Hjälp med service av stigcykel!

patten

Aktiv medlem
Pillar lite på cykeln som behöver lite omvärdnad inför sommarens eskapader. Är sugen som få att komma ut i skogarna och det brinner lite i knutarna (rent känslomässigt) att få i ordning allt. Det som behövs göras är byte av slitdelar och olja på dämpare och gaffel, samt köpa nya hjul.

I djungeln av servicekit så har jag hittat två som jag funderar om de passar mina dämpare. Någon som vet vilka ska jag ha? Funkar dessa? De kit jag kikat på är dessa http://www.cyclecomponents.com/fox-seal-kit-32-mm.html och http://www.cyclecomponents.com/fox-rebuild-kit-float-air-sl…den till bakdämparen tror jag är rätt men den till gaffeln känns inte helt rätt?
Det är en Talas 32 från 2013 och bakdämparen en float ctd 2013 som sitter på min canyon.
Är det något mer jag behöver när jag byter slitdelarna? Olja ska jag självklart införskaffa.

Satte på nya däck och inser att jag måste inhandla nya hjul. En liten spricka i fälgen(längsgående) och bucklor som rätats ut. Känns som om det är dags att uppgradera, äntligen. Kikar på dessa http://www.actionsports.de/en/fun-w...90g-laufradsatz-26er-incl.tlr-kit-4271?c=399, känns som ett bra hjulpar. Är det någon som har något kap som jag istället borde köpa är ni välkomna att yttra er om det :)

Nä inget läckage! Tänkte mest att det kunde vara bra att byta packningar och sådant när jag ändå höll på. Jag kanske ska hålla i hatten och endast byta olja.

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Läcker gaffel eller bakdämpare på något sätt?
> Om inte räcker det ju gott att byta olja o
> fett.
>
> /S

Jag har kört på den här linjen och det funkar bra än så länge. Med tät service (30-50 cykeltimmar) och fräsch olja i alltid så slits grejerna mindre.

Köp en burk gaffelolja och en burk float fluid samt klicka hem ett gäng mätsprutor från ebay eller nåt så har du allt du behöver.

Vad gäller hjulen så funkar det säkert men hur stor är prisskillnaden upp till typ dt350 eller hopenav? Fälgarna har jag kört med i ett och ett halvt år och de har funkat bra.

Inser att det inte behöver överarbetas :) får införskaffa olja, float fluid och ett några mätsprutor.

Med dt350 så skiljer det inte allt för mycket, 50 eurosar. Med hopenaven så blir det 120+ jämfört med de jag länkade till. Antar att det är värt att lägga åtminstone 50 euro mer på ett par bättre nav?

Jag skulle tycka det. Å andra sidan verkar Robert fortfarande rulla runt på Fun Works nav. Jag vet inte om han bytt lager och grejat iofs.

Jag tänker att lite finare nav kan byggas om med nya fälgar när jag haft ihjäl den här cykeln. Sen om jag faktiskt gör det får vi väl se ;-)

Haha jo det är helt sant :) 50 euro är inte allt för mycket och är de mer driftsäker så kan det vara värt det. Blir att beställa nästa månad i sådant fall och innan dess kanske det har dykt upp något annat alternativ :)

Har beställt ett air spring volume tuning kit då jag tycker att bakdämparen bottnar väldigt lätt. Visst kör du med det? Är du fortfarande nöjd?

Budgeten säger i dagsläget dt350, sedan får vi se hur det ser ut om en månad när det ska beställas. Utesluter inte helt 240 eller hope. Lättmekat är bra, det kan ju också spara in en slant i det långa loppet :, samt att det faktiskt går att välja färg på hope-naven, mest kosmetika men det är alltid trevligt när det ser bra ut.

Dt kvalificerar sig nog också som rätt lättmekat. Fast jag har iofs inte gjort ett skit med mina hittills eftersom det inte behövts.

Det är ifs det bästa och billigaste! Jag får kika runt lite och jag tror nog att jag klarar mig med dt350, även om hope kanske känns lite sexigare :)Nya hjul kommer det bli oavsett nu är det bara att bestämma sig.

Tack för hjälpen kanske jag ska säga också. Får bjuda på en öl på en afterbike i sommar om det blir någon cykling i Göteborg i sommar :)

Desto större anledning med en öl alltså, återhämtning är viktigt ;) Om en månad lär jag vara ute i skogen igen på riktigt också, då är varvet avklarat och allt pillande med cykeln bör vara klart.

Fått jobb i Gbg?

Tillbaka
Topp