Hjälp med nya hjul

Schwartz

Ny medlem
Hjälp med nya hjul
Tänkte skaffa lite fräschare, roligare/bättre hjul till min Gt Zazkar 9r Elite 29er från 2014/15 Någon som har förslag på lämpliga hjul?
Jag väger 73kg. Kör stig/grusväg. Jag tänkte en budgetgräns på runt 6000:-.
Jag har inte riktigt lärt mig de olika bredderna/axlarna på olika cyklar. Tänkte att jag kanske kunde ta med dessa hjulen till en eventuell ny cykel, men det kanske är andra dimensioner när man går upp på finare cyklar, vilket jag planerar till nästa säsong.
Som jag mätt det till har jag idag 10x135 och 9x100, men känner mig osäker. Någon som vet bättre?

Hjälp med nya hjul
Köp nav som det går att konvertera till andra standarder. Du vill inte ha samma på nästa cykel. För att detta ska vara möjligt krävs det också att din nästa cykel inte har boost-standard.

Hjälp med nya hjul
Tjena!

Säger Som Mg25.. Tung levererar bra hjul för pengarna. Inte många kronor ner än tyskarna, men man stödjer svenskt företag.

Hjälp med nya hjul
Tjena!

Skit i vad Jofa pratar om när det gäller Boost. Det är ett problem när du köper ny cykel. Inget du behöver tänka på nu. Men han har rätt i att det är smart att köpa nav som går att byta axelstorlek på.
Tunehjulen är konvertibla.

Senast ändrad:
Hjälp med nya hjul
Light-Bicycle säljer sjukt fina karbånghjul till bra priser. Med tull och moms blir det strax över 6 lakan. Jag har grävt lite inför nästa cykel och hittar inget vettigt av aluminium som är i närheten av lika prisvärt i förhållande till vikt och förmodad styvhet.

http://www.light-bicycle.com/all-mountain-29er-carbon-mtb-wheels-clincher-tubeless-wheel-ready.html

Edit: Jag skulle dock be dem att bygga med mässingsnipplar istället. Särskilt om du nån gång tänker köra slanglöst, då alu-nipplar av nån anledning tycks vara mer benägna att korrodera tillsammans med karbångfälgar.

Senast ändrad:
Hjälp med nya hjul
Hej Schwartz, känner att jag behöver komplettera ovanstående tips lite, Maktens länk om LB-hjulen är bra med fina (och ombyggningsbara) Hope-nav och lätta o styva kolfiberfälgar. Dessa borde passa ditt användningsområde perfekt MEN har svårt att se att du kan få hem ett sådant hjulpar under 6Tkr när frakt, tull o moms ska adderas på :/

Stewe's tips om att handla från AS är också bra, det är typ Happy's standard råd gällande inköp av nya hjul (finns så klart en uppsjö andra också men AS ligger bra i pris samt bygger bra och hållbara hjul).
Vill du handla svenskt kan Velotek i Uppsala hjälpa dig bygga bra o hållbara hjulset.

Gällande AS skulle jag vilja rekommendera ett lite krångligare alt om du ändå tänkt lägga så mycket som 6Tkr... Och det är att beställa ett custom-set baserat på: http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-disc-is-custom-wheelset-mtb-29er-4051?c=398

- DT240-nav, lika eller t.o.m. bättre anseende än Hope gällande hållbarhet, men bökigare att byta lager på om du nu skulle välja att göra det själv. (Både Hope o DT-naven går att byta axelstandarder på.)
- Ryde Trace 21 eller 25 fälg, beroende på om du vill ha lättast möjligt eller något bredare fälg (bredare fälg gör det möjligt att köra med lägre däckstryck medvilker ger ökat fäste som följd :)
Ryde-fälgarna har s.k. asymetrisk ekring vilket her ett styvare hjul vilket är extra viktigt på 29ers.
- DT Competition ekrar, eftersom du vill kunna få tag på reservekrar på närmsta cykelhandlare...
Precis som Makten skrev är mässingsekrar att föredra, främst ur hållbarhetssynpunkt, alu funkar också men kräver ett noggrannare handlag och finare ekernyckel för att få att hålla :/

Lycka till!

Hjälp med nya hjul
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Schwartz, känner att jag behöver komplettera
> ovanstående tips lite, Maktens länk om LB-hjulen
> är bra med fina (och ombyggningsbara) Hope-nav
> och lätta o styva kolfiberfälgar. Dessa borde
> passa ditt användningsområde perfekt MEN har
> svårt att se att du kan få hem ett sådant
> hjulpar under 6Tkr när frakt, tull o moms ska
> adderas på :/
>
> Stewe's tips om att handla från AS är också
> bra, det är typ Happy's standard råd gällande
> inköp av nya hjul (finns så klart en uppsjö
> andra också men AS ligger bra i pris samt bygger
> bra och hållbara hjul).
> Vill du handla svenskt kan Velotek i Uppsala
> hjälpa dig bygga bra o hållbara hjulset.
>
> Gällande AS skulle jag vilja rekommendera ett
> lite krångligare alt om du ändå tänkt lägga
> så mycket som 6Tkr... Och det är att beställa
> ett custom-set baserat på:
> http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-disc-i
> s-custom-wheelset-mtb-29er-4051?c=398
>
> - DT240-nav, lika eller t.o.m. bättre anseende
> än Hope gällande hållbarhet, men bökigare att
> byta lager på om du nu skulle välja att göra
> det själv. (Både Hope o DT-naven går att byta
> axelstandarder på.)
> - Ryde Trace 21 eller 25 fälg, beroende på om du
> vill ha lättast möjligt eller något bredare
> fälg (bredare fälg gör det möjligt att köra
> med lägre däckstryck medvilker ger ökat fäste
> som följd :)
> Ryde-fälgarna har s.k. asymetrisk ekring vilket
> her ett styvare hjul vilket är extra viktigt på
> 29ers.
> - DT Competition ekrar, eftersom du vill kunna få
> tag på reservekrar på närmsta cykelhandlare...
>
> Precis som Makten skrev är mässingsekrar att
> föredra, främst ur hållbarhetssynpunkt, alu
> funkar också men kräver ett noggrannare handlag
> och finare ekernyckel för att få att hålla :/
>
> Lycka till!

Jag köpte sådana hjul därifrån med trace 25 fälgar, aeroekrar och alunipplar. En sak till att tänka på är att det är bra om det finns XD-hub till naven ifall man vill köra med sram-kassett.

Hjälp med nya hjul
Tack för svar!
Lutar nog åt AS, något i stil med vad Larsa rekommenderade.
Av nyfikenhet. Någon som handlat från Farsports eller Ican? Hade ju varit lite sweet med kolfiber ändå:)

Tillbaka
Topp