Hjälp med val av hybridcykel
Min nuvarande cykel Bianchi Camaleonte 3 som jag haft sedan 2013 och som jag varit väldigt nöjd med börjar ge upp så jag funderar på att skaffa en ny cykel. Hade Bianchin funnits att köpa idag så hade jag köpt den igen då jag har varit väldigt nöjd med den, den har Shimano växelgrupp Deore.
Jag använder min cykel främst genom att cykelpendla till jobbet (ca 1 mil dagligen) samt att skjutsa min dotter till skolan på en Bobike. Jag tar även lite längre motionsturer ibland men inte allt för ofta. Jag cyklar året runt och byter till vinterdäck på vintern. Jag funderar nu på något av nedanstående alternativ som kan motsvara eller vara bättre än Bianchin och har tittat på nedanstående alternativ:
Specialized Sirrus Elite:
Framväxel: microSHIFT Centos, 10-speed
Bakväxel: Shimano Tiagra, GS cage, 10-speed
Kassett: Shimano Tiagra, 10-speed
Vikt: 10,6 kg
SPECIALIZED SIRRUS SPORT:
Fram samt bakväxel och kassett: Shimano Sora
Vikt: 11,9 kg
Nishiki Pro SLD:
Framväxel: Shimano Acera
Bakväxel: Shimano Tiagra
Vikt: 11,2 kg
Och till slut en "budgetvariant" som dock verkar ha en bra spec, (lite tveksam till färgen dock..):
White SC Lite FF 20
Framväxel: Shimano Deore FD-T6000-L3
Bakväxel: Shimano XT RD-T8000-SGS
Kassett: SunRace CSMS1, 11-34T
Är det någon som kan råda mig vad jag bör satsa på utefter det jag kommer använda cykeln till?
Jag använder min cykel främst genom att cykelpendla till jobbet (ca 1 mil dagligen) samt att skjutsa min dotter till skolan på en Bobike. Jag tar även lite längre motionsturer ibland men inte allt för ofta. Jag cyklar året runt och byter till vinterdäck på vintern. Jag funderar nu på något av nedanstående alternativ som kan motsvara eller vara bättre än Bianchin och har tittat på nedanstående alternativ:
Specialized Sirrus Elite:
Framväxel: microSHIFT Centos, 10-speed
Bakväxel: Shimano Tiagra, GS cage, 10-speed
Kassett: Shimano Tiagra, 10-speed
Vikt: 10,6 kg
SPECIALIZED SIRRUS SPORT:
Fram samt bakväxel och kassett: Shimano Sora
Vikt: 11,9 kg
Nishiki Pro SLD:
Framväxel: Shimano Acera
Bakväxel: Shimano Tiagra
Vikt: 11,2 kg
Och till slut en "budgetvariant" som dock verkar ha en bra spec, (lite tveksam till färgen dock..):
White SC Lite FF 20
Framväxel: Shimano Deore FD-T6000-L3
Bakväxel: Shimano XT RD-T8000-SGS
Kassett: SunRace CSMS1, 11-34T
Är det någon som kan råda mig vad jag bör satsa på utefter det jag kommer använda cykeln till?