Hjälp med tips på platta pedaler

Har ni några tips på prisvärda pedaler för lite av varje cykling?
har ett par SPD till när det bara är xc, men när det blir en runda med mycket utför och lite cykla i park så vill jag ha platta pedalerInnan hade jag shimanos platta och”tunga” pedal som finns hos alla cykelhandlare. Dock fick frugan dem till sin cykel nu, så jag behöver nya. Så har ni några tips så mottages de gärna.

För tillfället kör jag bred skate sko när jag har platta pedaler, är det mycket bättre med en sko avsedd för detta ändamålet med den mjuka gummisulan?

Tacksam för tips.

Kör med Oneup aluminiumpedaler, stor yta och bra grepp till en rimlig vikt (365g) tycker jag. Har ett par Shimano GR500 också, anar att det var nått sånt du hade innan? Dessa funkar också bra men något sämre grepp enl mig.

Jag har sen några år använt superstar components Nano Evo pedaler och är nu inne på mitt andra par och är otroligt nöjd med dom, de är dessutom inte särskilt dyra, har Nukeproof horizon på min pendlare och Nano är mycket bättre i terrängen. Har även testat DMR V8 och formen på de pedalerna passade mig inte alls, de liksom tryckte ihop foten. Även använt andra billigare plattisar som inte överlevt i skogen.
Nano pedalerna har överlevt många smällar mot stenblock och förutom rejäla skrapmärken så har de funkat perfekt och inga pins har trillat av. Nu kör jag med Nano Evo X med titanaxlar och de har hållit lika bra som de andra Nano

Angående skor. Ja, det är bättre. Skorna är lite styvare, lite bättre fäste, ibland bättre skydd och möjligen bättre hantering av vatten, men allt det beror ju på exakt vilken sko det är.

Nukeproof Neutron EVO i plast är också bra och prisvärda!
Även om TS redan bestämt sig så måste jag bara inflika att nej det är faktiskt den riktigt medioker pedal det där.. klent grepp och pins som inte tål något innan de går sönder så greppet blir ännu sämre.

Dock bra lager för de har överlevt ett antal år på pendlaren nu.

Även om TS redan bestämt sig så måste jag bara inflika att nej det är faktiskt den riktigt medioker pedal det där.. klent grepp och pins som inte tål något innan de går sönder så greppet blir ännu sämre.

Dock bra lager för de har överlevt ett antal år på pendlaren nu.

Har inte samma upplevelse. Man får ju lite vad man betalar för också, så vill man göra det för testandets skull så är det ju prisvärt. Jag kör dem på min HT nu efter en halv säsong på FS där jag har bytt till DMR V12.

Har inte samma upplevelse. Man får ju lite vad man betalar för också, så vill man göra det för testandets skull så är det ju prisvärt. Jag kör dem på min HT nu efter en halv säsong på FS där jag har bytt till DMR V12.
Jag provade och tyckte plattisar var sådär då.

Sedan köpte jag ett par Nano X ett tag senare och blev betydligt mer såld. Stor skillnad.

Inte provat OneUps men de ser ju bättre ut och kostar snarlika pengar.

Jag provade och tyckte plattisar var sådär då.

Sedan köpte jag ett par Nano X ett tag senare och blev betydligt mer såld. Stor skillnad.

Inte provat OneUps men de ser ju bättre ut och kostar snarlika pengar.

Har varit sugen på att testa Nano X också. Kan hålla med dig om att OneUps eller RaceFace Chester komposit troligtvis är mer hållbara om man kör lite hårdare och inte är så noga med linjeval än Neutro EVO ?

Jag kör OneUp Composite & 5 ten Freerider Pro eller 5 ten Freerider EPS.

Körde ganska många mil med diverse ”skateskor” innan jag slog till på Mtb-skor. Det är väldigt stor skillnad. Tidigare fick jag ont på utsidan av fötterna efter en runda, det får jag aldrig längre. 5Ten har hårdare botten så fotsulan inte viker sig, greppet är såklart enormt mycket bättre.

Så ja, det är värt att köpa ett par dedikerade skor, inte bara för greppets skull.

Tillbaka
Topp