Hjälp med val av Camelbak

mwahlstedt

Ny medlem
Hej

Jag har altid varit skeptisk till Camelbak och kört med flaska på ramen och ramväska för grejer. Dock börjar jag luta mer åt att trots allt skaffa en då en flaska inte alltid räcker på längre turer. Då är ju frågan vilken Camelbak (eller annat märke) som folk föredrar. Huvudanvändningen är MTB (Happyrajder, Fornstigen, långlopp etc) men det skadar inte om den funkar till landsväg och skidåkning (slättförs) också.

Det jag vill få plats med är det gamla vanliga: Pump, slang, vektyg, nycklar etc. Kan man klämma ner en extra tröja skadar det inte heller.

Däremot är två viktiga saker att den sitter bra (prova mig fram, jag vet) samt att den är så "luftig" som möjligt så att den inte klibbar fast vid ryggen.

Vad har ni för råd och favoriter? Har bl.a. kollat på dessa tre:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57091
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57098
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57124

Tack,
Martin

Använder en Lobo 2010 och är nöjd. Får plats med det mesta du behöver på en lite längre cykeltur. Jag skulle ha ångrat mig om jag hade valt en 2 liters version eftersom jag svettas och dricker mycket under mina turer. Man får plats med en jacka men med innerslang och powerbars så blir det lite onödigt tight.

Har en Lobo från 2007. Har också en budget-rygga-med-blåsa från Classe att jämföra med.

Jag valde Lobon pga av att jag konsumerar mycket vatten och att den inte skulle vara onödigt stor. Precis som slaglängd säger så får man plats med lite verktyg, pump, slang och powerbars. Sen är det ganska trångt. En extra t-shirt eller vindjacka går att pressa ner men sen är det stopp. När blåsan är fylld med 3 liter, blir ryggan naturligtvis ganska tung och det känns som man har en stoppad korv på ryggen, inte värst bekvämt.

Det jag tycker de kunde gjort bättre med Lobo'n, är att de kunde haft några fästöglor, eller rentav ett litet extra lastnät, så man kunde ta med något extra skrymmande som en jacka, eller kanske cykelhjälmen utanpå ryggan. Som det är nu, är det svårt att få med sig mer än exakt det som ryms i fickorna.

Jämfört med Classe-ryggan, känns Lobon mer välgjord och den sitter skönare på min rygg. Dock har Classe-ryggan bättre stuvningsmöjligheter. Camelbaks blåsa är dock bäst. Använder CB-blåsan i Classe-ryggan.

Lycka till!
/Peter

Har en rouge 2011, kör mtb och tycker att den har en tendens att glida upp i nacken i nerförsbackar då det inte är någon midjerem. Har multiverktyg, slang, däckavtagare, pump mobil och nycklar. Får nog plats lite småsaker till. Pumpen år inte plats i någon av dragkedsfickorna men kan sättas fast ändå utan törre problem "bakom" nedre facket. hade nog idag valt en med dubbla remmar.

Tack för alla synpunkter! Lutar nog åt en Mule. Har dessutom för mig att jag provade en sån på XXL för nån vecka sen och de hade den nedsatt till 600 kr. Någon som vet om det stämmer och om de fortfarande har dem så billigt?

Enligt xxl hemsida kostar Mule 1099kr... De har nya kampanjer varje vecka så du missade nog det tåget.

Vad tror ni om Camelbak - The Capo? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57119
660kr, 3L vattentank, 14L packning, 750g vikt.

Edit: Börjar oxå glida över mer på Mule NV: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57100
Jag tycker NVIS bakpanelen verkar se intressant ut, plus att den har integrerat regnskydd och fickor på midjeremmarna. Lite såna smutta saker.

Senast ändrad:
klippan skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt xxl hemsida kostar Mule 1099kr... De har
> nya kampanjer varje vecka så du missade nog det
> tåget.

Jo förmodligen. Visserligen tror jag att de kallade det för säsongsrea eller liknande men det kan ju mycket väl vara tidsbegränsat ändå.

Vore intressant att titta klämma på väskorna. Nån som vet vilken butik i Stockholm som har mest? Alewalds? Naturkompaniet? XXL?

Använde en Mule på den tiden jag cyklade MTB. Den rymde som många sagt det viktigaste, dvs mycket vatten, slangar, pump, verktyg, första förband, nycklar, telefon, pengar och en vindjacka.

Nu brukar jag ha en Annadel när jag cyklar CX. Den rymmer inte lika mycket vatten och endast det absolut nödvändigaste i övrigt, dvs slang, verktyg, nycklar, telefon och pengar. Har även lyckats klämma in batteri till hjälmlampan nu. Tydligen är det en tjejrygga, så det är väl därför den passar mina kvinnliga former. ;) De 1,5l vatten den rymmer gör jag av med på ett par-tre timmar. Tänkte använda den till lite längre löppass (typ jobbpendling) också, men har inte testat än.

Någon som testat de andra märkena så som evoc, hydrapak eller dakine och vet hur kvalitet och funktion är på dessa kontra camelbak?

Jag kör med Blowfish nu men behöver en ny. Dagens blowfish verkar vara 2L istället för 3L som tidigare. Vad rekommenderas som ersättare för min gamla blowfish? behöver 3L och ungefär samma packvolym som min gamla.

Jag har ett par Dakine-ryggor (Session och AMP 25L) som jag är riktigt nöjda med. Sitter skönt, lätthanterliga, flera mindre förvaringsfack, bra kvalitet. Kan inte jämföra med Camelbak dock, testade Dakine som förstaval och fastnade för dem direkt.

Kan bara hålla med om att Mule är kanon. Har kört 4 Vätternrundor + massa långpass och skogsåkning med min Mule. Tillräckligt med packutrymme utan att bli för "bulkig"!

Jag körde en äldre Mule för några år sedan men jag tyckte inte att jag fick plats med vad jag behövde på mina AM-turer. Då hittade jag en CB Havoc med 3l blåsa. Den är lite bredare än Mule men har bättre remmar. Man får plats med lagom mycket inuti säcken och den har trevliga fickor som gör det lätt att komma åt saker under turen. Den har en vadderad vattenskyddad ficka för telfonen, en flossad ficka för solglasögon, stor flapp för smutsiga kläder eller tom en fullface-hjälm. Den är väldigt lämplig om man skall fästa sina kroppsskydd på säcken för att cykla upp för ett fjäll för att sedan bomba ner med skydden på sig.
Den har dock bytt namn och heter The Don, http://www.cyclesportsuk.co.uk/product_info.php?products_id=5200&cPath=68

Jag kör med en LOBO till multisport och mtb. Rymmer inte så mycket packning, men iaf det nödvändigaste. Det får ju däremot plats en hel del vätska vilket kan var bra ibland.

Har kört med Dakine helipack tidigare. Den var onödigt stor för kortare turer.

Nu kör jag med Evoc CC 16, Lite varm men sitter bra,skulle vilja kunna dra åt bröstbandet lite bättre bara, och det känns skönt att veta att det är ett fullgott ryggskydd.

+
Deuter vattensäck 2 L, lättdiskad och bra munstycke.

Tillbaka
Topp