Hjälp med val av MTB - Råd

orsla

Ny medlem
Hej!

Är i köpartagen och skulle behöva hjälp med två cyklar som jag funderar på. Tycker ni att det finns bättre alternativ så får ni gärna rekommendera dessa. Ska tilläggas att jag inte på något vis är expert inom området och jag har ingen direkt erfarenhet av cykel som motionsform, mer än att jag vet hur man cyklar, så man kan kalla mig nybörjare. Dock så har jag tänkt börja och ska då använda cykeln både till pendling och motion (väg samt terräng).

Vad tror ni om dessa?

En karboncykel av märket Merida. Den är nedsänkt från 29999:- till 14999:- men jag vet inte huruvida detta är en bra cykel eller ej. Återförsäljaren öste beröm över cykeln, men men. "Nackdelen" med denna cykel var att den endast fanns i 18", vilket kanske är i minsta laget för mig som är 187cm lång med 90cm till skrevet, eller?
http://www.merida-bikes.com/en_int/bike/2012/209/MTB+Hardtails/O.Nine+Pro+1000-D

Sen har jag även tittat på en cykel från Kona. En Kona Caldera.
http://www.konaworld.com/mtb_trail_allmountain_hardtail.cfm?content=caldera

Vilken hade ni valt? Eller hade ni valt någon annan? Vore enormt tacksam för tips och tankar från er som kan och med största sannolikhet besitter bra mycket mer erfarenhet och kunskap än mig :)

Ska tilläggas att jag inte på något vis är gjord av pengar och tycker 15000:- är på bristningsgränsen då jag vet att det tillkommer en hel del i inköp.

Mvh Daniel

Senast ändrad:
Nu kommer man ju inte åt måtten på ramen, men 18" är med stor sannolikhet för liten för dig. Sök på forumet så finns det massa skrivet om prisvärda cyklar i olika segment. En HT låter som rätt val för ditt tilltänkta användningsområde.

Hej!

Jag har varit i precis samma situation som du - ingen erfarenhet av MTB, men var sugen på att börja som motionsform.

Jag köpte för några veckor sen, efter att ha sett många rekommendationer, en Radon Team 7.0 från Bike Discount. Den cykeln kan du se nämnas i många trådar här. Den kostade den dagen jag köpte den 699 euro, och med frakt landade det under 7000. Dvs halva priset mot vad den cykel du nämner ovan. För mig känns den cykeln alldeles lagom.

Det jag också kan säga om denna cykel är att det var lite knepigare att sätta ihop den än jag hade väntat mig. Instruktionerna var på tyska, och inte modellspecifika, bortsett från högen av allehanda bruksanvisningar från tillverkarna av de olika delarna. Det var framförallt monteringen av framhjulet där jag behövde googla och fråga Happy om råd hur man ska få in hjulet när bromsklossarna satt "i vägen". Men jag tror man får vara beredd på att lära sig lite om sin cykel om man ska använda den aktivt, oavsett märke.

Hej
Jag är väldigt ny på detta men skulle akta mig för att köpa en cykel i fel storlek. sedan tycker jag att 15.000 verkar dyrt för Konan.

HT betyder hard tail och innebär att att cykeln är försedd med stötdämpare i fram men är odämpad i bak. För 15.000 kan du få en riktigt fin hard tail som duger att tävla med. Köper du däremot en heldämpad(FS)för samma pris blir det en betydligt sämre cykel eftersom dessa har en mer koplicerad ram som är dyrare.

Ett enkelt sätt för oss nybörjare att jämföra cyklar tycker jag är stt jämföra växelkomponenterna som cykeln har. Bra komponenter kostar och kan du klämma in bättre grejer för samma pris kan det vara ett bra mått.

För 15.000 skulle jag inte nöja mig med mindre än XT-växlar både fram och bak. ett par exempel som jag skulle föredra framför din Kona.

Ca 14.000 och betydligt bättre komponenter än Konan tror jag
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2542

Ca 12.000 och fortfarande avsevärtt bättre komponenter än din Kona tror jag
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2540

Det är enkelt att handla från Canyon. Cykeln kommer monterad (förutom styre, hjul och sadel) och de jag hört talas om från andra och själv upplevt (köpte en racer för ett år sedan som jag är supernöjd med och ska köpa MTB därifrån nu) är att det fungerar supersmidigt.

Med vänlig hälsning,
rickard

Tack för era svar!

Cyklarna du rekommenderade Rickard verkade onekligen väldigt intressanta! Snygga dessutom.
Ska kolla närmare på dem! Hur är Canyon som märke då? Kända för att göra bra cyklar? Fungerar det bra med garantier om man beställer via hemsidan? Inga krångel med service för den lokala fixaren?

Mvh

Hej igen
Ja du får mycket för pengarna där och deras ramar anses vara lika bra som andra märken. Komponenterna är ju desamma oavsett märke. Min racer funkade perfekt utan justeringr efter att jag satt påstyre och sadel. Lämnade in den till min lokala verkstad för service efter 50- 100 mil för att efterspänna och den har funkat perfekt hela tiden. Jag har cyklat några hårda hundra mil och tvättat under första året, men inte justerat något på egen hand.

Deras garantier är bra. De beskrivs på hemsidan. Givetvis skulle det vara lättare att ta cykeln till en handlare om något går sönder, men även där tar det oftast tid att fixa garantier om något stort går sönder.

Det är svårt att hitta "mer cykel för pengarna" (fritt översatt från "mer bang for the buck" som det heter här på Happy...;)

Kul att du säger att de är snygga. Det är den största kritiken mot Canyon annars, att man anser att de är fula. Själv har jag inte tid att kolla lacken på cykeln när jag kör, men jag tycker min Canyon är snygg och kommer ha min nya (kanska beställer idag) i sängen första tiden;) Eller i alla fall i vardagsrummet...

Med vänlig hälsning,
Rickard

För 15 tusen får du en fullt tävlingsmässig HT från Tyskland, sök i trådarna eller kolla på bike-discount.de så finns det massor att välja på. Utan att egentligen ha koll så vågar jag även påstå att du även hittar en heldämpad MTB med aluram för den summan också.

Vill bara flika in att jag tycker att man ska akta sig för att titta för mycket på växlarna. "Bakväxeltrimning" är väldigt vanligt i branschen. Jämför i stället dämpare och hjul. Där kan det skilja många tusenlappar mellan olika komponenter och man får en tydligare bild över avsedd målgrupp (och prisvärdhet).

Även mitt råd är att främst titta på postordertyskarna. Där får du mest cykel för pengarna. När du nördat ner dig djupare i träsket så kan du börja frossa runt bland italiensk kolfiber, rysk titan och amerikanskt stål. Men vid det laget vet du nog själv precis vad du vill ha. :)

Håller med Aron, kolla inte så mycket på växlarna. I prisklassen 10000-15000 kr har alla hojar tillräckligt bra växlar (om man inte köper dem på cykelringmuskeln till ordinarie pris förstås).

Men jag tycker du ska lägga dig lite lägre i pris för en första hoj, eftersom det är svårt att i förväg veta vad man trivs med. Jag skulle rekommendera att du köper t.ex en Radon ZR Team 7.0 för drygt 7000 spänn ifrån tüskland. Väldigt bra pris på en väldigt fin hoj. Den har en jämn och bra nivå på komponenterna, rakt igenom. Specen ser klart bättre ut än Konan.

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a45704/zr-team-7-0.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp