Hjälp med val av beg mtb

Formel pritt

Ny medlem
Hjälp med val av beg mtb
Ska cykla vasan för första gången men är inte nöjd med cykeln jag har. Jag är ingen märkesnörd eller finmekare utan gillar cykla helt enkelt. Behöver alltså en rysk stridsvagn som rullar på, utan att bli för tung. Är nybörjare så tipsa gärna om funktioner på cykeln jag bör ha, eller kanske tips på bra begköp på blocket eller andra säljsidor. Tänker att jag kan få tag i en lagomhoj för ca 10000kr.

Hjälp med val av beg mtb
Det vill jag knappt säga?. En sliten Crescent Orion som väger 15kg och rasslar runt i alla växlarna. Framdämpare som gungar fram så att jag blir sjösjuk... Ja, så alla alternativ gör nog målet lättare att nå.

Hjälp med val av beg mtb
Har hittat tre fräscha på Blocket i min prisklass. En Cube reaction gtc, en Crescent marathon och en Allebike ipsum. Alla sägs vara i nyskick och bra utrustade. För- och nackdelar med dessa?, är någon av dem vad jag söker?

Hjälp med val av beg mtb
Jag har en Radon Black Sin 8.0 2014 som är till salu för den summan. Rysligt bra cykel med SID gaffel och XT utrustning. Storlek 20", överrörslängd 635mm. Passar om du är över 185cm lång.

Hjälp med val av beg mtb
Jag kör på en Scott scale 35, kolfiberram, 20växlar och väger 10.0kg de brukar säljas för 11-12000kr (nypris ca20000kr) Kan starkt rekommendera den eftersom den är lätt och väldigt prisvärd. 35 är den billigaste med kolfiberram, och jag gissar att den såldes i många ex. = "många" begagnade. har sett 4-5st i år på blocket.

Mvh

Hjälp med val av beg mtb
Allebike http://www.blocket.se/alvsborg/Allebike_Ipsum_carbon_i_nyskick_55296640.htm?ca=11&w=3

Cubereaction http://www.blocket.se/halland/Cube_Reaction_GTC_SLT_2012_55124341.htm?ca=11&w=3

Crescent marathon http://www.blocket.se/halland/Crescent_Marathon_29__MTB_i_nyskick_55257057.htm?ca=11&w=3

Så, här är länkarna till de tre. Jag är 181cm lång så kanske är en 20" ram för stor? Funderar även på om jag vill ha swingtail eller om det gör mig sjösjuk igen /är det värt merkostnaden/vill jag ha mer teknik som kan "klödda"

Hjälp med val av beg mtb
Senast ändrad:
Hjälp med val av beg mtb
Ht funkar finfint till CV. Är du 181 cm så skulle inte jag valt 20" heller, i ala fall inte för en 29" hoj. En FS cykel ger en bekvämare framfart och är kanske inte nödvändig till just CV, men det är också dyrare och då kan det vara bättre att satsa på HT.

Hjälp med val av beg mtb
Medium eller 18" borde passa dig på 181 cm.

Eftersom du vill ha en stridsvagn föreslår jag att du vänder blicken från kolfiberspjuten och köper nåt i aluminium:

Eftersom Radonerna är slut och Canyon dröjer jättelänge: Här är en Cube med bra gaffel, bromsar & växlar:
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/cube-ltd-29-green-n-blue-20925/wg_id-117

Jag orkar inte detaljgranska Blocketlänkarna du lagt in men ofta begärs väldigt höga priser för cyklar där. Det kan iaf vara värt att titta på K&S här på Happymtb.

Hjälp med val av beg mtb
Formel pritt skrev:
-------------------------------------------------------
> Allebike
> http://www.blocket.se/alvsborg/Allebike_Ipsum_carb
> on_i_nyskick_55296640.htm?ca=11&w=3
>
> Cubereaction
> http://www.blocket.se/halland/Cube_Reaction_GTC_SL
> T_2012_55124341.htm?ca=11&w=3
>
> Crescent marathon
> http://www.blocket.se/halland/Crescent_Marathon_29
> __MTB_i_nyskick_55257057.htm?ca=11&w=3
>
> Så, här är länkarna till de tre. Jag är 181cm
> lång så kanske är en 20" ram för stor?
> Funderar även på om jag vill ha swingtail eller
> om det gör mig sjösjuk igen /är det värt
> merkostnaden/vill jag ha mer teknik som kan
> "klödda"

Du har blandat hjulstorlek och typ väldigt. Du behöver läsa in dig lite på vad du vill ha.
Allebiken är 26" och Crescenten 29 lär upplevas rätt olika där den senare nog är mer åt stridsvagnshållet.
Men som nån skrev, de är ofta dyra på blocket då folk inte inser hur hårt cyklar reas vid säsongsslutet. Crescent hojen tror jag går att hitta billigare ny hos nån handlare! Att de reS 5000 på en 20000 hoj är inte alls ovanligt.

Ett tips til dig som verkar lite oerfaren: åk till närmaste XXL och köp nytt. Där får du bra hjälp och de har oftast stort urval av bra hojar i din prisklass.

Hjälp med val av beg mtb
Med "stridsvagn" menar jag en tålig hoj som rullar på utan att jag behöver justera efter varje runda. Jag tänker väl mest på växlarna då?! Varför väljer man en tyngre aluram istället för en lätt kolfiber??
29" eller 26", jag cyklar oftast lite grövre terräng än vad cv är så jag vill den ska flyta över stock och sten. Alltså ingen stridsvagn på det viset som stumt plöjer sig igenom terrängen. Påverkar hjulstrkl mycket då?
Och en svingtail borde ju ge mig det flytet, men då är jag rädd att jag får gunga runt de 9 milen även om jag har lockout, eller?

Visst är jag nybörjare och ingen att ställa frågor till, det är ju därför jag behöver era tankar och råd?. En säljare har ju som mål att jag ska köpa av henne. Det ger ju sällan en objektiv version av mina önskemål, därför tänker jag att era goda råd blir värdefulla när jag väl står med säljaren oavsett om det är butik eller privat.

Hjälp med val av beg mtb
Allmänna råd för begagnat:

De flesta säljarna vill ha mycket pengar för gammalt skrot. Inflationen när det gäller 3-5 år gamla 26:or är enorm, då internet har bidragit att priserna sänkts på nya hojar.

Men rent allmänt skulle jag föreslå:

Kolla upp gaffeln - och kostnad för service.

Ramstorleken. Ofta så gör sig en lite mindre hoj bättre för nybörjaren.

Undvik Avid hydraliska bromsar, satsa på shimano.

När det gäller växelsystem rekommenderar jag att du köper en hoj med minst XT, om hojen är hyfsat välskött så kommer det hela fungera bra.

Hjälp med val av beg mtb
Alla cyklarna du länkar till är riktigt bra cyklar, scotten och cuben har bäst komponenter. Crescenten är en 29er, de rullar lite lättare över rötter och sten, samtidigt hade den lite sämre gaffel och komponenter.Den är nog också tyngst av cyklarna.Vad du än väljer kommer du få en grymt mycket bättre cykel än den du har. Jag skulle pruta på alla cyklarna och se på vad de hamnar på i pris. Viss prutmån finns oftast, särskilt om de legat ute ett tag.

Hjälp med val av beg mtb
när det gäller växelsystem, vad betyder XT och andra nämnda förkortningar,.. försökte googla men hamnade som vanligt på massa porrsidor ):, hur nu ett växelsystem har med det att göra låter jag vara osagt..

Hjälp med val av beg mtb
På cyklar i den prisklassen får du på Shimano-sidan i prisordning nerifrån Deore, Slx eller XT. Alla kommer funka.
Med Sram kommer de heta x5, x7 eller x9. Just x5 har jag ingen koll på men de andra funkar jättebra.
Det blir lite lättare och lite mer lull-lull ju mer man betalar.

Hjälp med val av beg mtb
Var inne på xxl i helsingborg och snackade med en säljare som hade koll!, underbart när en säljare inte bara rabblar märke och +meny. Säljaren tryckte mest på valet av hjulstrlk och tyckte 27,5" var dit jag skulle. Även materialet av ram pratade han varmt om. Kag tycker nog scotten som nämnts tidigare verkar vara hetast just nu även om ni varnat för avid bromsarna, sen var det ju 26"hjul men man kan ju inte få allt eller??!

Hjälp med val av beg mtb
Säljare på sportaffärer gillar att prata hjulstorlek verkar det som, är säkert för att det är lätt och enkelt att förklara och visa på ett pedagogiskt sätt. Jag skulle säga att hjulstorleken inte spelar nån större roll alls för din del, de känns lite olika men alla går alldeles utmärkt för all typ av cykling. Vilket material ramen är gjord av spelar heller ingen större roll.

Blir du biten och en hängiven terrängcyklist kommer du ändå vilja köpa något annat inom en snar framtid oavsett vad du köper nu, och då kommer du ha bildat dig en bättre uppfattning om exakt vad du vill ha för nåt.

Gillar du Scotten så köp den, det kommer bli kanon om det stämmer med storlek. Har själv ingen större erfarenhet av Avid-bromsar, har bara provkört diverse cyklar med Elixir 3/5 och där har det funkat bra. De verkar kunna strula lite mer än Shimano dock som är väldigt "fit and forget" och dessutom trevliga att använda. Tycker dock inte det är nån anledning att undvika hela cykeln, skulle man av någon anledning ledsna helt på bromsarna är det ingen större investering att byta ut hela klabbet mot ett par billiga Shimanobromsar.

Senast ändrad:
Hjälp med val av beg mtb
Jag har kört avidbromsar på tre av mina cyklar, jag har aldrig haft problem med mina. Har avid på min Cannondale, de gnisslar inte ens när det är blött, vilket nästan alla mina cykelkompisars gör. Sedan verkar ju flera haft problem med sina, men det är många som är nöjda också. Slå till på scotten om du känner mest för den.

Hjälp med val av beg mtb
För 10 000 på en begagnad HT bör det inte vara omöjligt att hitta både kolfiberram och komponenter på X0 nivå. Beror på om begagnad för dig betyder några månader gammal eller 2-3 år.

Hjälp med val av beg mtb
Formel pritt skrev:
> Med "stridsvagn" menar jag en tålig hoj som
> rullar på utan att jag behöver justera efter
> varje runda. Jag tänker väl mest på växlarna
> då?! Varför väljer man en tyngre aluram
> istället för en lätt kolfiber??

Shimano Deore är den grupp som har bäst livslängd enligt oberoende tester. Priset för livslängden är högre vikt. SLX är nästa nivå sedan kommer XT. De har lite fler funktioner och lägre vikt men ett högre pris.

Tittar du på en beg cykel kan ibland en ny Deore ha funktioner som matchar en gammal XT.
Alla växelsystem kräver justering och vård; de lever ett hårt liv i skogen och det är mycket exponerad mekanik. Från Deore eller X4/X5 funkar det bra nog. Lär dig justera; det är enkelt - finns video på youtube tex.

En kolfiberram prissätts dyrare än aluminium. Om man tar två cyklar med samma pris är det med dagens prissättningsmodeller till kund så att om du väljer en ram i aluminium kan du med de sparade pengarna få t.ex bättre gaffel istället. Då kan man få samma vikt på ekipaget men styvare och mer följsam gaffel.

Kombinationen av lätt kolfiberram och tung RockShox Recon gaffel trumfas i mina ögon av aluminiumram med RockShox Reba.

Men många ser kolfiberram som ett självändamål eller värderar annorlunda och då ändras resonemanget. :)

Cuben jag länkade till tidigare är inom din budget och är väldigt bra specad map gaffel, bromsar, växlar. Troligen är hjulen den svaga länken men så är det på nästan alla cyklar. Ett lätt hjulset kostar ca 4000kr.

Hjälp med val av beg mtb
Förmodligen har ni rätt i att jag stirrar mig blind på kolfiberramen. Det jag kör med idag gör ju att jag vill hitta en "lätt" hoj som svarar lite när jag trycker på, lite studs i grejerna helt enkelt. Min lokale cykelhandlare,en garvad herre som skruvat cyklar sedan andra världskriget tycker det hela är mest trams och tycker jag ska ta av några kilo runt magen istället. Han menar att det är ett mycket billigare och effektivare sätt:). Han har ju helt rätt! Dessutom tycker han att jag ska gå på 29" och menar jag jag får stunsen i cykeln på det viset istället, det kanske är lika sant? Det blir nu bara svårare ju mer jag snackar... Nog dags att komma till scott

Hjälp med val av beg mtb
Tillbaka här... Utan cykel. Jag har lika svårt som Scottkillen med scalen. Jag släpper den nu och börjar fundera på cx istället:). Ska jag nu ha en hoj för vasan så är ju det bättre sägs och då får jag ha mitt as kvar när krälar runt i skogen. Snabba puckar nu!, ge mig tips på en beg kanon cx tack!

Hjälp med val av beg mtb
Formel pritt skrev:
> Vad är då gräsen för hybrid?

Man måste ha rakt styre på Vasan. Det finns de som menar att det är endra skillnaden mellan en CX och en hybrid. Jag håller inte riktigt med. Därav smileyn.

Hjälp med val av beg mtb
CBPXXLSFB_P1.jpg

Hjälp med val av beg mtb
bojsänke skrev:
> Formel pritt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är då gräsen för hybrid?
>
> Man måste ha rakt styre på Vasan. Det finns de
> som menar att det är endra skillnaden mellan en
> CX och en hybrid. Jag håller inte riktigt med.
> Därav smileyn.

Nej, man får visst ha bockastyre på CV. Så länge man inte ställer upp i tävlingsklass.

Sök på forumet så hittar du erfarenheter från de som kört så tidigare år.

Hjälp med val av beg mtb
Formel pritt skrev:
> Tillbaka här... Utan cykel. Jag har lika svårt
> som Scottkillen med scalen. Jag släpper den nu
> och börjar fundera på cx istället:). Ska jag nu
> ha en hoj för vasan så är ju det bättre sägs
> och då får jag ha mitt as kvar när krälar runt
> i skogen. Snabba puckar nu!, ge mig tips på en
> beg kanon cx tack!

Jag körde på helstel hybrid med cyclocrossdäck förra året. Det var inte skönt, och är inget jag vill göra om, så i år blir det 29" MTB.

Frid!

Hjälp med val av beg mtb
Att säga att CX är "bättre" på Vasan är lite konstigt tycker jag. Det finns partier på banan då den kan ha en liten fördel och partier där den kan ha en stor nackdel. Det beror på. Är du en teknisk cyklist med lite CX-terrängvana klarar du dig nog fint tidsmässigt. Men är du en halvstel nybörjare riskerar du att tappa mycket flyt över ojämnheterna. Gemensamt för båda grupperna är att de har mer ont i kroppen i mål.

En framdämpad 29:a är vad jag rekommenderar nybörjare till CV. Och det hittar du nytt i butik för 10'.

Senast ändrad:
Hjälp med val av beg mtb
Freddie L skrev:
> Nej, man får visst ha bockastyre på CV. Så
> länge man inte ställer upp i tävlingsklass.

Aha, ja, så kanske det var!

Hjälp med val av beg mtb
Fast jag ser ingen större mening i att ha bockstyre oavsett. 29" i all ära, men jag hittar ingen för 10' loppor med sjyssta grejor och lagom vikt, men vägled mig gärna...

Hjälp med val av beg mtb
Parkwood ligger väl därekring. Annars har Canyon XC-räsern AL6.9 för knappa sju.

---

Nä, nu blandade jag ihop det. AL 6.9 kostar tio. 4.9 kostade lite under sju men är slutsåld.

Senast ändrad:
Hjälp med val av beg mtb
Formel pritt skrev:
> Fast jag ser ingen större mening i att ha
> bockstyre oavsett. 29" i all ära, men jag hittar
> ingen för 10' loppor med sjyssta grejor och lagom
> vikt, men vägled mig gärna...

På en CX är det bra med bockstyre. På CV är det inte fel att kunna variera handpositionerna. Jag skulle ändå välja 29:a och slänga på barends.

Du kommer inte hitta en skitschysst tävlingsklar lättvikts-Mtb för din budget. Hittar du nåt vettigt begagnat kommer du kanske nära. Men du får inte någon Top-of-the-line CX för 10' heller.

Vad jag menar är att de cyklar man får för 10' idag är riktigt, riktigt bra. Nyttan att gå högre i pris går att diskutera. Om man jämför med för 10 år sedan så är instegscyklar idag riktiga prestandamonster. Framförallt om du undviker de mest kända märkena.

Åk till XXL, köp nåt du tycker är snyggt.

Hjälp med val av beg mtb
Nån xxl-cykel blir det inte, lika tråkigt som att köpa tomater på Ica. Jag förstår inte snacket om att beg-cyklar skulle vara nästan lika dyra som nya efter att varit där igen. Mitt bekymmer verkar vara att jag har för ont om kunskap och tid om jag nu ska cykla vasan med hojen men det verkar kört nu. Jag får ta stålfarfar till idol och trampa tröskverk, coolt! Belöning får bli en sköntrampad historia därefter. En carbonram tror jag, 29"blir det säkert och troligen en välskött begagnad som någon kunnig trampat in till mig och provat ut extrautrustning som behövs/inte behövs. Har du något tips på en sådan så berätta! Singelkuggat fram kan väl aldrig räcka till?

Hjälp med val av beg mtb
Då är mn drygt halvvägs till Mora. 40 mil avverkade med husvagn och den slitna tröskn påhängd. Drömmer fortfarande att drömhojen ska dyka upp på vägen, kanske står den och väntar i filipstad?. ...

Tillbaka
Topp