Hjälp med val av fulldämpad hoj.

Leafy

Aktiv medlem
Hej,

Har genom jobbet möjlighet att få ta en förmånscykel via benify och urban benefit.
Då det är kampanjer och dylikt så blir vissa fulldämpade hojar lite mer hanterbara i priserna, mellan 25-30k och eftersom jag då får ta den via förmån med bruttoavdrag som gör att jag ändå håller mig över SGI på 47500 i månaden och jag ligger strax under merinkomstskatt på 55% så jag är i ett mellanskikt.

Har tidigare kört mycket på HT men känner att det är dags för en fulldämpad ?

Scottcykeln blir dyrast med sina 549:- i nettoavdrag och den svarta Habit 4 med sina 377:- i netto blir billigast.

Spontant känns Scottcykeln som bäst "bang for the bucks" men det är därför jag vänder mig hit.

Jag kommer cykla överallt utom typ landsväg, brötigt, stigar, uppkört, platt ja cykeln ska användas helt enkelt.

jag är 185cm, väger mellan 90-95 och är normalbyggd, så en liten hint om ramstorlek skadar inte heller. Hamnar på L på Scott och Merida och XL på Cannondale.

Screenshot_20240728_212535_Chrome.jpgScreenshot_20240728_212646_Chrome.jpgScreenshot_20240728_212745_Chrome.jpg

Scott Ransom 920 för 29999:- där jag landar på 19778:- efter 36 månader och sedan får jag köpa loss den för 6000:-

Skattepliktigt förmånsvärde blir 90:- i månaden på denna.

Screenshot_20240728_205911_Benify.jpg

Andra alternativ är.

Cannondale Habit 4 "svart"
Kampanjpris 22399:-

Screenshot_20240728_210227_Benify.jpg

Cannondale Habit 4 "röd"
27999:-

Screenshot_20240728_210324_Benify.jpg

Och tillsist

Merida One Twenty 600

Kampanjpris 24995

Screenshot_20240728_210529_Benify.jpg

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Ang storlek,

Jag är 185 cm lång. Sen jag började cykla för två år sen har jag avverkat lite olika cyklar och för närvarande kör jag på 475 mm reach och äntligen börjar jag hitta hem. Jag letar ny FS just nu och den kommer ha minst 480 mm, helst 485 mm.

Scott Ransom är "ganska mycket cykel" jämfört med de andra.
Om du kommer cykla mycket nedför, eller fokusera på att ha kul just nedför, så kanske det är rätt cykel. Annars borde du nog välja en annan?

Säkerligen är de alla ganska mycket cykel för mig som är van HT, men vad gör den "sämre" på stigcykling än t.ex. Meridan? Eller vad är det som gör den till en "mycket cykel"?
Kommer cykla en del på Hallandsåsen och även en del downhillinspirerad cykling med träningscykling uppför så jag vill gärna att den ska vara trygg nerför med.

Ang storlek,

Jag är 185 cm lång. Sen jag började cykla för två år sen har jag avverkat lite olika cyklar och för närvarande kör jag på 475 mm reach och äntligen börjar jag hitta hem. Jag letar ny FS just nu och den kommer ha minst 480 mm, helst 485 mm.

Nu är jag rätt novis på det där, därför jag frågade ?. Men menar du att du går upp en ramstorlek nu för att få till en bättre reach? Känns som att på stig och brötig terräng borde en mindre cykel vara bättre? Hade jag kört ultravasan t.ex. hade väl en större varit bättre men det är jag inte intresserad av.
Utbilda mig gärna.

Säkerligen är de alla ganska mycket cykel för mig som är van HT, men vad gör den "sämre" på stigcykling än t.ex. Meridan? Eller vad är det som gör den till en "mycket cykel"?
Kommer cykla en del på Hallandsåsen och även en del downhillinspirerad cykling med träningscykling uppför så jag vill gärna att den ska vara trygg nerför med.
Du kan läsa om olika cykeltyper i den här guiden:

Du kan läsa om olika cykeltyper i den här guiden:
Yes, har läst på lite extra nu och förstår precis vad ni menar med mycket cykel, då lutar det åt Meridan istället ?

Är Meridan den gamla modellen du visar upp? Den har lite gammal geometri med kort reach, lite brant gravelrörsvinkel, hög överrör och kort dropper. Nya modellen korrigerar allt detta.
Tolkar jag det rätt är det 2024 modellen.

Kunde inte länka men kopierade in all text ?

Screenshot_20240728_224046_Benify.jpg

Merida One-Twenty 600 2024 — Heldämpad stigcykel redo för skogen

Om du söker snabba varvtider, bra flyt på stigarna eller en cykel som hanterar ojämn terräng med lätthet, då är Merida One-Twenty 600 ett utmärkt val. Denna allroundcykel klarar allt från teknisk stig- och fjällcykling till XC-leder, och är även bekväm på transportsträckor längs vägen.

130 respektive 120 mm slaglängd jämnar ut ojämnheterna

Merida One-Twenty 600 2024 erbjuder en imponerande komponentstandard till ett rimligt pris, med 130 mm fjädringsväg fram och 120 mm bak. Denna konfiguration gör cykeln till en perfekt allt-i-ett lösning för att snabbt ta sig genom skogen, uppför, nedför och på platta sträckor. Den jämnar ut ojämnheter på stigarna effektivt, vilket gör att du kan utvecklas som cyklist och förbättra din teknik.

Dropper Post monterad original på Merida One-Twenty 600

För branta och tekniska partier är en dropper post nästan ett måste, och Merida One-Twenty 600 kommer utrustad med detta direkt ur kartong. Cykeln har en One-Twenty Lite aluminiumram och en geometri med lång reach och en flack gaffelvinkel. Den flacka gaffelvinkeln ligger i linje med moderna stigcyklar och hjälper cykeln att rulla över hinder istället för att fastna, vilket minskar risken för att flyga över styret. Detta ger en stabil och trygg känsla i utmanande terräng.

Optimal sadelrörsvinkel för stabilitet och effektivitet

Till skillnad från framgaffeln är sadelrörets vinkel brant, vilket centrerar din tyngdpunkt mellan hjulen. Detta ger cykeln en stabil känsla och hjälper till att reducera gung både uppför och på platta partier, samtidigt som det förbättrar trampeffektiviteten och snabba accelerationer.

Shimano XT 12-delad drivlina på One-Twenty 600

Merida One-Twenty 600 är utrustad med en högkvalitativ komponentstandard. Den 12-delade Shimano XT-drivlinan erbjuder blixtsnabba växlingar, hög tålighet och en utmärkt känsla. Skivbromsarna, Shimano M6100, är kraftfulla och ger dig trygghet genom att säkra snabba stopp när du behöver det.

Luftgaffel och bakdämpare anpassade efter din kroppsvikt

Fjädringen på One-Twenty 600 består av en Marzocchi Z2 framgaffel och en Rock Shox Deluxe Select bakdämpare. Båda är luftdämpade, vilket innebär att du med en dämparpump enkelt kan ställa in hårdheten efter din kroppsvikt.

Utmärkt utrustning för pengarna!

För att ge lågt rullmotstånd och bra grepp både i skogen och längs vägen är cykeln utrustad med Maxxis Forekaster-däck. Dessa sitter på Merida Comp CC-fälgar som är både lätta och styva, och tål hårda tag. Både däck och fälgar är dessutom slanglösa, perfekt för dig som vill köra tubeless!

Merida One-Twenty 600 2024 är det perfekta valet för dig som söker en prisvärd, heldämpad stigcykel redo att ta sig an skogen med stil!

Köp inte ranson om du inte bor nära en bikepark och där den kommer användas 90%.
Annars kollar du på Scott Genius.
Köp inte fel cykel bara för du får den genom jobbet. Tror på Large för dig om du köper scott.

Köp inte ranson om du inte bor nära en bikepark och där den kommer användas 90%.
Annars kollar du på Scott Genius.
Köp inte fel cykel bara för du får den genom jobbet. Tror på Large för dig om du köper scott.

Bor förvisso nära Vallåsen men nej det blir inte en Ransom. Nej absolut är det så, men samtidigt är det bäst för mig ur en ekonomisk synvinkel att välja en förmånscykel.

Med den äldre ramgeometrin så är det som @Berk skriver här ovan. Skillnaderna kan verka små men de gör relativt stor skillnad i hur cykeln känns att använda. Det är inte en dålig cykel men ändringarna som gjorts kan ha stor betydelse.

Vad är det för årsmodell på Cannondalen? Vikten på 20 kg kan inte stämma. Komponentmässigt så verkar det inte vara någon höjdare men geometrin verkar helt okej redan 2019/2020. Det blir lite problematiskt att avgöra när det verkar vara blandat hej-vilt med text och bilder.

Vad som är dåligt köp går inte svara på. Vi är många som t.ex. bygger våra egna cyklar eller köper cyklar direkt från tillverkare från Tyskland, lösningen med förmånscykel kan då verka obegriplig.

Med den äldre ramgeometrin så är det som @Berk skriver här ovan. Skillnaderna kan verka små men de gör relativt stor skillnad i hur cykeln känns att använda. Det är inte en dålig cykel men ändringarna som gjorts kan ha stor betydelse.

Vad är det för årsmodell på Cannondalen? Vikten på 20 kg kan inte stämma. Komponentmässigt så verkar det inte vara någon höjdare men geometrin verkar helt okej redan 2019/2020. Det blir lite problematiskt att avgöra när det verkar vara blandat hej-vilt med text och bilder.

Vad som är dåligt köp går inte svara på. Vi är många som t.ex. bygger våra egna cyklar eller köper cyklar direkt från tillverkare från Tyskland, lösningen med förmånscykel kan då verka obegriplig.
Absolut förstår jag helt och hållet hur det kan se ut för er som är väldigt mycket mer vana cyklar i det här segmentet och speciellt om ni specar och bygger dem själva.

Men där är jag inte just nu, kanske i framtiden och då får jag utvärdera då om detta var en bra väg att gå för att komma in i FS segmentet. Men för en "nybörjare" som mig inom segmentet som bara vill ha råd gällande några utvalda modeller så kommer det säkerligen duga mer än väl då jag inte har något att jämföra med ?.

Jag vet inte vad jag ska tro längre med årsmodeller när man ser bilder och text. Står inget gällande Cannondale cyklarna men postar 3 bilder här på de varianterna som finns med som jag tycker är ekonomiskt försvarbart så ser nog ni vilken årsmodell det är bättre då det inte står något om dem.

Kanske någon av dem som är en bättre cykel än Meridan då? Alla ligger i samma ish prisklass där Habit 3 cykeln är nedsatt från 41 till 31 och då är dyrast av de 3 men om den är bättre för blandad terräng, stigar, uppför och nedför kan nog ni svara bättre på.

Tacksam för alla råd jag får.

Screenshot_20240729_124038_Benify.jpgScreenshot_20240729_124115_Benify.jpgScreenshot_20240729_123838_Benify.jpg

Absolut inget fel på Meridan även om den har äldre vinklar. Det är väldigt trendkänsligt här på happy får du tänka på. Habit är ju mera trail downcountrycykel, mera slag. Borde funka fint även i bikepark. Meridan har mindre slag, Mera XC. Så det är väl 3 olika cyklar för 3 olika kategorier.

Absolut inget fel på Meridan även om den har äldre vinklar. Det är väldigt trendkänsligt här på happy får du tänka på. Habit är ju mera trail downcountrycykel, mera slag. Borde funka fint även i bikepark. Meridan har mindre slag, Mera XC. Så det är väl 3 olika cyklar för 3 olika kategorier.
Jo men det är klart det är det. Vi kan börja snacka alpinskidor och allt med geometri på det och alla olika bindningar, pjäxor m.m. ?, där är jag mer nördig.

Om jag nu tar ner det till Meridan eller Habit 3 cykeln.

Jag ska cykla stigar med min lille 6 åring, jag ska köra runt på kullaberg och hallandsåsen i min egen träning, kunna cykla uppför Vallåsen för att sedan ta något av downhillspåren nedför. Jag ska ha en cykel där jag kan göra det mesta och nu har jag 2 att välja på, vilken är mest användningsbar för mig och min första FS hoj ?

Merida i storlek L enligt hemsidan
Cannondale i strl XL enligt deras hemsida (känns stort?)
185cm utan skor.

Är det trendkänsligt att tycka att bilden bör stämma med årsmodell?

Problematiken består i att få någon som begriper nåt att rekommendera köp av random förmånscyklar och lösningen är att inte fråga.

Nu när Pandoras box ändå är öppen så tror jag inte man ska räkna med att löftet om utköpspris överlever skatteverkets uppmärksamhet. Om jag inte missuppfattat så har en del leverantörer slutat med att skylta med sånt.

Jag tycker inte att 67 grad gaffelrörsvinkel är ett problem, även om jag föredrar 66 grad. Men 435 mm reach på M och 455 mm på L är riktigt kort. Hög överför är också riktigt jobbigt när man måste sätta ner fötterna i stök är på en klättring man inte klarar, hur stor problemet är berör på duktighet av åkaren och benlängd.

Kort dropper är inte en stor problem (åtminstone för mig, andra här tycker annorlunda).

Tycker den verkar hur modern som helst. Men 67gr flack gaffelvinkel. Men inte enduroflack.

Cykelkraft säljer den för 23000:-
Kruxet är att jag vet inte om det är 2024 års modell eller 2023 och tydligen har de ändrat en massa mellan dessa åren som kanske var fördelsaktigt och frågan är ställd till dem.

Jag får Meridan för 25 och Habit 3 för 30.

Ja. Den var rätt modern men kort 2019 och troligen inte ocyklingsbar idag även.

Fördelen blir ju att restvärdet troligen stämmer bra med marknadsvärdet så man inte åker på upptaxering

Kruxet är att jag vet inte om det är 2024 års modell eller 2023 och tydligen har de ändrat en massa mellan dessa åren som kanske var fördelsaktigt och frågan är ställd till dem.

Jag får Meridan för 25 och Habit 3 för 30.
På cykelkraft står det 2022. Och arkiverad på meridas sida.

De nyare har dämparen upptill tror jag. Utan av vara Merida kunnig.

Problemet är att du inte kommer vilja köpa loss en utdaterad modell. Tycker man tappar lite finessen med förmånscykel då. Habit 3 är en bra cykel men personligen skulle jag välja Meridan om det är den nya modellen. Det borde de kunna svara på.

Problemet är att du inte kommer vilja köpa loss en utdaterad modell. Tycker man tappar lite finessen med förmånscykel då. Habit 3 är en bra cykel men personligen skulle jag välja Meridan om det är den nya modellen. Det borde de kunna svara på.
Frågan är ställd och jag väntar på svar. Jag utgår från att det inte är 24an med tanke på bilden, är det så då lutar det åt den. Vad jag förstått och läst mig till är både Meridan och Habit 3 bra cyklar som förmodligen kommer duga mer än väl till mig ?

Senast ändrad:
Beror ju lite på med, jag kanske tycker att den är prima och väljer att köpa loss den och fortsätta cykla på den ett tag till. Eller så köper jag loss den och säljer den vidare. Utgår från att den kommer vara lite sliten m.m. så den inte är återlämningsbar ?

Ang storlek,

Jag ser att Habit 3 har en reach på 515mm i XL som rekommenderas och 480mm på L. Tycker rent spontant att 480 känns mer rätt också och att 515 blir stort, speciellt om det blir brötigt uppför. Tror nog att jag landar i en L tack vare det.

Glöm inte att räkna in det du förlorar i pensionsavsättning om du har ett bruttolöneavdrag.
Det har jag kikat på och det är en liten slant men jag räknar med att det kan jag ta då den är rätt så generös generellt, tjänstemannapension och fått en löneökning nyligen med så jag kommer ändå ligga över vad jag haft innan. Pensionen får den äldre jag bry sig om...jag vill ju cykla nu ?

Pensionssparar privat med ?

Det har jag kikat på och det är en liten slant men jag räknar med att det kan jag ta då den är rätt så generös generellt, tjänstemannapension och fått en löneökning nyligen med så jag kommer ändå ligga över vad jag haft innan. Pensionen får den äldre jag bry sig om...jag vill ju cykla nu ?

Pensionssparar privat med ?
Ja gör man det medvetet val är det ju inga problem.

(Ligger du tillräckligt högt i lön är det bättre att löneväxla än att pensionsspara med skattade pengar).

Tillbaka
Topp