Frycke
Aktiv medlem
Hjälp med storlek lvg cykel
Hej!
Behöver lite input/hjälp här.
Jag är 182cm lång med 87,5cm innerbensmått
Har sadelhöjden på 76cm c/c bb - mitten på sadeln.
Det närmaste en lvg cykel jag har idag är en Trek Checkpoint Gen i stl M/L (56) och den är perfekt storleks mässigt.
Nu kollar jag på en Madone Gen 8 och då vill Treks tabeller placera mig på en L (58) medans Trekstore GBG menar att M/L är perfekt för mig.
Dilemmat här är att jag inte har möjlighet att prova olika storlekar eftersom min lokala Trek lbs säljer otroligt lite lvg cyklar och lagerför inte Madone.
Nu till siffrorna:
Min nuvarande Checkpoint i M/L har 397 i reach, 601 i stack, och 578 överrör.
Madone i M/L har 389 i reach, 562 i stack och 557 överrör.
Madonen har längre styrstam och längre reach på dropbarsen också.
Jag vet att det ska vara olika sitt ställningar eftersom en är en gravel och den andra en räser. Men min fundering är; kommer Madonen ”kännas” storleksmässigt som Checkpointen? Eller kommer jag ha ett enormt drop mellan sadel - styre och halvligga över cykeln?
och bör därför gå upp till storlek L (58)?
Mvh
Daniel
Behöver lite input/hjälp här.
Jag är 182cm lång med 87,5cm innerbensmått
Har sadelhöjden på 76cm c/c bb - mitten på sadeln.
Det närmaste en lvg cykel jag har idag är en Trek Checkpoint Gen i stl M/L (56) och den är perfekt storleks mässigt.
Nu kollar jag på en Madone Gen 8 och då vill Treks tabeller placera mig på en L (58) medans Trekstore GBG menar att M/L är perfekt för mig.
Dilemmat här är att jag inte har möjlighet att prova olika storlekar eftersom min lokala Trek lbs säljer otroligt lite lvg cyklar och lagerför inte Madone.
Nu till siffrorna:
Min nuvarande Checkpoint i M/L har 397 i reach, 601 i stack, och 578 överrör.
Madone i M/L har 389 i reach, 562 i stack och 557 överrör.
Madonen har längre styrstam och längre reach på dropbarsen också.
Jag vet att det ska vara olika sitt ställningar eftersom en är en gravel och den andra en räser. Men min fundering är; kommer Madonen ”kännas” storleksmässigt som Checkpointen? Eller kommer jag ha ett enormt drop mellan sadel - styre och halvligga över cykeln?
Mvh
Daniel