Hjälp med tips på ny Cx

Hogren

Aktiv medlem
Hjälp med tips på ny Cx
Min gamla cykel blev stulen det vara en Trek crocket ordentligt uppgraderad
Nu behöver jag en ny cykel till att största del ta till o från jobbet

Har kollat på typ Cannondale slate, Superx
Trek Domane, men även Caad 12 med disc

Kravet ligger väl att kunna få på dubbdäck på vintern

Och nu finns det många butiker som säljer ut enstaka exemplar bra tid att fynda....
Jag har storlek 56

Har väl en budget mellan 20-25tkr plus minus några tusen

Senast ändrad:
Hjälp med tips på ny Cx
Sixten Fors sa:
Sup X-Road är prisvärda
2017 års modell för 18K, CF-ram, Ultegra 6800, 18 mm fälg http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-issue-matte-black-white-team-red
2018 års modell för 23K, CF-ram, Ultegra R8000, 22 mm fälg http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-issue-mattsvart-svart-rod
Vet inte hur breda däck den klarar.

+1 SUP är mkt prisvärda gravelcyklar.

Jag har testat en del däck på min SUP team issue 2018 och givetvis beroende på fälgbredd samt hjulstorlek -men den tar ganska feta däck faktiskt. På dt swiss-hjulen som följer med kör jag gravelking sk 38mm med bra plats i svingen där bak. Med 650b hjul (mavic crossmax) så går ett wtb roadplus 47c däck fritt men då är det med minsta möjliga marginal där bak, då pratar vi mm. Med skärmar och originalhjulen så skulle jag säga att man kan köra 35-38mm breda dubbdäck beroende på val av skärm och montage.

Hjälp med tips på ny Cx
Treks nya Crocket med "stranglehold" thru axle dropout med valmöjlighet att antingen köra växlat eller SS är en personlig favorit.

Skulle själv vilja ha en sådan att bygga en sscx på.

https://www.trekbikes.com/us/en_US/...ockett/crockett-disc-frameset/p/2486100-2018/

sven-nys-crocket-ss-5-1480996060784-l7br6jz457c1-630-80.jpg

Hjälp med tips på ny Cx
Slate känns bökig med skärmar (för det är väl Lefty på den). Jag har en Spezialized Diverge E5 (utan Futureshock) som jag är väldigt nöjd med geometrimässigt. Den har väldigt lågt vevlager (mer än 1,5 cm lägre än på en normal cx). Det gör att den nog inte är så lämpad för cx för då slår man nog i pedalen men på asfalt/grus slipper man känslan att man sitter högt som det annars kan bli när man jämför racer och cx. Så ska du mest köra grus/asfalt så tror jag på den. Jag gillar utseendet på den men rätt mycket slope och invändig vajer- och slangdragning i ram/gaffel men det är ju en smaksak. Futureshock vill iaf inte jag ha och då får man ta någon av de billigaste och uppgradera komponenter.

Har också en SUP (den för 18 som länkades till ovan men den finns bara i 54 så det passar väl inte TS som verkar leta 56a). Har inte kört en meter på den för köpte den nyss.

Hjälp med tips på ny Cx
Jag skulle lätt betala 5-6000kr extra för Force1 vs Apex. Skulle gissa på att övriga komponenter också håller högre klass på Force-varianten (hjul, styrstam). Själv har jag Rival vilket funkar bra.

Hjälp med tips på ny Cx
Detta är en cykel som ligger mig varmt om hjärtat
Men tyvärr får man inte på dubbdäck

Bilagor

• 34745359-10E1-43A3-810D-8BDF79FF7DD9.png
    34745359-10E1-43A3-810D-8BDF79FF7DD9.png
    183.2 KB · Besök: 30
Hjälp med tips på ny Cx
Tillbaka
Topp