Hjälp med pakethållare!

Hjälp med pakethållare!
Hej hallå alla vänliga cykelentusiaster!

Jag är novis på cyklar, och dess tillbehör och har sedan en tid tillbaka börjat trampa mig fram. Själva cyklandet går utmärkt, men det tekniska med utrustning osv gör mig tokig - vilken djungel det är?

Jag är på jakt efter en pakethållare till min gravelbike, jag vill att den ska ha själva "klämman" på topp, men också stänger för att fästa sidoväska. Vad är det jag behöver veta för att ta reda på en pakethållare fungerar för mig? Finns det pakethållare som fungerar på alla cyklar? Jag vet att den har kolfiberram och undrar om man då ska undvika att ha hållare som enbart fästes i ramen under sadeln? Vill gärna kunna packa på lite.

tackar ödmjukast för era tips och råd, känner mig skitdum när jag googlar på min kammare.

vänliga hälsningar,

Hjälp med pakethållare!
Kolfiber är starkt i de ledder det är gjort för. Därför är jag litet tveksam till det där med påhängsväskor på pakethållaren. Kanske funkar, kanske inte.
Jag kan inte säga säkert, men något slikt har jag, fast på en stål-citybike:

Hjälp med pakethållare!
När du nu har betalat för en kolfibergrushoj, ska du verkligen döda alla fina egenskaper med en pakethållare? Det är väl isf bättre att offra ett bojsänke från Feltema att sätta pakethållare på och spara finhojen till finrundor. Inte svar på din fråga men jag Själv kommer aldrig sätta pakethållare på annat än rena bruksjonnar igen. Been there done that.

Hjälp med pakethållare!
Tack för era svar.. valet av cykel var ganska slumpmässigt då tillfället dök upp att köpa av den av en granne.. men jag använder den till pendling och behöver kunna frakta saker till och från jobbet. Det har funkat OK med ryggsäck, men jag känner att jag felbelastar...

I vilket fall är det en White GX lite. Fan, när jag googlar är det kanske aluminiumram ändå, ni hör ju hur mycket jag vet om cyklar...........

Är det några speciella mått eller fästen som jag behöver titta efter när jag googlar? Hur vet jag om en spec pakethållare går att montera på en cykel?

Hjälp med pakethållare!
Har cykeln några hål med skruvgängor intill hjulaxeln bak och/eller på rören på snedden från sadelröret till hjulaxel (det kan sitta svarta plastploppar)?

Hjälp med pakethållare!
Tack för era svar.. valet av cykel var ganska slumpmässigt då tillfället dök upp att köpa av den av en granne.. men jag använder den till pendling och behöver kunna frakta saker till och från jobbet. Det har funkat OK med ryggsäck, men jag känner att jag felbelastar...

I vilket fall är det en White GX lite. Fan, när jag googlar är det kanske aluminiumram ändå, ni hör ju hur mycket jag vet om cyklar...........

Är det några speciella mått eller fästen som jag behöver titta efter när jag googlar? Hur vet jag om en spec pakethållare går att montera på en cykel?
Är det denna?
I år kom den i andra färger.

Det finns standard fästen för vanlig pakethållare.
Det skulle funka med en sådan här:

Varken xxl eller biltema hade passande pakethållare till din cykel.

Hjälp med pakethållare!
Hej hallå alla vänliga cykelentusiaster!

Jag är novis på cyklar, och dess tillbehör och har sedan en tid tillbaka börjat trampa mig fram. Själva cyklandet går utmärkt, men det tekniska med utrustning osv gör mig tokig - vilken djungel det är?

Jag är på jakt efter en pakethållare till min gravelbike, jag vill att den ska ha själva "klämman" på topp, men också stänger för att fästa sidoväska. Vad är det jag behöver veta för att ta reda på en pakethållare fungerar för mig? Finns det pakethållare som fungerar på alla cyklar? Jag vet att den har kolfiberram och undrar om man då ska undvika att ha hållare som enbart fästes i ramen under sadeln? Vill gärna kunna packa på lite.

tackar ödmjukast för era tips och råd, känner mig skitdum när jag googlar på min kammare.

vänliga hälsningar,
Denna pakethållare (bilder) har snabbfäste till ryggsäck, förutsatt att även ryggsäck har fästen undertill har detta fungerat bra.
.
Nedre fästöra finns på de flesta cyklar, utom rena landsvägsracers som visst är förbjudna att transportera saker med.
.
Övre fäste finns ofta på sidan som bild på
Yosemite. Finns inte dessa fästen får man "improvisera" och fästa tex med en klämma i sadelstolpen. Den röda hojen har en tillverkad plåtbit som övre fäste vid bromsoket.
.
Pakethållaren på svarta hojen finns hos Bikable.se . Den fungerar förstås även som en "vanlig" pakethållare.

Bilagor

• OlleA_biltema2_10_04.jpg
    OlleA_biltema2_10_04.jpg
    1,021.5 KB · Besök: 103
  • goesta_kylbox_02.jpg
    goesta_kylbox_02.jpg
    425.1 KB · Besök: 89
Hjälp med pakethållare!
Om det är cykeln som RipKurby länkar till så är det inget i vägen uppåt för fästena nere vid navet så du borde även kunna köpa en pakethållare som inte är specifikt för skivbromsade cyklar. Fästena på cykeln ovan sitter en bit upp så kan vara värt att kolla höjden på pakethållaren om du får tag på det måttet (från nedre fästena till toppen) så att den inte hamnar för högt. Både Tubus och Racktime bra ritningar på pakethållarna så att det är enkelt att mäta och se hur dom passar på cykeln.

Topeak har varianter med fjäderklämman på toppen och lägre stänger för sidoväskor, t ex SUPER TOURIST DX (men även dom utan lägre stänger klarar sidoväskor). Jag har också kollat på Racktime och Tubus, men där får du nog köpa till fjäderklämman separat om du vill ha en sån (ska finnas som tillbehör). Jag köpte Topeak för jag behövde en som gick utanför min bakbroms.

Är det en liten ram så kan du behöva längre övre stag, p g a att sadelstagen lutar mer. Bontrager har varianter där du får med det från början, t ex den här för ramstorlek XS-M. Har en liknande på en annan cykel i hushållet och den funakr också. Ser att Bontrager också har fjäderklämmor till sina pakethållare.

Senast ändrad:
Hjälp med pakethållare!

Ok. Den hojen har ändå inga egenskaper så det gör inget om du dödar dem med pakethållare ?

Fästen finns så du kan sätta på nästan alla eftermarknadspakethållare. Undvik dem som bara fästs i sadelstolpen. En sån här gör jobbet https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/pakethallare/pakethallare-universal-2000043054

Hjälp med pakethållare!
Den hojen har ändå inga egenskaper så det gör inget om du dödar dem med pakethållare
vad är det för egenskaper du menar kan dödas av pakethållare? det vertikala flexet? det är ju framförallt sadeln, sadelstolpen och däcken som står för det. flexet sida till sida i vevpartiet (det som vissa hävdar kan ge en magisk/mytisk "planing") borde väl inte påverkas av pakethållare och inte heller flexet runt huvudröret.

okej att en nedlastad cykel känns väldigt annorlunda, men jag har svårt att tro att enbart pakethållaren kan påverka så att det går att känna det.

Tillbaka
Topp