Hjälp med val av elcykel tonåring

Helensju

Medlem
Hej 👋 Jag har en 13-åring som helst vill ha en snabb kukirin elspark men jag har lyckats övertala honom att skaffa en elcykel istället men då ska modellen vara cool förstås 😎 Jag har NOLL koll på elcyklar men har spanat in bland annat två modeller som heter ”Niubility B14” och Honeywhale s6 s”

Alla tips och rekommendationer betyder jättemycket för mig 🙏🧡🤗💕

Hej 👋 Jag har en 13-åring som helst vill ha en snabb kukirin elspark men jag har lyckats övertala honom att skaffa en elcykel istället men då ska modellen vara cool förstås 😎 Jag har NOLL koll på elcyklar men har spanat in bland annat två modeller som heter ”Niubility B14” och Honeywhale s6 s”

Ingen av de elcyklar du nämner verkar vara kvalitestcyklar. Inte heller coola. Snarare billiga Kina cyklar med tveksamma elkomponenter. Sådana som orsakar svårsläckta batteribränder.

Om du vill ha en både bra och cool elcykel så är det EMTB's som gäller, exempelvis denna https://www.specialized.com/se/sv/s-works-turbo-levo-4-ltd/p/4221340?color=5442194-4221340.

Jo, det finns billigare, men jag misstänker ingen som passar en 13 åring.

Båda är av absolut sämsta möjliga kvalitet och räkna med att de inte håller speciellt länge. Ladda absolut inte batterierna oövervakade inne. Om du ändå skall köpa av så låg kvalitet kan du lika gärna köpa ännu billigare och byta ut hela när den väl pajat efter 2 år. Miljön får någon annan oroa sig om eller hur...
8-9 kilo lättare än de två du nämnt enligt specifikationerna också.

Ingen av de elcyklar du nämner verkar vara kvalitestcyklar. Inte heller coola. Snarare billiga Kina cyklar med tveksamma elkomponenter. Sådana som orsakar svårsläckta batteribränder.

Om du vill ha en både bra och cool elcykel så är det EMTB's som gäller, exempelvis denna https://www.specialized.com/se/sv/s-works-turbo-levo-4-ltd/p/4221340?color=5442194-4221340.

Jo, det finns billigare, men jag misstänker ingen som passar en 13 åring.
Han tycker dom är coola, alltså ser inte ut som en vanlig cykel utan lite mer moped/sparkcykel 😊

Båda är av absolut sämsta möjliga kvalitet och räkna med att de inte håller speciellt länge. Ladda absolut inte batterierna oövervakade inne. Om du ändå skall köpa av så låg kvalitet kan du lika gärna köpa ännu billigare och byta ut hela när den väl pajat efter 2 år. Miljön får någon annan oroa sig om eller hur...
8-9 kilo lättare än de två du nämnt enligt specifikationerna också.
Tack för tipset! Såg dock att denna inte hade någon fjädring. Han har en kompis som kör en ”Niubility B14” och är supernöjd. Jag köper inte en elcykel för över 10 lax då jag vet exakt hur ombytlig man är i denna ålder. Han kommer nog ha den runt 2 år.

Senast ändrad:
Tack för tipset! Såg dock att denna inte hade någon fjädring. Han har en kompis som kör en ”Niubility B14” och är supernöjd. Jag köper inte en elcykel för över 10 lax då jag vet exakt hur ombytlig man är i denna ålder. Han kommer nog ha den runt 2 år.
Du får nog titta närmare på specifikationerna på de cyklar du/ni är intresserade av. Cykeln som din sons kompis har, har en motoreffekt på 400 Watt. Då är det inte längre en elcykel, utan en moped, med allt vad det innebär (hjälm, trafikförsäkring, typgodkännande etc.). Det står tom. att man kopplar till mopedläge, och då är det en moped oavsett om den ligger i mopedläge eller ej.

Cyklarna/mopederna säljs på kinesiska sajter/Amazon till låga priser. En del svenska importörer tar hem dem med prispåslag, och är inte riktigt ärliga om vad det handlar om. Vill det sig illa så kör köparna helt ovetande på en moped som inte är typgodkänd, dessutom utan mopedhjälm.

Kvaliten är som nämnts tidigare tveksam. Jag misstänker att de flesta artiklar om batteribränder kommer just från den här typen av fordon, billiga elcyklar/elmopeder/elsparkar. Trots allt, enbart ett batteri från någon av de stora kvalitetsmärkena (Bosch, Shimano etc) kostar lika mycket eller mer är en av dessa fordon. Någonstans sparar man.

Tillbaka
Topp