Hjälp Med mtb däck för asfalt

Djmask

Medlem
Tjena testar att be om hjälp här då jag är helkass när det gäller däck och fälg.
jag har denna cyckeln. https://www.sportson.se/produkt/marlin-7-gloss-miami-green-l-29.
Jag använder den mestadels för att pendla till jobbet nu under sommaren. Det blir ca 1.8 mil om dagen och bara asfalt. Så jag tänkte köpa ett par andra däck som vore bra för detta. Jag har ingen kolla på mönster eller bredd så tacksam för alla tips MVH

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cykeltillbehör/komponenter/cykelhjul/mountainbike-hjul-hjulset/bontrager-kovee-elite-23-tlr-boost-29-mtb-wheel/p/21917/

För asfalt så är mönsterfria eller snudd på mönsterfria däck bäst. (Bortsett snö och is då.) Du kan köpa nästan vad som helst förutom smalaste landsvägsdäcken, fälgbredden du har gör väl att 28/30 mm breda slicks skulle vara en rekommenderad lägsta gräns. Ett av många exempel på däck: jag hade för ändamålet köpt typ Continental Speed Contact 32-37mm, jag har haft modellen tidigare och de har varit en bra kombination av pris/rull/punkaskydd/grepp. En bredd på 35mm ± någon mm ger även god komfort med rätt lufttryck.

ett alternativ är annars att nu slita ner däcken som cykeln levererades med, ju mer de slits desto lättare blir rullet. brukar gärna vara någon suboptimal kvalitet med nedsatt grepp på våta rötter och stenar.

och sedan köpa mer uppstyrda skogsdäck till hösten?

(ot) med den lilla framklingan cykeln har kommer du vid pendling företrädesvis slita på de minsta dreven på bakhjulets kassett. är dessa som numer brukligt mindre än 12t kommer med den användningen de att slita ut sig själva och kedjan på bara några månader. än värre blir det till hösten med smuts, regn och kanske salt.

så köp fort som tusan en kedjeslitagemätare och vakta noga att inte passera 0,75%. bra vore om du för pendlingsbruket sätter på en större framklinga.

Utmärkt idé. MTB med släta däck är en utmärkt, snabb pendelcykel. Men, gå inte ned i bredd på däcken. Det ger bara sämre komfort och ser löjligt ut. Din cykel är gjord för breda däck. Nu har du 56 mm (2,2 tum) breda däck. Du bör inte gå under 50 mm bredd är min uppfattning. Breda däck rullar i princip lika bra som smala. Det är mönstret som avgör grepp/rullmotstånd.
Jag har Schwalbe Big One 60-622 som pendlingsdäck på min liknande MTB. 60 mm är bredden, 622 diametern för ett 28-29 tums däck.

Och som ovan skrivs, byt till en (rejält) större framklinga. Troligen behöver du då en ny, längre kedja.

Förslaget att slita ned nuvarande däck ger jag inte mycket för. Lika dumt som att föreslå att slitna ned vinterdäck på bilen för att sen använda som sommardäck. Nedslitna däck är utslitna, och ska kasseras.

Senast ändrad:
Mönstret lär väl inte slitas ner på några sommarveckor? Dessutom spelar gummit roll oxå, inte bara mönstret.

Med det sagt, så är XR2 ganska lättrullat så i med lite mer luft bara så ska väl pendlingen funka. Om du vill spara på de befintliga däcken, så köp ngt enligt de första inläggen.

sitter det xr2 på cykeln är ju de faktiskt rätt funkis för asfalt. och nedslitna än bättre, står fast vid den uppfattningen. cykeldäck för asfaltbruk är aldrig så bra som när de är nästan utslitna!

verkligen.

det finns specialfall av stornobbade däck av downhilltyp som har ett hårdare gummi inuti dobben för att den inte så lätt skall brista, och de blir ju förstås hala vid slitage. lätt att märka om det skulle hända, och förstås anledning kassera.

övriga däck kan man lugnt slita ner till blankt, så länge det gäller asfalt.

Utmärkt idé. MTB med släta däck är en utmärkt, snabb pendelcykel. Men, gå inte ned i bredd på däcken. Det ger bara sämre komfort och ser löjligt ut. Din cykel är gjord för breda däck. Nu har du 56 mm (2,2 tum) breda däck. Du bör inte gå under 50 mm bredd är min uppfattning. Breda däck rullar i princip lika bra som smala. Det är mönstret som avgör grepp/rullmotstånd.
Jag har Schwalbe Big One 60-622 som pendlingsdäck på min liknande MTB. 60 mm är bredden, 622 diametern för ett 28-29 tums däck.

Och som ovan skrivs, byt till en (rejält) större framklinga. Troligen behöver du då en ny, längre kedja.

Förslaget att slita ned nuvarande däck ger jag inte mycket för. Lika dumt som att föreslå att slitna ned vinterdäck på bilen för att sen använda som sommardäck. Nedslitna däck är utslitna, och ska kasseras.
Medhåll på detta.

Andra alternativ till däck är Schwalbe Marathon Almotion V-guard som finns upp till 55-622 (vikbart) eller det klassiska Schwalbe Big Apple (ej vikbart men billigare) som finns bla i 55-622 och 60-622. Båda modellerna har praktisk reflexrand på däcksidorna, som är godkänt istället för ekerreflexer.

Medhåll på detta.

Andra alternativ till däck är Schwalbe Marathon Almotion V-guard som finns upp till 55-622 (vikbart) eller det klassiska Schwalbe Big Apple (ej vikbart men billigare) som finns bla i 55-622 och 60-622. Båda modellerna har praktisk reflexrand på däcksidorna, som är godkänt istället för ekerreflexer.

Jag har Big Apple visserligen som 26" på en citybike. Fungerar utmärkt. Dock vet jag att race king med fingummi rullar väldigt bra i stan också - mönster visst, men det är ett snabbt och trevligt däck.

Tusen tack för alla svar!. Som sagt så vill jag ju ha lite bredd på däcket så det inte ser så fult ut heller :)
Ska kolla igenom allt nu:D

(Skriver i en befintlig tråd istället för att skapa en ny.)

Continental Contact Urban har ju funnits ett tag i flera olika storlekar med t.ex. 55-622 lämpat för bl.a. MTB som ska väganpassas för asfalt/grus med släta däck.

Men nu upptäckte jag till min stora glädje häromdagen att det kommit en ännu fetare dimension av detta däck nämligen 62-622 alltså cirka 2,5 tum.

Denna bredd ska jag själv prova på min 29" HT framåt vårkanten, så det fyller upp ännu bättre under SKS 65-skärmarna. :cool:

Finns att köpa bl.a. här:

Continental Contact Urban har ju funnits ett tag i flera olika storlekar med t.ex. 55-622 lämpat för bl.a. MTB som ska väganpassas för asfalt/grus med släta däck.

Men nu upptäckte jag till min stora glädje häromdagen att det kommit en ännu fetare dimension av detta däck nämligen 62-622 alltså cirka 2,5 tum.

Denna bredd ska jag själv prova på min 29" HT framåt vårkanten, så det fyller upp ännu bättre under SKS 65-skärmarna. :cool:

Är också i tagen att lägga på nya däck på mitt ena hjulset för att vara med och köra ett landsvägsevent på jobbet på min MTB. Det funkar alltså att kränga på 28" på 29"?

Conti Contact Urban såg trevligt ut tycker jag, har även kikat på Schwalbe Hurricane och kanske lite väl extrema WTB Thick Slick, men vet inte riktigt vad jag skall satsa på. Vill helst inte lägga 500 kr+ per däck heller...

Är också i tagen att lägga på nya däck på mitt ena hjulset för att vara med och köra ett landsvägsevent på jobbet på min MTB. Det funkar alltså att kränga på 28" på 29"?

Conti Contact Urban såg trevligt ut tycker jag, har även kikat på Schwalbe Hurricane och kanske lite väl extrema WTB Thick Slick, men vet inte riktigt vad jag skall satsa på. Vill helst inte lägga 500 kr+ per däck heller...
28" vs 29" är onödigt förvirrande benämning. Bättre att titta på ETRTO/ISO specifikationen som är 622 för båda. Det som kallas 28" och det som kallas 29" är när det gäller fälgen samma diameter, alltså 622mm. Skillnaden är att man med 29" räknar in däcket i diametern som då blir större än för ett smalare däck som kallas 28".

När det gäller val av däck så kan jag varmt rekommendera Conti Contact Urban. Har det på två pendlingscyklar i olika bredder och det rullar snabbt men med bra skydd mot punka. Tror också som någon skrev tidigare att det är bäst att välja en bredd på däck som cykeln är designad för. Om man sätter smala däck på en MTB på ändrar man geometrin plus att det ser lite konstigt ut :)

Senast ändrad:
Hoppar på ämnet här.. Har en Scott Aspect 930 med Kenda Booster 29 x 2,4 gissar att det är 20mm fälg bredd.
Pendlar ca 1 mil och känns som om jag har mycket att ta hem med andra däck. Önskemål är att dom skall palla regn.

Hoppar på ämnet här.. Har en Scott Aspect 930 med Kenda Booster 29 x 2,4 gissar att det är 20mm fälg bredd.
Pendlar ca 1 mil och känns som om jag har mycket att ta hem med andra däck. Önskemål är att dom skall palla regn.
Har du tänkt att även köra lite grusväg och nån stig eller två skulle jag starkt rekommendera Continental Race King Protection 29x2.2

Senast ändrad:
Då jag har en stigraket att tillgå så är tanken endast pendling på asfalt. Grus är inte heller så intressant.
Continental Contact Urban är nog bland de bästa på asfalt. Finns i massor av olika dimensioner men förslagsvis 55-622 eller 62-622 passar ju som asfaltsdäck på en mtb.

Test:

Nu har jag äntligen köpt och monterat dessa 62:or av modellen Contact Urban, bara lite drygt ett år (!) försenat...🙃

Lite nörd-info:
Vikt på mina exemplar är 785g respektive 797g vilket får anses helt okej med tanke på dimensionen 62-622.

Uppmätt bredd nymonterade vid ca 3 bars tryck är ca 57-58mm alltså något smalare än förväntat. Men det kan ju bero på att jag har smala fälgar med 20mm invändigt och att däcken är helt nya. Kanske töjer sig en millimeter eller så när dom rullat några månader... Egentligen kanske däcken är optimalt anpassade för 30-35mm fälgar. Men men, det får duga sålänge!

Imorgon blir det provcykling. 🚴‍♂️

IMG_20250509_155721494~2.webp

IMG_20250509_160500791~2.webp

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp