Hjälp med taskig "geometri"

animalstyle

Aktiv medlem
Tjenare kära happyiter.

Förra året köpte jag en riktigt billig singlespeed-cykel med flipflop-nav från merlincycles.com. Problemet är att man slår i fötterna i framdäcket när man trampar och svängar samtidigt. Det följde även med trampor med korgar, hur det skulle bli om man använde dessa samtidigt som man körde i fixie-mode vill jag inte ens tänka på. Jag har ingen vidare koll på såna här cyklar men brukar de verkligen vara konstruerade på detta sättet? Finns det några EU-regler som säger hur en cykel ska byggas för att inte utsätta cyklisten för onödiga faror?

Väl mött

Många bancyklar har så tajt geometri att man får tåöverlapp. Många cyklister tycker att allt som går på bana är svintufft och vill ha samma geometri, utseende och känsla på gatan. Ergo, avskalade och aggressiva cyklar utan bromsar och med tåöverlapp.

Om det är din fundering skulle du nog inte köpt en fixie. De är inte lagliga någonstans och det är ju hela finessen on jag fattat rätt. :-)

Angående tåöverlapp så blir det nog bättre om du monterar korgarna eller skaffar SPD pedaler.

Frid!

Det kallas toe-overlap. Svårt att undvika på mindre ramstorlekar, utan att offra andra egenskaper. Jag har aldrig kört med fixie, men har man frihjul är det inget problem, det gäller bara att lära sig att ha pedalerna rätt när man svänger.

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är din fundering skulle du nog inte köpt
> en fixie. De är inte lagliga någonstans

Åjo.

Tack för alla fina svar! Då vet jag att det är mig det är fel på och inte cykeln.

Jag köpte den först och främst som en billig singlespeed. Det följde med korgar men dessa har jag inte vågat använda.

Tror ni att man kan köpa en ny gaffel som är "utsvängd"?

Jag har i varje fall lärt mig en läxa; köp inga billiga skitcyklar.

Tåöverlapp har ingenting med billig skitcykel att göra. Det är fullt normalt på cyklar med tight geometri. Jag har det på både racern i storlek L och CX:en i storlek M. På den senare med skärmar är det närmare 5cm överlapp.

Vill du slippa får du köpa en mer avslappnad cykel.

pugilist skrev:
> Tack för alla fina svar! Då vet jag att det är
> mig det är fel på och inte cykeln.
>
> Jag köpte den först och främst som en billig
> singlespeed. Det följde med korgar men dessa har
> jag inte vågat använda.
>
> Tror ni att man kan köpa en ny gaffel som är
> "utsvängd"?
>
> Jag har i varje fall lärt mig en läxa; köp inga
> billiga skitcyklar.

Ut och använd cykeln. Toe overlap lär man sig köra med, det är en vanesak och inget större problem när man cyklar. Har själv kört fixed, ss och racer med toe overlap utan problem i ett par år.

pugilist skrev:
> Tror ni att man kan köpa en ny gaffel som är
> "utsvängd"?
>

Nej, i alla fall inte tillräckligt för att spela någon större roll för tåöverlapp. De flesta cykelgafflar har i princip samma offset, och större offset skulle nog kunna ge riktigt skumma tendenser, i värsta fall t.o.m. göra cykeln helt instabil.

Rattnalle skrev:
> Tåöverlapp har ingenting med billig skitcykel
> att göra. Det är fullt normalt på cyklar med
> tight geometri. Jag har det på både racern i
> storlek L och CX:en i storlek M. På den senare
> med skärmar är det närmare 5cm överlapp.
>
> Vill du slippa får du köpa en mer avslappnad
> cykel.

Det var alltså inte "geometrin" jag menade utan cykeln i sig. Men, men. Man lär så länge man lever.

För övrigt anser jag att det endast är heroinberoende cykelbud i New York som behöver cykla på fixed gear, ni övriga har väl för tusan råd med riktiga cyklar. Väl mött!

Ja, men du är den ende på Happy som fortfarande (försöker) använda sin. Till skillnad från dig har det aldrig varit ekonomi som legat bakom ett Fixie-innehav hos happyit, utan frihetskänsla och direkt kontakt med vägen (läs de är hipsters).

Happy har redan gått vidare till nästa "heta grej", tror det är rando-cykling och hemgjor müsli som gäller nu!?!

Freddie L skrev:

> Happy har redan gått vidare till nästa "heta
> grej", tror det är rando-cykling och hemgjor
> müsli som gäller nu!?!

Och trenduro.

Freddie L skrev:
> Ja, men du är den ende på Happy som fortfarande
> (försöker) använda sin. Till skillnad från dig
> har det aldrig varit ekonomi som legat bakom ett
> Fixie-innehav hos happyit, utan frihetskänsla och
> direkt kontakt med vägen (läs de är hipsters).
>
> Happy har redan gått vidare till nästa "heta
> grej", tror det är rando-cykling och hemgjor
> müsli som gäller nu!?!

släpp sargen! Rando är väl helt dött. Nu är det soptippstrenduro med singelklingor som gäller. Gärna i kombination med b-r-e-e-e-d-a styren för den rätta fejkalpkänslan.

Eh, jag tycker fixie är bra, men kanske inte som enda hoj? Den blir en helt annan typ av cykling, du får mer mos i benen, det går inte a växla ner, det går att bita ihop och trampa fan. Det är vad fixin är bra till. Lite meck också, skön känsla i hojjandet. Du blir snabb uppför. :)

Ni måste väl förstå att jag driver med er. Så länge man har roligt när man cyklar så kan det väl inte vara fel? :) Nu ska jag ut i lekparken och cykla med min fatbiketrackfixieflipflop-enhjuling. Ha det!

Summering av tråden:
Toe overlap är skitbra att ha. Nån har det på sin svindyra Tarmac det är nästan en feature man söker efter vid köp, trådskaparen va dum i huvudet som tyckte det va ett problem.

Aron skrev:
> Toe overlap is not the end of the world, unless
> you crash and die – then it is.

Lawl. Den snor jag.

Overlap, tillsammans med däckclearance för som max nytvättade 23 mm, blir väl tyvärr effekten av att många fixiestylade cyklar försöker se ut som velodromcyklar som gatumissbrukas.

Men det är även något man lätt åker dit på i minsta storlekarna även utan track-lookalike, särskilt om man kör plattisar/korgar och har stora fötter. Jag kör en Paddy Wagon XS och där är det rejält med overlap. Inga incidenter har uppstått pga det vare sig frihjulat eller fixerat under de 6-7 år jag haft den så det verkar inte vara någon big deal på transportcykeln.

Kör man SPD brukar tårna hamna lite längre bak och kan ju inte råka glida fram ibland heller.

Overlap kan vara värre på en MTB däremot. Störde mig på det med Dos Ninern som pga kort framände och brant vinkel fick en del tå i däck.

Tillbaka
Topp