Hjälp med val av frambroms

kristian_123

Aktiv medlem
Hej,

Jag söker guidning i djungeln av bromsar 2024. Har just nu Shimano M355 (default på cykel), som jag blir trött i händerna av att bromsa med eftersom jag måste använda 2 eller 3 fingrar för att få effekt.

Jag cyklar mest XC men har egentligen en "trail"-cykel. Bor nära brukets mtb-park i Järfälla och tänker att jag vill köra runt både i XC-spåret men kanske också lite lättare utför.

Det finns tex XT M8000 som har 2 kolvar. Kan jag lika gärna skaffa Deore eller SLX istället? Kommer jag märka skillnad på 2 eller 4 kolvar?

Jag tror att du skulle klara dig med 2 kolvar, men jag tror samtidigt att du inte kan gå fel med 4 kolvar heller. Mer bromskraft är ju sällan ett problem.

Tror inte att det är någon större skillnad mellan Deore och XT i bromskraft utan mer i känslan och lite vikt. Vet inte riktigt om Deore var kompatibel med de finare beläggen, så det kanske också är en skillnad.

Hade du någon budget?

Okej tackar, jag tror att jag har 1500 kanske är en rimlig budget. Det är vad xt m8000 ligger på.

Kanske något sådant där skulle vara en uppgradering nog då
Det hade säker blivit bra.

Jag hade nog valt detta istället dock:

Vad är det för skivor du har idag?

Det borde räcka med vad som helst men 2 fingers är ju bra.

Har man M355 så har man kanske skivor som inte tål metal så det får man tänka på också. Jag brukar inte vara så noga när det kniper men ska man köpa nytt så...

1000007428.jpg

SLX det blev. Och under premiäråket flög jag över styret. Bromsreglaget fick sig en smäll och pekar neråt. Vad gör ni vana cyklister? Böja tillbaka eller byta?

Funkade frambromsen för bra? Jag har ingen aning men kan väl vara värt att försöka böja tillbaka.

Ett tips är att inte dra åt bromshandtagen för hårt i styret, det är bra om de kan röra på sig om man vurpar. Givetvis ska de inte sitta så löst att man oavsiktligt kan röra på dem när man cyklar.

Surt!

Tror inte det är en bra idé att försöka böja tillbaka bromshandtaget, stor chans att det knäcks. Byt till nytt handtag eller justera positionen på det sneda så att det sitter hyfsat, man vänjer sig vid att köra med det så efter en stund. Inte optimalt men billigt.

Shimanos spakar är gjorda av mjukost, böj inte tillbaka för då går den av.
Du kan byta endast spaken om du vill, Deore, SLX eller XT kommer passa. Du behöver inte heller en specifik höger/vänsterspak utan du kan ta vilken som, förutsatt att den lilla fjädern som sitter i handtaget finns kvar (som är höger/vänsterspecifik).

Jag samlar Shimano-handtag i hög (köper begagnat) just för detta händer relativt ofta, tyvärr även med löst dragna bromshandtag.

Jag åkte på en ganska liten men oturligt formad sten i en nedförsbacke, ska ta revansch på den vid tillfälle.

Jag böjde tillbaka handtaget, det gick bra, mycket mjuk metall som @manneblask skrev. Just nu verkar slx-spakarna var slut i lager i europa. Men om deore eller xt verkligen passar så kommer jag byta när jag har tid.

Tackar

En fråga till, om man skulle vilja kapa en slang innan montering, behöver man då byta all mineralolja i systemet? Eller räcker det att lufta med luftningskopp? Frågan förutsätter slx-kit med alla tillbehör

En fråga till, om man skulle vilja kapa en slang innan montering, behöver man då byta all mineralolja i systemet? Eller räcker det att lufta med luftningskopp? Frågan förutsätter slx-kit med alla tillbehör
Näe ,inte behöver man byta oljan för att man kapar en slang. Men lufta kan behövas. Kapar man uppe vid handtaget och inte rör handtaget under tiden kan man komma undan utan att lufta, men det är ju risk att nån liten bubbla kommer in ändå...

Så kom det sig att jag fixade slx-bromsar baktill också. Jag måste ha fått olja på skivan när jag smorde kedjan... Eller så hände något annat. Noll bromskraft och gnäll-ljud. Försökte rengöra men slutade med att jag bytte ut skiva och belägg bak.

Nu såg jag dock att det kommit olja från bromshuset på baksidan av gamla beläggen. Är det ett dåligt tecken?

Bilagor

• PXL_20241026_194031026.jpg
    PXL_20241026_194031026.jpg
    480.8 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp