Hjälp med sram x9 bakväxel

XTRMNTR

Aktiv medlem
Hej, jag har lite problem med min bakväxel. Det sitter ny vajer och den växlar som den ska. Problemet är att kedjan hela tiden hoppar av den nedre trissan på växeln. När man tittar bakifrån så ser man att växeln pekar snett till höger i underkant och att kedjan därigenom inte går i en rak linje. Kan det vara så att växeln har fått en smäll och behöver riktas? Jag har precis bytt till ett nytt växelöra.

IMG_7215.JPG

Jag tycker det ser ut som att växelörat är lite böjt inåt och själva "armen" vriden ut.

Edit: kan du ta en bild lite mer rakt bakifrån?

Senast ändrad:
4.JPG

Jag bytte öra förra veckan och tyckte hela växeln såg sned ut, så då böjde jag till örat. Detta slutade med att örat gick av vid första passet utan någon direkt smäll. Så nu undrar jag om växeln är snd och det är den man ska "böja".

Jag tycker nog f*n med att "armen" är sned på växeln. Frågan är ju om man kan böja tillbaka den utan att det ger någon typ av komplikation. I värsta fall så får du nog kassera växeln och köpa en ny. Jag hade nog plockat isär själva armen och försökt att böja den mot ett platt och hårt underlag. Typ ett golv eller bänk.

Testade att rikta "armen" men utan någon förbättring. Dock när jag tittade närmare på växeln så såg jag att en kugge på ena övre rulltrissan var ordentligt sned vilken resulterar i att varje gång kedjan löper över den så hamnar den snett. Blir att åka till lokala handlaren och köpa en ny trissa helt enkelt.

XTRMNTR skrev:
-------------------------------------------------------
> Testade att rikta "armen" men utan någon
> förbättring. Dock när jag tittade närmare på
> växeln så såg jag att en kugge på ena övre
> rulltrissan var ordentligt sned vilken resulterar
> i att varje gång kedjan löper över den så
> hamnar den snett. Blir att åka till lokala
> handlaren och köpa en ny trissa helt enkelt.

Skönt att trissor inte är så dyra iaf :D

Ser ut på bilden som att kedjan ligger bredvid den nedre trissan, att den hoppat ut och ligger på utsidan. Har säkerligen att göra med den sneda övre trissan. Ser inte ut att vara något fel i övrigt, men byt trissorna, och justera yttre ändläget.

Bytte mitt växelöra utan förbättring för det var ju cagen som var sned. Böjde tillbaka den med lite känsla i skogen och sen funkade den perfekt. Har en X7 så vet inte om material skiljer?
Köp en ny trissa så lär det funka bara cagen är böjbar :-)

Tillbaka
Topp