Hjälp med tubeless (2bliss)

andnil

Medlem
Hej,

Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har köpt ett par begagnade Easton EC90XC hjul som jag tänkte montera på tubeless. Jag har köpt ett par Specialized S-Works Fast Trak (2 Bliss Ready) och Schwalbes Doc Blue sealant. Hjulen har från fabrik tätningstape och tubeless ventil. Men, när jag ska försöka få i luft i däcken pumpar och pumpar jag utan att något händer. Skitenerverande! Jag använder mig av en track pump. Är det någon som kan komma med tips på vad jag gör fel?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Jag håller med on ovanstående talare om att du ska söka först.

Men jag tänker hjälpa dig ändå: Från början, när du sätter på nya däck, så är gapet mellan däckskant och fälg så stort att all luft läcker ut där när du pumpar. Så du behöver "poppa" däcken. Det gör du genom att du tvingar in en stor mängd luft väldigt plötsligt. Olika sätt att göra det på är: Luftkompressor, C02-patron, MTB-pump (med stor luftkammare). Oftast behöver du också ta ut ventilkärnan för att få tillräckligt bra luftflöde.

#1: Släng i en slang och pumpa upp så att båda kanttrådar sätter sig mot fälgen.
#2: Lossa bara ena sidan och pilla ur slangen.
#3: Sätt i ventil utan ventilkärna.
#4: Spruta på diskmedelblandat vatten på fälgkant och/eller kanttråd med en blomspruta.
#5: Lägg hjulet med den öppna sidan nedåt.
#6: Pumpa för kung och fosterland så fort du bara kan.

Med lite tur får du tillräckligt flöde för att den öppna sidan ska täta mot fälgen. Sen fortsätter du pumpa tills däcket satt sig ordentligt, varefter du kan släppa ut luften, hälla i gucka, stoppa i ventilkäglan och sen pumpa upp igen.

Oroa dig inte om det inte blir toktätt direkt. Det bästa är att dra ut och cykla en liten sväng (gärna nära hem) med pumpen redo. När du cyklar kommer dels guckan att fara runt i alla skrymslen och vrår, och dels kommer däcket sätta sig riktigt bra mot fälgen.

Funkar det ändå inte att få i luft vid #6 så blir det till att använda kompressor eller fulmetoden med PET-flaska som ackumulatorkärl (finns lite trådar om detta).

Edit: Om däcken är vikbara och flång nya så kan det underlätta att låta dem "hänga till sig" några dagar, typ över en stolsrygg eller liknande. De brukar bli runda och fina samt att kanttrådarna kommer lite vidare isär när däcket antar sin riktiga form:-)

Senast ändrad:
Jag har faktiskt aldrig behövt använda diskmedel när jag pumpat upp slanglöst, det har alltid poppat upp av sig själv.

Alexander_kyckling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har faktiskt aldrig behövt använda diskmedel
> när jag pumpat upp slanglöst, det har alltid
> poppat upp av sig själv.

Nä, det behövs inte direkt. Men det tycks faktiskt hjälpa för att få det tätt direkt, samt att man inte behöver särskilt högt tryck för att få dit kanttråden den sista biten in på fälgen. Dessutom ser man väldigt tydligt var det läcker så att man kan skvimpa dit guckan:-)

Tillbaka
Topp