Hjälp med ny bromswire

xzyeed

Aktiv medlem
Hjälp med ny bromswire
Hej! Köpte begagnad cykel och behöver byta bromswire och hölje. Men vad är egentligen detta för bromswire? Man ser en liten kula som sticker ut pga wiren inte går tillbaka som den ska, men vad är det för sort? Den ser inte ut som de vanliga för mtb/hybrid etc (dvs den som inte är racervarianten)?

Bilagor

• IMG_3908.png
    IMG_3908.png
    319.5 KB · Besök: 129
Hjälp med ny bromswire
typexempel på vad som sker om man inte smörjer vajern från början när den monteras.

om du lossar vajern nere vid bromsen är det ändå hyggligt lätt lura in olja. den bör vara av en typ som fungerar i kyla, och inte förtvålas med tiden. jag kör med helsyntet motorolja.

akta dig för att dra in vajeränden i höljet, det finns risk att den fastnar.

Hjälp med ny bromswire
typexempel på vad som sker om man inte smörjer vajern från början när den monteras.

om du lossar vajern nere vid bromsen är det ändå hyggligt lätt lura in olja. den bör vara av en typ som fungerar i kyla, och inte förtvålas med tiden. jag kör med helsyntet motorolja.

akta dig för att dra in vajeränden i höljet, det finns risk att den fastnar.
Tack jag ska tänka på det, men jag kommer nog byta allt nu, höljena var fransiga och såg förjävliga ut, vajrarna var också fransiga. Men jag fattar inte vad det är för sorts vajer egentligen, med en liten kula? Jag trodde det bara fanns dessa två som på bilden:
1716292942528.png

Hjälp med ny bromswire
Tack jag ska tänka på det, men jag kommer nog byta allt nu, höljena var fransiga och såg förjävliga ut, vajrarna var också fransiga. Men jag fattar inte vad det är för sorts vajer egentligen, med en liten kula? Jag trodde det bara fanns dessa två som på bilden:
Visa bilaga 700915
Jag har ett vagt minne av nåt liknande från Biltema e.d.
Lvg-vajern på din bild kommer att passa.
Sedan rekommenderar jag varmt de "slicka" varianter av bromsvajer som kommer från Jagwire och Shimano mfl.
Då slipper du kladda med olja.

Hjälp med ny bromswire
Jag har ett vagt minne av nåt liknande från Biltema e.d.
Lvg-vajern på din bild kommer att passa.
Sedan rekommenderar jag varmt de "slicka" varianter av bromsvajer som kommer från Jagwire och Shimano mfl.
Då slipper du kladda med olja.
Aha så det är en lvg-vajer alltså? Har aldrig sett det på vanliga bromshandtag förut.

Hjälp med ny bromswire
Aha så det är en lvg-vajer alltså? Har aldrig sett det på vanliga bromshandtag förut.
På 'vanliga' bromshandtag brukar man sticka in den tunnformade änden i ett spår från sidan. Här ser det ut som att vajern skall stickas in genom ett hål i handtagets insida. Men kolla det först såklart. Nån händig herre kan ju ha varit framme.

Hjälp med ny bromswire
På 'vanliga' bromshandtag brukar man sticka in den tunnformade änden i ett spår från sidan. Här ser det ut som att vajern skall stickas in genom ett hål i handtagets insida. Men kolla det först såklart. Nån händig herre kan ju ha varit framme.
Var till lokala cykelköket och frågade volontärerna. En av dem trodde också att en lvg-vajer skulle passa så jag testade att byta till en sån. Det verkade funka och bromsen fungerade mycket bättre nu men kulan på lvg-vajern var lite för stor så den gick inte riktigt in i hålet som den gamla vajern gjorde. Fick sedan tips att det såg ut att vara samma vajer som Stålhästen använder till bromsarna på sina Sport-modeller enligt bild och att man kanske kunde köpa den som reservdel i Stålhästenbutik. Kanske ska testa detta. Tyckte bara det var intressant att det fanns ytterligare en sorts vajer som jag inte kände till innan.

Hjälp med ny bromswire
Kan så vara. Litet ovanligt utgångshål, som kanske anpassats till vajeränden för att spara pengar. ? Har du köpt hojen av en smålänning? Det ser ut som om vajern inte passat höljet.
Inför framtiden och vid möjlig avyttring borde det vara bra om det var standardgrejor på. Om det inte är en high-end landsvägscykel 1,6 mm eller så.

Hjälp med ny bromswire
Kan så vara. Litet ovanligt utgångshål, som kanske anpassats till vajeränden för att spara pengar. ? Har du köpt hojen av en smålänning? Det ser ut som om vajern inte passat höljet.
Inför framtiden och vid möjlig avyttring borde det vara bra om det var standardgrejor på. Om det inte är en high-end landsvägscykel 1,6 mm eller så.
Kan inget om cykelns proveniens och vad tidigare ägare gjort med den men fick intrycket att det är originalgrejer, eftersom kulan på gamla bromsvajern passade in precis i hålet i bromshandtaget. Jo det är klart jag kan byta till "vanliga" handtag för rakt styre om det visar sig svårt få tag på vajer som passar, men blev även nyfiken på vad det är för bromshandtag eftersom jag inte sett dem tidigare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp