Hjälp med storlek lvg cykel

Frycke

Aktiv medlem
Hej!

Behöver lite input/hjälp här.
Jag är 182cm lång med 87,5cm innerbensmått
Har sadelhöjden på 76cm c/c bb - mitten på sadeln.

Det närmaste en lvg cykel jag har idag är en Trek Checkpoint Gen i stl M/L (56) och den är perfekt storleks mässigt.

Nu kollar jag på en Madone Gen 8 och då vill Treks tabeller placera mig på en L (58) medans Trekstore GBG menar att M/L är perfekt för mig.

Dilemmat här är att jag inte har möjlighet att prova olika storlekar eftersom min lokala Trek lbs säljer otroligt lite lvg cyklar och lagerför inte Madone.

Nu till siffrorna:
Min nuvarande Checkpoint i M/L har 397 i reach, 601 i stack, och 578 överrör.

Madone i M/L har 389 i reach, 562 i stack och 557 överrör.

Madonen har längre styrstam och längre reach på dropbarsen också.

Jag vet att det ska vara olika sitt ställningar eftersom en är en gravel och den andra en räser. Men min fundering är; kommer Madonen ”kännas” storleksmässigt som Checkpointen? Eller kommer jag ha ett enormt drop mellan sadel - styre och halvligga över cykeln? 😅 och bör därför gå upp till storlek L (58)?

Mvh
Daniel

Vill du sitta landsvägsmässigt på Madonen så välj M/L. Vill du sitta mer upprätt så välj L. Jag har ungefär samma mått som du och kör på en ram motsvarande Madonen M/L. Du kanske har möjlighet att anpassa Checkpointen med annan stam eller låna någon annan cykel för att känna på positionen?

Vill du sitta landsvägsmässigt på Madonen så välj M/L. Vill du sitta mer upprätt så välj L. Jag har ungefär samma mått som du och kör på en ram motsvarande Madonen M/L. Du kanske har möjlighet att anpassa Checkpointen med annan stam eller låna någon annan cykel för att känna på positionen?
Ja alltså jag vill ju sitta mera landsvägsmässigt, men jag vill ju samtidigt inte ha för liten ram. Hade jag vilja sitta mera upprätt så hade jag kikat på Domane så känns som att L går bort?

Jag har liknande mått men är kanske förhållandevis stel i kroppen. Jag har 386mm i reach på min lvg och det känns ganska stort.

Köper man hos en handlare så tycker jag man åtminstone borde få möjlighet att testa storleken innan definitivt köp när cykeln tagits hem?

Eller som föreslagits ovan försök få till samma position på din gravel om det går (annan stam som du kan vända upp och ner t ex). Använd något online-verktyg för att räkna fram hur du ska modifiera din cykel eller vad skillnaden blir i praktiken:

Jag skulle säga att du ska ha en ML Madone - men du ska vara förberedd på att sitta rejsigt. :)
Annars är det fel cykel. Att köpa en för stor för att få en mer upprätt sittställning är liksom fel hela vägen.

överrör 56 cm brukar man väl säga till ca 1.80 långa, men det är kanske för generellt.

Senast ändrad:
överrör 56-58 cm brukar man väl säga till ca 1.80 långa, men det är kanske för generellt.

Det låter (för) långt. Jag är 179 cm och har 545 mm lång (kort) överrör. Men då tycker jag om att sitta räsigt och har stammen helt slammat och en stolpe med setback.

Jag håller med rekommendationer uppe om ML om man vill sitta räsigt.

Framgår inte hur racigt du sitter på din nuvarande Checkpoint? Viss skillnad om du har ett stort torn av spacers och uppåtvinklad stam eller om du där redan kör maximalt aggressiv slammad position.

Undrar också vilken nivå på Madone du tittar på. Om det är en dyrare variant med integrerad cockpit kan det ju bli väldigt dyrt att byta ut den i efterhand, om inte storleksanpassning är något som ingår vid köp i butik… Kommer den med separat stam och styre är det enklare/billigare.

Men rent generellt skulle jag nog tittat mer åt M/L än L.

Det låter (för) långt. Jag är 179 cm och har 545 mm lång (kort) överrör. Men då tycker jag om att sitta räsigt och har stammen helt slammat och en stolpe med setback.

Jag håller med rekommendationer uppe om ML om man vill sitta räsigt.
Som sagt, det är kanske för generellt.
Själv har jag 56cm, och är 1.81, passar mig bra.

Jag har ungefär samma mått (kanske aningen längre ben) och skulle uppleva 562 mm i stack som rätt lågt. Min Canyon har 567 mm och med ett par spacers (kommer inte ihåg exakt hur många) är jag inte bekväm med att ligga i bocken i några längre perioder. M/L kan säkert funka, men det kommer att bli rätt aggressiv sittställning och mycket annorlunda jämfört med din Checkpoint.

Framgår inte hur racigt du sitter på din nuvarande Checkpoint? Viss skillnad om du har ett stort torn av spacers och uppåtvinklad stam eller om du där redan kör maximalt aggressiv slammad position.

Undrar också vilken nivå på Madone du tittar på. Om det är en dyrare variant med integrerad cockpit kan det ju bli väldigt dyrt att byta ut den i efterhand, om inte storleksanpassning är något som ingår vid köp i butik… Kommer den med separat stam och styre är det enklare/billigare.

Men rent generellt skulle jag nog tittat mer åt M/L än L.

Jag tittar på SL 7 Gen 8, den har inte integrerad stam/styre. Så här sitter jag på graveln:

Bilagor

• IMG_0723.webp
    IMG_0723.webp
    392.5 KB · Besök: 102
  • IMG_0724.webp
    IMG_0724.webp
    201.8 KB · Besök: 51
När jag googlar modellen ser ramen inte ut som på din bild. Vettigare cockpit på din.

Med risk för att det är fel uppgifter pga avvikelser i geometri så är reach för L 394 mm och 582 mm (källa https://geometrygeeks.bike/bike/trek-madone-slr-7-gen-8-2025/). Måtten stämmer för M/L.

Då skulle reach minska enbart med 3 mm och stack med 19 mm. Utöver det har Madonen längre styrstam och längre reach på dropbarsen också enligt dina uppgifter.

Madone i M/L har 389 i reach och 562 i stack. Jämfört med din nuvarande Checkpoint i M/L som har 397 i reach och 601 i stack, så blir reach 8 m kortare och stack 35 mm lägre. Till det tillkommer längre styrstam och reach på dropbarsen. Det är hyfsat mycket.

Det är nog bara du som kan svara på om du är så rörlig så att det skulle funka för dig. Du verkar inte bo i Stockholmstrakten, annars hade jag rekommenderat en bike sizeing hos någon som har medicinsk kompetens. Då skulle du ta med din befintliga cykel som referens. Kostar 1000 kr och tar en timme. Kanske finns den tjänsten i närheten där du bor? I så fall skulle jag utan tvekan välja den.

Man kan teoretisera i oändlighet, men har du råd med en ny Madone har du väl råd med tågbiljett till ett ställe som har en Madone du kan få provsitta? Då vet du precis. Måtta din nuvarande cykel så kan du få ungefär samma inställning på Madonen också och jämföra hur det känns mot din. Sen en bike fit när den är din så blir den perfekt.

Kanske lite oetiskt att leka med säljarens känslor sådär när hen tror att du ska köpa från dom, men du beställer såklart sedan från din LBS. Support your local LBS liksom. Ibland får man trixa lite. Blir det svårt att få in pga familj/partner kan du ju passa på att få lite relationspoäng genom att boka in något i staden ni åker till som faller dom i smaken men när ni väl är där klämma ur dig att du ”ska bara” gå och kika lite snabbt på en cykelbutik som bara råkar ligga väldigt nära hotellet..

Det är värt det att vara säker istället för att bara utgå från en tabell även om du har alla mått. Man vet inte förrän man provar på riktigt.

Edit: Jag har även hört att ibland kan Trek-återförsäljare få ”låna in” en cykel just för utprovning. Men då kanske vi snackar Dyra Ace-varianter nära sexsiffriga belopp. Kanske lite mer skralt med detta nu pga alla tullar dock. Men skadar inte att fråga kanske? Om du nu inte vill resa.

Jag tittar på SL 7 Gen 8, den har inte integrerad stam/styre. Så här sitter jag på graveln:
Kan du inte ha en aggressivare position än så där utan krämpor så ska du nog inte ha en Madone utan en racer med mer upprätt geometri. Skulle starkt rekommendera att du provar bygga om nuvarande Checkpoint genom att vända på stammen och/eller flytta upp alla distanser. Känns det helt ohållbart, köp inte en Madone…

Kan du inte ha en aggressivare position än så där utan krämpor så ska du nog inte ha en Madone utan en racer med mer upprätt geometri. Skulle starkt rekommendera att du provar bygga om nuvarande Checkpoint genom att vända på stammen och/eller flytta upp alla distanser. Känns det helt ohållbart, köp inte en Madone…
Nja det har jag väl inte sagt? Cykeln kom så och jag har inte ändrat för att det känts bra, men tack för tipset jag ska testa det du föreslog 😃

Är du säker på innerbenlängden? Jag är aningen mindre kort överlag på det stora hela, men med ditt mått landar jag inte långt ifrån naveln. ...Suck! det är väl mitt fel som vanligt!

Är du säker på innerbenlängden? Jag är aningen mindre kort överlag på det stora hela, men med ditt mått landar jag inte långt ifrån naveln. ...Suck! det är väl mitt fel som vanligt!
Proportionellt längre ben än genomsnittet men inte direkt abnormalt. Jag är själv 180 med gren 87.

Min LBS hade en mojäng man satte mellan benen så jag har rätt säkert. Detta var dock utan bibs om det har betydelse. Men det lite märkliga är att när jag hemma själv med bibs ståendes mot en vägg försöker trycka upp en bok så får jag ta i väldigt mycket för att komma till 86, padsen på bibsen trycker som ner boken hela tiden. Aja dessa i-lands problem 😂

Så har slammat styret nu och vänd stammen neråt så den är -7 grader. Sittandes så känns det inte jätte konstigt eller oskönt, men ska ta mig en tur senare idag och utvärdera mera.

Jag är 182 lång och sitter också 76cm över cBB. Den optimala geometrin för min hyfsat stela kropp är en Specialized Roubaix i strl 54. Även min Specialized Stumpjumper i strl L är enormt bekväm.

Jag är 182 lång och sitter också 76cm över cBB. Den optimala geometrin för min hyfsat stela kropp är en Specialized Roubaix i strl 54. Även min Specialized Stumpjumper i strl L är enormt bekväm.
Det var ju intressant, spontant så känns en 54 Madone väldigt liten när jag jämför måtten mot min 56 Checkpoint. Har även en Trek Slash i strl L som är perfekt.

Det var ju intressant, spontant så känns en 54 Madone väldigt liten när jag jämför måtten mot min 56 Checkpoint. Har även en Trek Slash i strl L som är perfekt.
Roubaix är ju hög och kort. Passar oss med långa ben och normala armar. Kan tilläggas att min sadel sitter ganska långt bak, men inte extremt och jag kör med ca två cm brickor under en 100 mm stam.
Jag hyrde en madone på mallis förra året och tyckte inte om den alls.den kändes långsam, trist och livlös. Men det är ju ytterst personligt.

20250706_175220.webp

Tillbaka
Topp