Hjälp med val av hojj.

NordBo

Ny medlem
Hjälp med val av hojj.
HejHej.

Jag har tänkt att köpa mig en cykel, och skulle nu uppskatta hjälp med vad man ska välja. Jag kommer använda den både på assfalt och skogsstigar etc. En långtripp ner till Göteborg eller upp till dalarna är även inplanderad :). Jag hade tänkt att hålla mig mellan 9000-12000 kr, vad ska jag köpa för att få mest prestanda för pengarna?.

Jag har mina funderingar kring:
Scott Scale 50, Kona Caldera och Commencal Combi R men är självklart öppen för förslag. Vad jag förstått så är hydraliska skivbromsar mycket bättre. Jag lyckas inte finna information om någon av dessa 3 cyklar har det?, någon som vet vilka av dem som har det?(om någon av dem har det:S)

Skulle gärna uppskatta information om vad som är bra, respektive dåligt på dem olika cyklarna.

Tack på förhand, och tjenixen allesammans, första gången man tittar förbi här. =)

Hjälp med val av hojj.
Hejsan!

Rekomenderar en 29´er för dina behov, en mtb med 29" hjul dvs. När det gäller bromsar så kan jag rekomendera Avid bb7 som är mekaniska. Minimalt med kladd och väldigt bra funktion. Mkt lätta att justera in och mindre underhåll än hydrauliska.

ON-ONE www.on-one.co.uk har en cykel som heter scandal 29´er. Finns deore utrustad för dom pengarna du nämner ungefär. Mkt lätt cykel för MTB/skogsstigar/väg. Bra allround hoj.

gav tidigare negativ kritik till ON-ONE:s sätt att leverera cyklar men då dom löst problemen som fanns kan jag varmt rekomendera denna hoj.

MVH/Gimmy

Hjälp med val av hojj.
EN cykel?
Eller en mtb & en för långturer? Cykla långt på 26" hjul är det trots allt endel som gör, jag beundrar deras tålamod, men det blir roligare att korsa världen med stora hjul.
Eller en cyclocross? Jag var på väg att köpa den här nyligen: http://212.202.110.172 (men ramlade över en begagnad billigare och blev nöjd ändå)

Hjälp med val av hojj.
Om det fortfarande är aktuellt med en Caldera så tror jag fotfarande att de säljer -06:or för ungefär 5000 på www.hibike.com under Restposten. Bara 17 och 18 tum dock, och dessvärre går den stenhårda gaffeln på 06:an inte att låsa. Men med din budget kan du ju lätt slänga på en annan gaffel med det du sparar!

Hjälp med val av hojj.
Skulle också rekomendera en storhjuling eller en cyclocross.
Däremot så rekomenderar jag hydraliska skivor.
Majoriteten är ju självjusterande slutna system vilket man aldrig behöver peta på förutom att byta klossar någon gång då och då. Vilket på dom flesta är att bara ta bort hjulet och dra ut klossarna och putta in nya.
Har dom illa beryktade Hayes HFX-9 och har inte rört mina bromsar på 3 år förutom klossarna.

Hjälp med val av hojj.
Hur mycket pallar klossarna innan dem bör bytas då?
Vilken av dem 3 jag tittat på är bäst?

Scott Scale 50, Kona Caldera och Commencal Combi R.

Hjälp med val av hojj.
NordBo: Mina belägg fram (Hayes HFX 9) dog efter en halv vecka i Åre. Men då hade dom gått ett år innan dess. Så vid normalt bruk kan du räkna med ett drygt år mellan bytena. (Bak har jag fortfarande gott om belägg kvar efter drygt 1.5 år.)

Hjälp med val av hojj.
Beror på beläggen. Jag har ecs xc belägg och har nog iaf ett år med hyfsat mycket cykling på dom.
ecs dh belägg (läs mjuka) tar nog slut tämligen fort

Hjälp med val av hojj.
Håller med om 29er. Kolla in Nishiki Bigfoot X29. Valde ut en Bigfoot TR29 (enklare modell, men samma ramgeometri som X29) åt far i höstas och jag gillade den skarpt! Tror dock inte att någon Bigfoot levereras med skivbromsar, men alla är förberedda för det. (måste fixa hjulen också visserligen...)
Bigfootbild lånad från mtbr.com (29er-rummet)
Brambikepre-berlicum.jpg ht=580

~K

Gimmy Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan!
>
> Rekomenderar en 29´er för dina behov, en mtb med
> 29" hjul dvs. När det gäller bromsar så kan jag
> rekomendera Avid bb7 som är mekaniska.

Hjälp med val av hojj.
Tack för hjälpten.

Blir en sväng förbi cykloteket den 18.de, ska nog bli bra.

Nu är det bara att vänta, ska bli mycket roligt att komma igång me cyklingen. Cyklade en hel del förut men med en helkass cykel. När cykeln sedan blev stulen tappade jag intresset, men nu är det tillbaka :)

Tack till dem som tog sig tid att besvara mina frågor.

Hjälp med val av hojj.
Idag köpte jag mig en Kona kula. I och med det satt jag idag på en cykel för första gången sen 2 år tillbaka.
va riktigt trevligt att trampa runt lite. helnöjd är jag, skillnaden kändes enorm i gämförelse me vad jag kommer ihåg från min gammla, extremt tunga, cykel.

Sportsons va ett helbra val av butik, dem skickade med en gratis cykeldator,pump,flaskhållare å extra pedaler. Danke! =)

Tillbaka
Topp