Hjälp med Stumpjumper comp evo

• Trådstartare Trådstartare 94
  • Start datum Start datum

94

Ny medlem
Vad tror ni om en stumpjumper comp evo i delsjöskogarna och änggården? Utför har jag förstått att den är grym, men det tenderar ju att bli en hel del uppförsbackar också, Så hur klättrar den? Några andra saker att tänka på?

Vad ska man satsa på för storlek? Är 190cm och hamnar ju lite emellan L och XL. Jag gillar det tekniska så jag antar att man ska gå mot large?

Är det någon som har den i Göteborgstrakten? Hade varit nice att testa innan man bestämmer sig.

Tacksam för lite hjälp :)

Andreas

Jag har en sån och jag tycker den funkar väldigt bra både upp och ner, jag har haft lite problem med baknavet, men jag har verkligen inte tagit det lugnt med den, den har fått smaka på ganska mycket bikepark detta året. Min är en large så om du vill provcykla den så kan vi nog lösa något

Låter riktigt bra :) Jag skickar dig ett privat meddelande med mitt nummer.

Är det någon mer som vet något eller har någon åsikt om cykeln? Verkar det som en bra hoj i delsjöskogarna? Eller rekommenderar ni någon annan?

Här i Umeå rullar det en SJ Comp evo, och den verkar kanon både uppför och nerför (och plattför, vilket vi har mycket av). En lite brantare hoj hade kanske varit optimal på platta stigar och spänger, men vill man iväg till fjällen ibland verkar den svårslagen. Som en Prophet, fast styv

Jag byggde om gaffeln på min 2012:a från dual air till dual position, dvs kan sänka den från 150mm till 130mm "on the fly".

Gjorde en redan bra cykel helt grym vid klättringar men även på platten.
Nu är den kanon till allt!

Tack för svaren :)

NH:
Så du skulle rekommendera höj/ sänkbar dämpare då? Använder du sänk och höj funktionen mkt?

Peken:
Evon har lite slackare geometry och command post. lite aggressivare utför.

Tycker ni den verkar som lite overkill att cykla omkring på i gbg skogarna?

94 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren :)
>
> NH:
> Så du skulle rekommendera höj/ sänkbar dämpare
> då? Använder du sänk och höj funktionen mkt?
>
Nästan alla vanliga stigar (utom hellas och typ järvsö) kör jag i 130mm läget, känns som en vass xc-hoj då.
Har lättat min med slanglöst, hjul, styre och kassett, världens bästa hoj om du frågar mig! 12,3 kg
körklar.
Propedalläget ibak är otroligt effektivt.

Ändå sneglar jag åt en 2013 Enduro carbon :-D 130-160 talas!

Senast ändrad:
12,3 är riktigt bra :) vad blev det för hjul då? Antar att det är där du sparat en del vikt? Vad har du för storlek på den?

Stumpjumper Comp Evo är utmärkt cykel för det området som du har tänkt att köra. Jag kör på samma ställe varje vecka och tror att en flack styrvinkel, läs 67 grader, och lite mer slag är till stor hjälp om man vill öka farten i skogen. Det finns en del trevliga branter som blir enklare. Visst kommer du runt med rejsigare cykel men du behöver mer körteknik när stigarna blir stökiga. Vill du sedan klämma in lite bredare däck så får du oftast inte plats i en ren XC-hoj.

Köp och häng en HappyRide, så får du se hur rätt jag har.

94 skrev:
------------------------------------------------------
> Peken:
> Evon har lite slackare geometry och command post.
> lite aggressivare utför.
>
>
> Tycker ni den verkar som lite overkill att cykla
> omkring på i gbg skogarna?

Är ganska övertygad om att den kommer passa kanon. Aggressiva stigcyklar är fantastiskt roliga!

Höj och sänkgaffel tycker jag inte man behöver/orkar pilla med, utom för långa ihållande klättringar a la alperna. Sadelstolpen däremot är kanon i gbg!

Tack för alla svaren och NH för bilderna, där har du pimpat en del. Riktigt nice.

En sista fråga :) Vad tror ni om storleken? är large bättre än xl om man är 190 cm som jag?

Jag antar att det är min stumpjumper som marran syftar på :). Måste säga att den är helt grym. Jag tycker att sen funkar sjukt bra på platten och uppför, den svampar typ ingenting, och utför är den så sinnessjukt stabil. Jag är 1.79 och kör på en M. Instämmer med ovan att den borde funka ypperligt runt delsjön.

Jag har en comp evo -12 och är otroligt nöjd. Jag är 188cm och har xl. Mindre ram skulle jag inte vilja ha. Jag har även en camber elite i large, den använder jag aldrig numera, min fru har tagit över den. Evo fungerar bra till allt utom grusväg och asfalt men det är mest för att däcken har så dåligt rull. Vill du prova den så finns den i borås trakten.

Dual Position funktionen är den bästa modden på min cykel!

På knixiga långsamma stigar är den grym, cykeln kändes lite som en 29:a innan, lång, seg och otymplig.

Närå men den blev bra mycket smidigare och kvickare i styrningen med 130mm, sen när man behöver så tar det en halv sekund så har man 150mm igen, asgrymt.

Remote höj å sänkbara stolpen är också ett måste, använder den mer än jag trodde.
"Knappen/spaken" jag använder minst eller aldrig är låsningen på gaffeln.

[edit] stvafel

Senast ändrad:
Verkar som det är den jag ska ha :)
Nu är det bara att bestämma storleken då. Ska ev testa valles Large i veckan och skulle jag inte vara hundra på storleken då så kommer jag gärna och provar din xl petertd5.

Tack så mycket för hjälpen alla :)

Jag tror inte den finns o xl?? Men jag har L o känner att det funkar grymt bra. Den kändes en aning liten i början men det beror lite på vad du haft för hoj innan. Tror inte jag skulle ta en xl om jag fick chansen. Det bästa är som sagt att prova någon stumpjumper innan.
För övrigt så är det en sjukt bra cykel :)

Tillbaka
Topp