Hjälp med SPD-delar

andematt

Ny medlem
Hjälp med SPD-delar
Jag tänkte ev skaffa mig SPD-skor eftersom jag är lite trött på att halka av pedalerna i fel ögonblick. Någon som känner igen sig ;o)

Jag har dock lite problem med mina kombipedaler. De satt på min Merida Matts Sport 500 ´05 men jag kan inte hitta några lämpliga "klossar" att skruva fast här. Alternativet är att köpa ett par nya pedaler men innan jag tvingas gå den vägen tänkte jag vända mig till er och höra om nån kan hjälpa mig med vad som behövs här för att kunna använda SPD-skor. Min lbs där jag handlat hojjen (Solsta cykel, Karlstad) sa i princip att sådana är omöjliga att få tag på.. Är de?!

Tack på förhand!

IMG_1114_mindre.sized.jpg

Hjälp med SPD-delar
För att kunna använda SPD-skor och klicka fast dig behöver du nya pedaler. De du har är vanliga standardpedaler och det finns (vad jag vet) inget "SPD-kit" att skruva fast på dem för att få den funktionaliteten.

Hjälp med SPD-delar
Synd, man undrar ju liksom vad det lilla skruvhålet som syns mitt i pedalen ovan är bra för...

Hjälp med SPD-delar
Jag skulle definitivt köpa ett par nya pedaler. Om du tvunget vill ha kombi finns det väl bara Shimanos att välja på: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Men jag skulle välja pure SPD, Shimano 520 http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= eller Shimano 540 http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Sen finns ju alltid min favorit, Time. Den här t.ex: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Men det är ju inte SPD-klossar till dom.

Hjälp med SPD-delar
Jag ser inte riktigt poängen med att köpa spd-delar till ovanstående pedal även om de skulle finnas. Shimanos pd-520 pedaler är så pass billiga nuför tiden att allt annat känns onödigt.
Beställer man från tyskland kan man få dem för 190 kr (inklusive klotsar till skorna).
Från internetbutiker i england och sverige brukar de ligga cirka 100 spänn dyrare.
Dessutom är pd-520 utmärkta pedaler, jag har själv tre par på olika cykar...

Hjälp med SPD-delar
Mathias Dahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Synd, man undrar ju liksom vad det lilla
> skruvhålet som syns mitt i pedalen ovan är bra
> för...

Säkert för att ha möjligheten att skruva fast en träsko. Lönar sig att ta en modell med läderband bakom hälen, sitter bättre. ;)

Hjälp med SPD-delar
JLarsson skrev:
> Kombipedaler (324) sammanför det sämsta av två
> världar. Undvik.

Jepp! Hur du än gör, är det alltid fel sida upp. Förbannat irriterande, bytte mina efter en enda tur, den första.

Hjälp med SPD-delar
JLarsson skrev:
> Kombipedaler (324) sammanför det sämsta av två
> världar. Undvik.

Kombipedaler är väl helt OK om man har dom på en hybrid eller liknande hoj som ska användas till lite allt möjligt och inte bara ren träning.

Tycker dom sammanför det bästa av två världar om man använder dom till det dom är till för.

Hjälp med SPD-delar
Jag har ett par 324-pedaler liggande som jag använder ibland. Om jag t.ex. reser bort och har cykeln med för lite touringåkning så är det bekvämt att kunna välja cykelskor eller vanliga utan att behöva skifta pedaler. Skulle däremot aldrig få för mig att använda dem i skogen.

Hade dem också på en Vätternrunda och tyckte det var rätt skönt att en kort stund då och då klicka ur och vända pedalen, för att få en lite annorlunda placering av fötterna.

Har också M520 - de tycker jag är obekväma med vanliga mjuka skor, det är ju ingen riktig plattform att sätta sulan på. Däremot är de jättebra ihop med SPD-skorna.

Och på lvg:n har jag SPD-SL. Funkar kanon till det.

Hjälp med SPD-delar
Åkej, det verkar som om det får bli att trampa iväg och hämta ett par 520 hos cyclecomponents lager för 240 kr.

Är det något speciellt man bör tänka på vid val av skor för motionstrampande? Vad är det egentligen för skillnad på ett par skor för 500 och ett för 2000?
Tex denna t.ex: Shimano, SH-MT30. Funkar/funkar inte?
Eller denna: Shimano, SH-M072. Funkar/funkar inte?

Hjälp med SPD-delar
andematt skrev:
> Åkej, det verkar som om det får bli att trampa
> iväg och hämta ett par 520 hos cyclecomponents
> lager för 240 kr.
>
> Är det något speciellt man bör tänka på vid val av
> skor för motionstrampande? Vad är det egentligen
> för skillnad på ett par skor för 500 och ett för
> 2000?
> Tex denna t.ex: Shimano, SH-MT30. Funkar/funkar
> inte?
> Eller denna: Shimano, SH-M072. Funkar/funkar
> inte?

helt rätt - riktiga spd-pedaler ska det vara, med cykelskor saknar man inte trampkorgen
har inget att klaga på med mina MT30-skor, men jag har bara gått på asfalt med dom (inte i skogen) och då steppar man trevlit fram (helt utmärkta som varddagsskor för min del) dock är dom små i storlekarna så det är ett måte att prova innan köp (har 43-44 vanligtvis men här var det 45 som gällde)

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp med SPD-delar
Mathias Dahl skrev:
> Synd, man undrar ju liksom vad det lilla
> skruvhålet som syns mitt i pedalen ovan är bra
> för...

Det är till för en korg !

Shimanos spd m-540 e rätt sköna och man kan röra hälen ganska fritt utan
att foten åker ur.
Jag skulle vilja ha tag på ett par ultralätta kombipedaler.
Finns det ?
Vill ju inte mecka varje gång man ska växla mellan lek & svetto.

Hjälp med SPD-delar
Sungam skrev:
> Gör den här så att exempelvis M520 blir en
> kombipedal?

De blir ganska snabbt slitna och hala.
Skulle vilja ha dem i en version med utbytbara skruvdubbar eller likn.

Hjälp med SPD-delar
Ekfeldt skrev:
> Mathias Dahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Synd, man undrar ju liksom vad det lilla
> > skruvhålet som syns mitt i pedalen ovan är
> bra
> > för...
>
> Det är till för en korg !
>
> Shimanos spd m-540 e rätt sköna och man kan röra
> hälen ganska fritt utan
> att foten åker ur.
> Jag skulle vilja ha tag på ett par ultralätta
> kombipedaler.
> Finns det ?
> Vill ju inte mecka varje gång man ska växla mellan
> lek & svetto.
>
>
>

OK, de är till för en korg.. Det verkar vara spikat nu. Vad då för en korg? Vad är det och till vilken nytta, undrar en som knappt vet något om något (plumse kan intyga, hehe)?

Hjälp med SPD-delar
Bytte från pedal med korg, till Shimano's 520. Köpte ett par Nike dojjor till de pedalerna. Mina första cykelskor. De är lite mjukare och efter att ha harvat runt i skogarna ett tag med dem så kan jag tänka mig att det blir ett par som är hårda nästa gång.

Köp SPD! Ingen kombi-grej

Hjälp med SPD-delar
Det beror väl lite på hur man ska köra vilka pedaler man ska ha. (kombo eller inte kombo)
Vill man kunna leka/streeta/fusktrajla lite så kan de va bra med kombi.
...kombi med gjuten (hel) plattform då och inget plast.

Finns det lätta sådana så e jag sugen.
Crankbrothers eggbeater har ju kommit med nånn liten plattform eller vad man ska kalla det :)
hade den varit större så hade de varit nice att köra med tror jag.

Hjälp med SPD-delar
Tack onbred! Jag lägger till "korg" på listan över cykeldelar som min hjärna numera kan hålla ordning på.

Light Head, mfl. kan man dra slutsatsen att hårdare skor är att föredra då det ökar stabilitet och säkerhet? Eller påverkar det "enbart" kraften man överför til pedalen?

Hjälp med SPD-delar
andematt skrev:

>Åkej, det verkar som om det får bli att trampa iväg och hämta ett par 520 hos cyclecomponents lager för >240 kr.

>Är det något speciellt man bör tänka på vid val av skor för motionstrampande? Vad är det egentligen för >skillnad på ett par skor för 500 och ett för 2000?
>Tex denna t.ex: Shimano, SH-MT30. Funkar/funkar inte?
>Eller denna: Shimano, SH-M072. Funkar/funkar inte?

Även jag har ett par SH-MT30, tycker att dom är helt ok! Värt att prova ett par iaf.

Tillbaka
Topp