Hjälp med val av hybridcykel

Masseman

Medlem
Min nuvarande cykel Bianchi Camaleonte 3 som jag haft sedan 2013 och som jag varit väldigt nöjd med börjar ge upp så jag funderar på att skaffa en ny cykel. Hade Bianchin funnits att köpa idag så hade jag köpt den igen då jag har varit väldigt nöjd med den, den har Shimano växelgrupp Deore.

Jag använder min cykel främst genom att cykelpendla till jobbet (ca 1 mil dagligen) samt att skjutsa min dotter till skolan på en Bobike. Jag tar även lite längre motionsturer ibland men inte allt för ofta. Jag cyklar året runt och byter till vinterdäck på vintern. Jag funderar nu på något av nedanstående alternativ som kan motsvara eller vara bättre än Bianchin och har tittat på nedanstående alternativ:

Specialized Sirrus Elite:
Framväxel: microSHIFT Centos, 10-speed
Bakväxel: Shimano Tiagra, GS cage, 10-speed
Kassett: Shimano Tiagra, 10-speed
Vikt: 10,6 kg

SPECIALIZED SIRRUS SPORT:
Fram samt bakväxel och kassett: Shimano Sora
Vikt: 11,9 kg

Nishiki Pro SLD:
Framväxel: Shimano Acera
Bakväxel: Shimano Tiagra
Vikt: 11,2 kg

Och till slut en "budgetvariant" som dock verkar ha en bra spec, (lite tveksam till färgen dock..):

White SC Lite FF 20
Framväxel: Shimano Deore FD-T6000-L3
Bakväxel: Shimano XT RD-T8000-SGS
Kassett: SunRace CSMS1, 11-34T

Är det någon som kan råda mig vad jag bör satsa på utefter det jag kommer använda cykeln till?

Och är det mer än slitdelar så kostar en ny XT-grupp från Tyskland inte ens 4000kr. Så då kan du få med ett par lite roligare hjul och några verktyg och ändå landa på under tio kakor.

Har tänkt tanken men grejen är att i princip allt behöver bytas, styrlager, bromsklossar fram och bak, hjullager fram och bak, body, hela drivlinan samt växelvajrar samt att det knakar i ramen... Så jag siktar på en ny cykel istället och skulle vilja ha lite åsikter om de modeller jag nämnde ovan :-)

Det kanske inte gäller längre, men visst anses kolfibergafflar mycket bättre för komforten? Nishikin och Whiten har båda alugaffel. Även om det inte var Shimano så var det ju ändå hydrauliska bromsar på den lättaste cykeln med, för mig hade vikten spelat roll. Om du inte har möjlighet att provcykla dina alternativ?

Onödigt många låga växlar på Whiten med kanske?

Spontant skulle jag välja någon Specialized cyklarna men har inte riktig koll på vilken växelgrupp som skulle passa bäst, därför lade jag upp även White cykeln eftersom den hade liknande växelgrupp som jag hade på min Bianchi. Är det någon som har några tankar om det?

En ny drivlina kostar några hundra, ett nytt hjulpar med deore-nav drygt tusen. Du kan lätt byta allt för max 2000 om du gör det själv.
Då har du i princip en ny cykel med en ram du vet att du gillar.
Jag är tveksam till att det är ramen själv som knakar. Jag tror snarare på någon kontaktyta mellan två delar, t ex sadelstolpe/ram.

Jag hade nog valt Specialized Sirrus Elite. Men det är så klart en trade-off mellan budget, stöldrisk, vad som finns att köpa osv. 10-växlad bak samt drygt ett kg lättare tycker jag verkar bättre.

Det viktigaste för mig när jag kollar på en pendel-cykel är att den kan ta tillräckligt breda däck. Specialized-cyklarna kommer med relativt smala däck så jag skulle kolla att de specifika modellerna kan ta minst 37mm breda (dubb-)däck och skärmar.

White brukar vara vettigt utrustade och prisvärda för det man betalar. Men alldeles för tråkiga för mig.

Det är fö inte speciellt svårt att meka med cyklar. Det mesta kan man lära sig med Youtube-filmer. När man väl börjar kolla så är det oftast inte så att allt behöver bytas på samma gång. Om jag var nöjd med cykeln jag har skulle jag definitivt renoverat den gamla, speciellt i år när det är rätt utplockat hos handlarna och man nog inte kan räkna med några reor. Själv pendlar jag på en några år äldre cykel som fått i princip alla komponenter utbytta.

Spontant skulle jag välja någon Specialized cyklarna men har inte riktig koll på vilken växelgrupp som skulle passa bäst, därför lade jag upp även White cykeln eftersom den hade liknande växelgrupp som jag hade på min Bianchi. Är det någon som har några tankar om det?

Jag tittade på vilka däck som valts och utseendet på cyklarna (borde bekräftas genom att titta på geometrin, vilket jag inte gjort) och då ser cykeln från XXL ut att ha mer MTB i sig, vilket din Bianchi inte ser ut att ha, liknande växelgrupp till trots. Därför tyckte jag att specialized såg mer ut som din gamla.

Har du behov av såpass låga växlar?

Jag hade själv detta dilemma för 1 år sedan. Jag köpte mig en vitus mach 3 på Wiggle. Min har mekaniska skivbromsar men finns även högre utrustningsnivåer med hydraliska. Lagersaldot är dock som alla andra cyklar - oklart..

Anton

Jag tittade på vilka däck som valts och utseendet på cyklarna (borde bekräftas genom att titta på geometrin, vilket jag inte gjort) och då ser cykeln från XXL ut att ha mer MTB i sig, vilket din Bianchi inte ser ut att ha, liknande växelgrupp till trots. Därför tyckte jag att specialized såg mer ut som din gamla.

Har du behov av såpass låga växlar?
Tack, antagligen inte, det kanske blir en specialized trots allt.

Jag har nu kommit fram till att jag skall testa att renovera cykeln själv. Det jag skall göra är följande:

- Köpa nytt bakhjul och montera då navet/bodyn eller lagret gick sönder helt häromdagen.
- Byta ut vevparti, kedja samt trissor.
- Montera ny kassett.

Vad jag har förstått så behöver jag nedanstående verktyg:

- Vevarmsavdragare
- Kassettavtagare
- Kedjebrytare

Räcker dessa verktyg för den renovering jag skall göra samt har ni i så fall några tips vad man kan köpa dessa med bra kvalitet till bra pris?

På det hjul jag har idag är bromsskivan centerlock, det finns hjul både för centerlock (något dyrare) samt 6 håls montering, väljer jag det senaste måste jag köpa en ny bromsskiva. Med tanke på att det är fösta gången jag gör något själv på cykeln så undrar jag om det är enklast att köpa ett hjul som passar för centerlock eller om den enda skillnaden med ett som är 6 hålsmonterat är att man måste skruva fast den nya bromsskivan?

Finns det någon anledning till att du vill byta vevparti?
Om du inte har slitit på minsta drevet så kan du byta de två stora dreven utan att ta loss vevpartiet.

Jag har nu kommit fram till att jag skall testa att renovera cykeln själv. Det jag skall göra är följande:

- Köpa nytt bakhjul och montera då navet/bodyn eller lagret gick sönder helt häromdagen.
- Byta ut vevparti, kedja samt trissor.
- Montera ny kassett.

Vad jag har förstått så behöver jag nedanstående verktyg:

- Vevarmsavdragare
- Kassettavtagare
- Kedjebrytare

Räcker dessa verktyg för den renovering jag skall göra samt har ni i så fall några tips vad man kan köpa dessa med bra kvalitet till bra pris?

På det hjul jag har idag är bromsskivan centerlock, det finns hjul både för centerlock (något dyrare) samt 6 håls montering, väljer jag det senaste måste jag köpa en ny bromsskiva. Med tanke på att det är fösta gången jag gör något själv på cykeln så undrar jag om det är enklast att köpa ett hjul som passar för centerlock eller om den enda skillnaden med ett som är 6 hålsmonterat är att man måste skruva fast den nya bromsskivan?

Bromsskivor slits också så inte orimigt att byta skivan ändå om hjulet är slut. För mig på allväderscyklar brukar skivan hålla klart kortare än hjulet. Iaf fram.

Med billigt vevparti är det nog lika bra att byra hela då det inte ens är säkert att det går att byta klingor. Är det exakt samma så behåll gamla vänster vevarm som reservdel. CL eller 6s på skivan kvittar. Perdonligen gillsr jag CL då det sparar en gnutta tid vid montering, men men.

Man måste bara byta hela vevpartiet om det är nitat, vilket ditt är. Om du köper ett med klingbultar istället så kan du byta bara dreven nästa gång.
Det kanske är så att du bara använder ett av dreven, då kan du byta bara det. Det blir billig pendling.

OK, om man skulle vilja byta till ett vevparti med klingbultar, har du något tips på ett sådant samt klingor på bikester t ex? Eller blir det dyrare än att köpa ett nytt vevparti, samma som jag redan har?

Skillnad i pris mellan nitat/bultat är liten och det blir billigare i längden med klingbultar. Framförallt så slipper du besväret med att dra loss vevpartiet varje gång du behöver byta drev.
Om du vill ha samma storlek på dreven från just bikester, så finns den här. https://www.bikester.se/sr-suntour-...vparti-4-kant-26-36-48t-9-vaxlad-M435440.html
Om du letar runt lite så kan du hitta fler och billigare alternativ.
Om du är intresserad av att byta vevlagertyp så skulle du kunna ta en sådan här, https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-alivio-crank-fc-t4060-48-36-26-175mm-black-213542

Jag fortsätter min ansats till att renovera cykeln, funderar på att köpa ett nytt vevlager om jag ändå skall ta loss vevpartiet. På atredo.se rekommenderas vevlager BB-UN26 - 123mm till vevpartiet (FC-M371), på bikester hittar jag nedanstående vevlager:

Är det någon som vet om detta kommer att passa? Antar att det är bra att ta ett med vevmuttrar (eller?) Är det krångligt att byta ut vevlagret?

Förutsatt att du har 68 mm vevlagerhylsa på din cykel så kommer ditt länkade vevlager passa.

BB-UN26 har ersatts av BB-UN100 vad jag kan förstå, se t.ex. https://bicycles.stackexchange.com/...g-un300-and-un100-new-shimano-bottom-brackets

Jag skulle personligen köpa ett lite finare BB-UN55 eller BB-UN300 om jag ändå gör jobbet att byta, skiljer så lite i kostnad.

Vevmuttrar följer alltid med Shimanos fyrkantsvevlager så vitt jag vet. Annars kan du återanvända dina gamla.

Det är inte svårt att byta vevlager, men det skulle kunna sitta hårt som tusan efter alla dessa år av pendlande. Bra verktyg som kan skruvas fast (jag har ett 20 år gammalt Tacx som är bra men inte säljs längre) rekommenderas plus en rejäl hävstång i form av lång hylsnyckel eller liknande. Då brukar det inte vara några problem att få loss.

Vad gäller kedjebrytare är jag väldigt nöjd med min KMC Chain Tool De-riveter:

I övrigt har jag verktyg från Biltema inköpta när jag var student och de har överlevt längre än väntat, även om några nu pajat. Du skulle säkerligen kunna klara din uppgradering med verktyg därifrån.

Min erfarenhet av SR suntour vevpartier är att växlingen inte hållit samma klass som Shimano.

Förslag på delar finns i https://happyride.se/forum/threads/...dlar-touringcykel.3684610/page-2#post-3826056

Trissor: Shimano Road / MTB Jockey Wheels
8.39€

Vevlagerverktyg: Radon Pro Cartridge BB Tool (ser väldigt vettigt ut)
14.70€

Förslag på delar finns i https://happyride.se/forum/threads/...dlar-touringcykel.3684610/page-2#post-3826056

8.39€

14.70€
Du gör samma övning som jag gjort, fast jag bytte i omgångar. Men nu är hela drivlinan utbytt.
Skillnaden är att jag kör Shimano 3x8 Altus/Acera rakt över.

8.39€

14.70€
jag hade lagt 30-40 spänn mer på rulltrissor
bättre lager, håller längre

Tack för alla tips!

Har dröjt pga hemmajobbande samt att jag har haft tillgång till min sambos cykel men nu har jag bestämt mig för att reparera cykeln.

Jag kommer att behöva byta hjul och undrar någon har någon åsikt om vilket jag bör välja av nedanstående:

https://www.cykelgear.se/hjul/citybike-hjul/cavo-28-bakhjul-skivbroms-dubbelbottnad-qr
https://www.cykelgear.se/hjul/citybike-hjul/bakhjul-700c-skivbromsar-8910-delad (deore nav)
https://www.bikester.se/ryde-h-bicycle-zac-2000-rear-wheel-28-deore-disc-5860_10645.html (deore nav)

Undrar också över vilken kassett jag skall välja. Originalspecen för drivlina/växelreglage är nedanstående:

Växelreglage Shimano DEORE 9sp
Växelförare bak Shimano Deore 9sp
Växelförare fram Shimano Deore 9sp
Vevparti Shimano FC-M521-S 48X36X26T
Kassett eller ev. drev bak Shimano DEORE 9sp 11/32T

När jag bytte drivlina sist så bytte jag till nedanstående kassett:

Kommer jag märka någon skillnad om jag väljer nedanstående kassett istället med tanke på växling, livslängd osv?

De två deore-hjulen är likadana. Båda har zac 2000-fälgar och svarta ekrar.
Rigida och Ryde är bara olika gamla namn på samma företag. Jag hade tagit det billigare av de två.

Tack för alla tips!

Har dröjt pga hemmajobbande samt att jag har haft tillgång till min sambos cykel men nu har jag bestämt mig för att reparera cykeln.

Jag kommer att behöva byta hjul och undrar någon har någon åsikt om vilket jag bör välja av nedanstående:

https://www.cykelgear.se/hjul/citybike-hjul/cavo-28-bakhjul-skivbroms-dubbelbottnad-qr
https://www.cykelgear.se/hjul/citybike-hjul/bakhjul-700c-skivbromsar-8910-delad (deore nav)
https://www.bikester.se/ryde-h-bicycle-zac-2000-rear-wheel-28-deore-disc-5860_10645.html (deore nav)

Undrar också över vilken kassett jag skall välja. Originalspecen för drivlina/växelreglage är nedanstående:

Växelreglage Shimano DEORE 9sp
Växelförare bak Shimano Deore 9sp
Växelförare fram Shimano Deore 9sp
Vevparti Shimano FC-M521-S 48X36X26T
Kassett eller ev. drev bak Shimano DEORE 9sp 11/32T

När jag bytte drivlina sist så bytte jag till nedanstående kassett:

Kommer jag märka någon skillnad om jag väljer nedanstående kassett istället med tanke på växling, livslängd osv?

HG50 eller HG400 är bra. Inga som helst problem. HG200 är dock svintung, ful och rostar på vintern. Personligen tycker jag att de är för snikna.
CS-6500 körde jag förr med, men de är onödigt dyra (finns dock som 12-27 vilket passar mig perfekt) och inte prisvärda.
HG400 är nog sweet spot. Bra skit och vettigt pris.

Tillbaka
Topp