Hjälp med styrrör till äldre MTB

Astraboy

Aktiv medlem
Hallå
Jag håller på att bygga upp någon form av clunker/cruiser av en äldre MTB-ram jag köpt här på forumet.
Ramen är en Gary Fischer Montare som jag skulle tro är från 95-97.
Är det någon som vet vilken typ av styrlager jag behöver? Det som försvårar det lite är att ramens gaffelrör är 1 1/4 och de gafflar jag tittar på har rör på 1 1/8 så det behövs även någon form av ”reducer” för att gaffeln inte ska glappa.
Är det någon som gjort samma resa och har erfarenheter?

Kul ram! Vad är det för färg på den? Är skälet till att du vill ha en 1 1/8" gaffel på den för att du redan har en sådan? Jag tror annars att jag kan peka dig i rätt riktning för att få tag på en passande gaffel, med viss reservation för att det skiter sig om din ram är jättestor. Annars kan du köpa headtube reducers från Problem Solvers, jag har använt såna med bra resultat när jag hade samma utmaning som du har. Det blir ju väldigt mycket lättare generellt att hitta passade prylar då...

Som sagt ,vad för färg är de på den? Har ägt en montare själv, den med elevated chainstays ,jag sålde den för några år sedan. Stel gaffel och min var silver.

Kul ram! Vad är det för färg på den? Är skälet till att du vill ha en 1 1/8" gaffel på den för att du redan har en sådan? Jag tror annars att jag kan peka dig i rätt riktning för att få tag på en passande gaffel, med viss reservation för att det skiter sig om din ram är jättestor. Annars kan du köpa headtube reducers från Problem Solvers, jag har använt såna med bra resultat när jag hade samma utmaning som du har. Det blir ju väldigt mycket lättare generellt att hitta passade prylar då...
Hallå!
Färgen är lila skulle jag säga, med guldgula dekaler. Det är inte modellen med elevated chainstays, utan den ser mer klassisk ut.
Nu har jag inte mätt upp ramen, men den ska tydligen vara en Large vad nu det kan innebära.
Anledningen till att jag tänker mig en 1 1/8 framgaffel är nog för att det är vad jag hittar på nätet, samt att jag har styrstam som passar till det också, men du får gärna tipsa om en passande gaffel.
Jag har kikat lite på Problem Solvers och har jag förstått det rätt om jag utgår från att man trycker i dessa koppar i ramens gaffelrör först och sedan ska kunna använda ett headset för 1 1/8?
Min andra fråga är ju vad för headset en sådan här ram ska ha?

Den Fisher du har är från tiden då Trek precis tagit över märket, så den är gjord i Trekfabriken i Wisconsin. Om jag minns rätt hade Montare 1 1/4" styrlager modellåren 1994-1995. Är det en large-ram du har kommer de gafflar jag tänkte på inte passa. Du behöver ett styrlager liknande detta: https://www.rosebikes.se/ritchey-comp-logic-v2-headset-177146?article_size=6788&product_shape=42 som du pressar in i ramen, och du gör precis som du beskriver med styrlagerreducerarna.

Jag har nyss gjort detta med en Cannondale från 95. Saknar du framgaffel tycker jag du ska köra på reducers för att gå över till 1 1/8. Det blir en huvudvärk att hitta både passande gaffel och lager till 1 1/4.

Köpte reducers via tyskland vilket kostade mer än ramen hehe men de är svåra att få tag på här i Sverige. Tänk dock på att när du pressat i styrlagret i reducern så sitter de fast där.

Som sagt ,vad för färg är de på den? Har ägt en montare själv, den med elevated chainstays ,jag sålde den för några år sedan. Stel gaffel och min var silver.
Den Fisher du har är från tiden då Trek precis tagit över märket, så den är gjord i Trekfabriken i Wisconsin. Om jag minns rätt hade Montare 1 1/4" styrlager modellåren 1994-1995. Är det en large-ram du har kommer de gafflar jag tänkte på inte passa. Du behöver ett styrlager liknande detta: https://www.rosebikes.se/ritchey-comp-logic-v2-headset-177146?article_size=6788&product_shape=42 som du pressar in i ramen, och du gör precis som du beskriver med styrlagerreducerarna.
Aha, jag kanske inte ens har 1 1/4 gaffelrör menar du? Jag har utgått från det men ska mäta.

*edit
Jag mäter insidan på gaffelröret till 36.5 mm. Det närmaste jag hittar på Park Tools guide är ändå 1 1/4 headset som pressas i

Det står inget om Trek på någon dekal. Endast att den är tillverkad i 6061 alu och designed in California by Gary Fischer

Senast ändrad:
Jag har nyss gjort detta med en Cannondale från 95. Saknar du framgaffel tycker jag du ska köra på reducers för att gå över till 1 1/8. Det blir en huvudvärk att hitta både passande gaffel och lager till 1 1/4.

Köpte reducers via tyskland vilket kostade mer än ramen hehe men de är svåra att få tag på här i Sverige. Tänk dock på att när du pressat i styrlagret i reducern så sitter de fast där.
Från vilken sida hittade du reducer i Tyskland? Jag hittar bara Procrafts från Bike24 men de har slut i lager om man inte vill betala 550kr för Problem Solvers.
Svindyra från England och USA finns också

Från vilken sida hittade du reducer i Tyskland? Jag hittar bara Procrafts från Bike24 men de har slut i lager om man inte vill betala 550kr för Problem Solvers.
Svindyra från England och USA finns också

Ser dock ut som att jag köpte en av de sista om inte den sista :(

Ser dock ut som att jag köpte en av de sista om inte den sista :(
Ja det är ju typiskt att just den produkten är slut överallt. En liten sketen alu-bit. Tack iaf för tipset, jag får hålla koll på dessa sidor

Tillbaka
Topp