Hjälp med ny MTB

turandot

Medlem
Hjälp med ny MTB
Hej alla supercyklister!
jag upptäckte MTB för några år sedan, var då ensamstående och köpte mig en billigaste som fanns (typ). Körde vasan förra året och har tänkt göra om turen även i år. Då jag nu kommit fram till att jag tycker det här är jäkla roligt tänkte jag byta cykel.
Jag har idag en tung hoj (Wilier) med 3x9 växlar. Aluram. Bromsar av okänd härkomst.... haha
Önskemål: carbonram, reglage för att slå av/på dämpning direkt på styret, bra växlar. Lätt hoj! (samt snygg, gärna rosa/cerise inslag då de matchar dräkten, har cerice/vit/svart racer)

Jag har en budget på 20-25k. Kan jag få lite tips på vilket växelsystem fram/bak jag ska sikta på?
jag är idag van med 3 klingor fram, kommer jag uppleva det som tungt om jag går ner på enbart 2? tx 2x11 vxlad hoj?

Bör väl tilläggas att jag inte är särskilt tekniskt intresserad. Roligt att cykla men inte att meka :)

Har ni några bra tips? Tack på förhand alla gurus!

Hjälp med ny MTB
Till TS och ang växlar/utväxling:

Storlek på hjul idag?
Vilken är din högsta resp. lägsta växel, räkna antal kuggar bak och fram på de växlarna.
Är du nöjd? Ändra något?
Är din lägsta växel tillräckligt låg, eller vill du ha ännu lägre 1:a?
Om 1:an räcker, vilken nästa växel är ok som ny lägsta? 2:an eller 3:an etc. Vilken/vilka lägsta växlar klarar du dig utan.
Räkna kuggar på den växel som är din nya lägsta.
Gör lika på högsta vxl, räkna kuggar, fundera på vad du vill ha. högre eller lägre. Räkna kuggar.

När du har gjort denna nödvändiga och superenkla hemläxa vet du exakt vad du har, hur det känns och varför.

Nu vet du varför eller varför inte du kan/bör köra 1x, 2x, eller 3x fram, och vilka kassetter och framdrev som passar Dig.

Går du t.ex. upp i hjulstorlek från 27.5" till 29" får du 5% högre utväxling som du måste ha hänsyn till om du vill köra lika fort med samma kadens.

Jag kan tycka att rätt utväxling anpassad för Dig känns viktigare än att blidka en SRAM 1x fanboy-mob.

Senast ändrad:
Hjälp med ny MTB
Singelklinga lirar utmärkt - jag har i stort sett samma omfång på min nya hoj 1x11 (34 - 11-42) som jag hade på min Epic med 2x10 (36/22 - 11-36), som hade samma omfång som min gamla Spark med 3x10 (40/30/22 - 11-36).
Extremläget med minsta klingan, och minsta drevet på kassetten nyttjade jag aldrig någonsin, med undantag av grusbacken på finnmarksturen för ett par år sedan när syran sprutade ut genom öronen (det hade gått fortare att kliva av och gå uppför).

Dock finns det ett aber med singelklinga, hoppet mellan växlarna kan bli lite stort om man vill ligga på gränsen, och är lite kadensfaschist - jag ligger gärna över 90, och upplever några gånger att man är lite mellan växlar..

Men på det stora hela överväger mindre prylar som kan strula, och inga tappade kedjor det lilla problemet.

Men kika på era utväxlingar, och vad ni kör idag...och vad som lirar, inte lirar. Sedan tar man upplysta beslut... ;)

/J

Hjälp med ny MTB
Ska (efter arbetstid) genast hem och kolla in kuggar och räkna lite. För jo, som någon här ovan nämnde, de allra lägsta växklarna används kanske inte jätteflitigt. Mer av lathet kanske... Men jag kör mycket på högsta. Jag återkommer! Gud vad ni kan mycket! Är så imponerad! :D

Hjälp med ny MTB
Husabuse sa:
Singelklinga lirar utmärkt - jag har i stort sett samma omfång på min nya hoj 1x11 (34 - 11-42) som jag hade på min Epic med 2x10 (36/22 - 11-36), som hade samma omfång som min gamla Spark med 3x10 (40/30/22 - 11-36).
Extremläget med minsta klingan, och minsta drevet på kassetten nyttjade jag aldrig någonsin, med undantag av grusbacken på finnmarksturen för ett par år sedan när syran sprutade ut genom öronen (det hade gått fortare att kliva av och gå uppför).

Dock finns det ett aber med singelklinga, hoppet mellan växlarna kan bli lite stort om man vill ligga på gränsen, och är lite kadensfaschist - jag ligger gärna över 90, och upplever några gånger att man är lite mellan växlar..

Men på det stora hela överväger mindre prylar som kan strula, och inga tappade kedjor det lilla problemet.

Men kika på era utväxlingar, och vad ni kör idag...och vad som lirar, inte lirar. Sedan tar man upplysta beslut... ;)

/J

Och jag å andra sidan hävdar att du inte alls har samma omfång.
Om jag säger att du har 380% istället för 600%, vad tror du om det?
Jag skulle inte klara mig med 380%, för mig ligger lagom omfång omkring 475%. Du får jättegärna tycka att 380% räcker till dig, och kanske det funkar för TS, men jag tycket att det är olyckligt att säga att 380% nästan är 600% för när jag räknar blir det närmre hälften än lika mycket. Är inte helt säker på att TS kan/orkar räkna, och då blir det kanske inte skitbra. Din utväxling i diagram nedan. Hoppas det går att läsa.

Bilagor

• utvx.png
    utvx.png
    6.6 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Hjälp med ny MTB
Fråga till TS:

Hur ofta tappar du kedjan? Alltså inte att den ramlar av cykeln, men att ren ramlar av minsta eller största kransen fram eller bak så att du står där utan drivning, ev måste stanna och lägga på kedjan igen, innan du kan cykla vidare?

Hjälp med ny MTB
Sixten Fors sa:
Husabuse sa:

/J

Och jag å andra sidan hävdar att du inte alls har samma omfång.
Om jag säger att du har 380% istället för 600%, vad tror du om det?
Jag skulle inte klara mig med 380%, för mig ligger lagom omfång omkring 475%. Du får jättegärna tycka att 380% räcker till dig, och kanske det funkar för TS, men jag tycket att det är olyckligt att säga att 380% nästan är 600% för när jag räknar blir det närmre hälften än lika mycket. Är inte helt säker på att TS kan/orkar räkna, och då blir det kanske inte skitbra. Din utväxling i diagram nedan. Hoppas det går att läsa.

Som sagt, jag använde aldrig den lilla klingan...gör det heller inte på racern, men det är med mina förutsättningar.

Därav:

"Men kika på era utväxlingar, och vad ni kör idag...och vad som lirar, inte lirar. Sedan tar man upplysta beslut... ;) "

Vilket verkar behöva förklaras (tydligen, eftersom du var tvungen att skapa en excelkalkyl) - fundera över era behov, vad som funkar eller inte, och ta beslut efter det.

Glasklart? :)

Hjälp med ny MTB
Husabuse sa:
Som sagt, jag använde aldrig den lilla klingan...gör det heller inte på racern, men det är med mina förutsättningar...
Jag fattar, men risken är att TS läser nästan samma utan att reflektera över att nästan samma här betyder nästan hälften.

Jag klarar mig också utan lägsta utväxling under 0,8:1 men jag har svårt att förstå hur Du klarar dig med 3,09:1 som högsta vxl? Jag får det till 38,4 km/h vid 90 kadens på 29er hjul. Kör du aldrig snabbare som snabbast på Finnmarksturen, eller ligger du då betydligt högre i kadens?

Hoppas du uppfattar frågan seriöst ställd, för jag frågar för att jag undrar.

Hjälp med ny MTB
En annan sak, 90-kadens är inte för alla. Vissa trivs bäst runt 75-kadens och andra över 100. Det finns alltså inget rätt eller fel. Därför är det viktigt att pricka så rätt som möjligt med sin utväxling/växelgrupp, speciellt om man funderar på att ändra från 600% till 400% omfång eller mindre.

Senast ändrad:
Hjälp med ny MTB
Kvinna, snart 38 år. 168 lång.
Vikt.. åh det där är sååå jobbigt. Mest för att jag under de senaste året tappat lite drygt 40 kg. och ska ner ytterligare 20.
Målet med vasan 2016, var att göra det. Det gjorde jag med en envishet som heter duga, sällskap som hade feber och kramp, min cykelkedja som hoppade av i varje uppförsbacke, kramp av kyla och dyngsur av regn, då det var strålande solsken när jag började (note to self: lägg inte av benvärmare halvvägs, väder kan slå om!). Tid? Skitlänge! haha
Vasan 2017: nånstans 4.5-5h.

Hjälp med ny MTB
Med 168 cm funkar både 27.5" och 29" hjul, jag vet inte själv vilket jag skulle valt om jag var 168.
Ang ramstorlek ligger du i överkant för Small och rätt nära Medium.
Både Scott och Canyon säger 162-172 cm för Small, Scott Medium 168-180 och Canyon Medium 172-182.
Kolla länkarna på cyklar ovan. Alla finns i Medium medan Small saknas på några. Eftersom färg var viktig, funkar någon av dem designmässigt?

Hjälp med ny MTB
Nu har jag räknat kuggar.
Fram har stora klingan 44 kuggar och den minsta 22. det sitter även en mitt emellan som jag inte räknade.
Bak är största 35 och minsta 12. (tror jag, kan ha räknat fel...

Jag har funderat och försökt tänka på hur jag kör. Jag kör mycket på de höga växlarna och mellankugghjulet. När det dock blir branta uppför så går jag ju ner på lilla klingan men väldigt sällan som jag använder de allra längsta växlarna.
i de fina tabellen ovan med procent, kan ni förtydliga den lite, för jag hänger inte med alls...

och vad tror ni om växlarna?

Hjälp med ny MTB
Om du går på en:

https://www.canyon.com/sv/mtb/exceed/exceed-cf-sl-7-9-pro-race.html

Så får du en superlätt cykel av senaste snitt med Sram Eagle 1x12 (10-50) vilket ger 500% range. Mina cyklar med 34x11-42 kommer jag upp för alla backar och trampar ur kring 55 km/h. Som jag ser det är enkelheten det trevligaste med 1x11 (1x12) system, gillar man inte att skruva skulle jag ta det i beaktande. Har dessutom aldrig tappat kedjan med n/w drev fram, dessa drev fungerar inte tillsammans med framväxel.

Hjälp med ny MTB
turandot sa:
Nu har jag räknat kuggar.
Fram har stora klingan 44 kuggar och den minsta 22. det sitter även en mitt emellan som jag inte räknade.
Bak är största 35 och minsta 12. (tror jag, kan ha räknat fel...

Jag har funderat och försökt tänka på hur jag kör. Jag kör mycket på de höga växlarna och mellankugghjulet. När det dock blir branta uppför så går jag ju ner på lilla klingan men väldigt sällan som jag använder de allra längsta växlarna.
i de fina tabellen ovan med procent, kan ni förtydliga den lite, för jag hänger inte med alls...

och vad tror ni om växlarna?
Bra. Hur stora hjul, 26 eller 27.5 eller 29 tum? Använder du även största klingan fram och högsta/trögaste växlarna? Har du hastighetsmätare på cykeln, hur snabbt trampar som snabbast på platt eller måttligt utför (alltså inte när du frirullar ner för en brant backe)?

Hjälp med ny MTB
Jag skulle tro att din kassett bak har 34 eller 36 tänder som störst, 35 är en ovanlig siffra. Låt oss säga att du har 36.

Din högsta växel: 44 fram / 12 bak = 3,67
Din lägsta växel: 22 fram / 36 bak = 0,61

Alltså ett varv med pedalerna ger mellan 3,67 och 0,61 varv på bakhjulet. Skillnaden mellan högsta och lägsta utväxling är då 3,67 / 0,61 = 6,00 eller 600%.

Om du istället har ett växelsystem med bara 1 klinga fram och en kassett bak som har 10-42 tänder blir skillnaden mellan högsta och lägsta utväxling 42 / 10 = 4,2 eller 420%. Alltså ett mindre omfång, mindre skillnad mellan högsta och lägsta växel.

Inte helt olikt en bil med manuell 6-vxl låda där 1:an och 6:an är trasig, bara 2:an till 5:an funkar.

Senast ändrad:
Hjälp med ny MTB
Husabuse sa:

Till TS - ovanstående är en aspekt som du bör testa genom cykla en längre sträcka med singelklinga så att du verkligen känner fenomenet. Jag tycker att det är mycket störande (särskilt vid distanspass) att ligga "mellan" två växlar, dvs den ena är för lätt och den andra för trög. Min cross som jag pendlar med har 2*11 och jag använder "alla" växlar. Sträckan har många stopp och några backar. Årets modell har 1*11 och den skulle jag inte köpa, då det blir för stora hopp mellan respektive växel för min smak.

Andra som har bättre koll får berätta mer om det kan finnas ekonomiska aspekter, vissa kassetter till singelklinga är (har varit?) mycket dyra.

Hjälp med ny MTB
En annan aspekt som många pratar om är den där kedjan som verkar trilla av hela tiden. Jag har kört MTB 3x i 25 år, just nu XT 3x10 utan clutch. Jag tappar extremt sällan kedjan, vare sig förr eller i modern tid, minns inte vilket år kedjan ramlade av senast. Kör grusväg, stig, stök i Hellas, Finnmarksturen, Åre, Trysil etc. Dock XC/Trail och inte AM/DH. Vad gör jag för fel som aldrig haft problem med mina XT och XTR grupper?

Hjälp med ny MTB
Fråga till publiken: Noterar att Canyon sätter SRAM grip shift (inte trigger) på sina Exceed XC-riggar med SRAM 1x. Suger inte det? Vill man inte ha trigger? Scott Scale verkar ha trigger på både Shimano- och SRAM-hojarna. Vad tycker Happy?

Hjälp med ny MTB
Sixten Fors sa:
Fråga till publiken: Noterar att Canyon sätter SRAM grip shift (inte trigger) på sina Exceed XC-riggar med SRAM 1x. Suger inte det? Vill man inte ha trigger? Scott Scale verkar ha trigger på både Shimano- och SRAM-hojarna. Vad tycker Happy?

Det är nog en smaksak. Många verkar väldigt nöjd med grip shift.

För övrigt måste ju något vara "fel" om man tappar kedjan i uppförsbackar. :)

Hjälp med ny MTB
Kör själv gripshift på två av mina cyklar, gillar känslan att man kan dra flera växlar åt gången. På min nya är det trigger får se hur lång tid det tar innan jag byter. Om Wengelin och Kulhavy kör gripshift är det nog helt ok.

Hjälp med ny MTB
Det är säkert en hel del faktorer inblandade i varför jag tappade kedjan så många gånger. Taskig kondis och behövde växla ner för fort med för mycket kraft, taskig tajming i själva växlandet, samt oerhört kletig kedja, pga av regn och lera på vägen. Så helt fel att klandra cykeln för allt. :)

Jag tänker dock att singelklinga fram ger nog mig lite för dålig vidd. Jag tror att jag kommer att uppleva det oerhört tungt när det börjar gå lite uppför....

och många fina cyklar jag fick tips på! Nu ska jag spara nån månad till så får vi se vad det blir!

Hjälp med ny MTB
turandot sa:
Jag tänker dock att singelklinga fram ger nog mig lite för dålig vidd. Jag tror att jag kommer att uppleva det oerhört tungt när det börjar gå lite uppför....
Shimano XT 2x11 funkar kanon, rätt justerat skall du inte behöva fundera på tappad kedja.

Notera att Scott nedan är 2016 års modeller, begränsad tillgång, för endast 20000 kr. Stor risk att de är borta inom en vecka. Årets färg verkar kosta runt 33000 kr on-line och 35000 kr i din lokala cykelbutik. Just nu finns Medium i alla tre, men ingen i small. En Contessa Scale 700 RC i storlek Medium blir nog ett superbra verktyg för din träning och Cykelvasor nämsta 10 åren. Med svaga ögon och lite god vilja är den nästan vit/rosa, eller hur ;-)
Contessa_700RC.png

Scale Contessa 700 RC (XT 2x11) http://www.hargrovescycles.co.uk
Scale 710 (XT 2x11) http://www.hargrovescycles.co.uk
Scale 910 (XT 2x11) http://www.hargrovescycles.co.uk

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp