lite överallt utan större problem.

Jag är kluven i valet om heldämpat eller en HT.

Är 174 lång och väger 70kg.

Kan tänka mig att en heldämpad är kul då det underlättar cykling över trottoarer, stockar och kanske även trappor om man vill det.

Men sen, hur är dom om jag tänkt cykla på 6km landsväg?

Och hur bra heldämpad får man för ca 10000?

Tack.

Senast ändrad:
Kruwgah skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan tänka mig att en heldämpad är kul då det
> underlättar cykling över trottoarer, stockar och
> kanske även trappor om man vill det.
>
> Men sen, hur är dom om jag tänkt cykla på 6km
> landsväg?
>
> Och hur bra heldämpad får man för ca 10000?

Tja! Välkommen till lyx problemens värld.
Även om en fullgung är mera mångsidig måste du upp i högre summor om du ska få någon vettig bak dämpare son funkar för så långa transporter. I ditt fall skulle jag satsat på en HT men med kanske lite flackare gaffel vinkel. Mera cykel för pengarna och dessutom mindre delat som behöver kärlek.
Följande tyska märken verkar ge mest"bang 4 the bucks": YT, Canon, Poison, och Radon är väl mest prisvärda för tillfället, sen finns ju så klart beg också...
// Larsa

Hej!

Ett tips från mig är att åka ut till cykelhandlarna och provcykla så många du kan och sedan se till att hitta en duktig säljare som kan svara dig på alla frågor du har kring köpet.

Låt dig inte luras av bla dem tyska märkerna där det lovas fin fin drivlina (bakväxel) ex. Deore XT för att sedan erhålla delar av mycket lägre kvalité på resterande delar av cykeln.

Så gör väl de "fina" märkena på sina instegsmodeller.

Om du kollar på tysksidorna så ska du se att varje liten komponent på varje modell brukar vara listad med tysk precision. Och chansen att man får en komplett grupp på billig cykel är störst i Tyskland. Visst kan det vara så att bakväxeln är ett steg bättre än resten av drivlinan, men det är ju bara ett problem om cykeln är prissatt efter den och inte helheten.

Annars kan jag hålla med att köpa hos LBS kan vara smart första gången. Men det beror på om man har en bra cykelhandlare i närheten. En dålig eller en som är utplockad efter rean gör mer skada än nytta. Lycka till med köpet!

Nah, det är framförallt finmärkena där det fuskas med bling bakväxel och sedan nonamekomponenter på resten.

Alla cyklarna du länkar till är bra dock har du länkat till foton. Team moddellerna är lite mer upprätta och race mer utsträckta i sittställning. Du borde titta på team tror jag. Det som brukar förvirra priser nu är skiftet i åm 12 13,

Du kan titta på rosebikes och på canyon också. Allt de har i 26 HT för t.ex. 9k är bra köp och du blir inte lurad mata in dina mått så väljer de storlek också.

Flack gaffelvinkel betyder mer åt chopper hållet om man skall ta ett exempel från mc. Cykeln blir stabilare nedför.

Ska kika påt, vet inte vad bra komponenter är men har hört att shimano är bra, så kommer kolla efter det.

Tråkigt att man inte får en duglig fullgung för 10000, de är ju så snygga :)

Med en heldämpad kan man ju ta cykeln in till byn, hoppa i nån trappa och sen ta nån stig hemmåt.

Kan man verkligen göra detta med en ht, de ser så stela och klumpiga ut.

Jag ser ingen skillnad på någon gaffel alls, hmm....

Satan va svårt det var att hitta en cykel :/
Har ingen cykelhandlare i närheten heller, annars hade jag ju kunnat fråga om hjälp där.

Det där med gaffeln, är det en freeride HT ni menar?
Typ en sån här:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=68229

Edit: Btw, har läst att det ska finnas en funktion på cyklar idag där du med hjälp av en knapp kan låsa dämparen/dämparna. Kan man göra det även på en full suspension och på så vis kunna cykla i uppförsbackar alldeles utmärkt?

Även om jag köper en HT så är detta en funktion som jag vill ha.

Senast ändrad:
Kolla även på Cube, är mkt nöjd med min Cube Ltd Race som jag köpte från bikediscount förra hösten.

Tycker också det är bäst att börja med HT för max 10 kkr och sen framöver spara ihop till en dyrare heldämpad om man känner att det behövs.

Nilsmag skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla även på Cube, är mkt nöjd med min Cube
> Ltd Race som jag köpte från bikediscount förra
> hösten.
>
> Tycker också det är bäst att börja med HT för
> max 10 kkr och sen framöver spara ihop till en
> dyrare heldämpad om man känner att det behövs.

Tack för tipset, ser fin ut. Men just är jag mer intresserad av en HT AM.

Blev sugen på en santa Cruz charmeleon men de verkar svåra att få tag på :(

Tillbaka
Topp