Hjälp, med mavic crossmax "freehub"

heffaklump

Ny medlem
God eftermiddag,
jag har nyss köpt en begagnad cannondale av årgång 2005 med mavics crossmax sl hjul. På en tur igår så började det "surra" om baknavet när jag inte trampade. Har letat upp information om hur man byter bl.a. "plastlagret" i hub bodyn. Men innan jag beställer nya lager tänkte jag testa att bara göra rent överallt och testa igen.

Min första fråga är då om det är "farligt" för andra delar att köra med lite halvtaskigt lager (glidlagret av plast alltså)? Det ända jag hittat är att växlingsförmågan kan försämras.

Sedan står det att mineralolja rekomenderas när man ska sätta ihop allt igen. Det har jag inte hemma och jag undrar om man kan slänga i lite wetlube kedjeolja eller Prepm gaffelfett sålänge?

Jag vill inte skada något på min "nya" cykel så jag tänkte fråga här om mina planer låter alltför dumma =)

Tacksam för alla tips!

/Heffaklump

Mineraloljan man skall ha i är tunn, tänk symaskinsolja. Dessutom skall man bara ha några droppar. Gaffelfett eller kedjeolja är långt ifrån tunt. Jag har själv använt mineralolja för Shimanobromsar.

Mitt Mavic hjul surrade och började sedan snurrade framåt innan det hittade driv. Det hade då bara gängat upp sig.
Använd tunn olja om du vill ha kvar det distinkta klickljudet, annars funkar det med något tjockare olja också.

Tack för alla svar. Jag skruvade isär, rengjorde allt å öste i lite wetlube kedjeolja. Å nu verkar det snurra på finfint. Får väl se nästa cykeltur om oljudet är tillbaks =/

/heffaklump

Tillbaka
Topp