Hjälp med val av nybörjarracer

Den som är bäst är den som stämmer i storlek och sittposition.
Har du bra koll på hur du bör sitta så bör du kunna avgöra det själv och har du inte det så är det inte sådär hyperintelligent att köpa via postorder :-)
Mina 2-öre.

Äsch! Köp den dyrare. Mest för att den var snyggare.

Min uppfattning är att det går utmärkt att köpa förstacykel över nätet.

Sen att många cyklar man dreglar över inte finns att köpa över nätet är en annan sak.

Glöm inte att köpa pedaler, skor och mipshjälm.

Du kommer aldrig få en cykel som håller i längden för dom pengarna. Däremot kan de säkert ge tillräckligt för att testa sporten. Du känner ingen som har flera cyklar? Själv har jag två, en stålracer och en kolfiber. Stålcykeln är utlånad till kompis som funderar på att köpa. Han behöver inte lägga en krona de första månaderna (nåja... ett par billiga cykelbyxor och en hjälm köpte han visst) och tycker han det är roligt kan han satsa på en vettig cykel direkt. Tycker han inte det är roligt kan han lägga projektet på hyllan utan att det har kostat något.

Alternativt en begagnad cykel... Många köper en insteg som inte blir cyklad många meter. De är så gott som nya när de säljs för halva priset. Lite lurigt att veta vad som är prisvärt och inte dock.

Är du "säker" på att du vill cykla mer framöver skulle jag gå till min lokala handlare och få lite hjälp.

Edarion sa:
Du kommer aldrig få en cykel som håller i längden för dom pengarna. Däremot kan de säkert ge tillräckligt för att testa sporten. Du känner ingen som har flera cyklar? Själv har jag två, en stålracer och en kolfiber. Stålcykeln är utlånad till kompis som funderar på att köpa. Han behöver inte lägga en krona de första månaderna (nåja... ett par billiga cykelbyxor och en hjälm köpte han visst) och tycker han det är roligt kan han satsa på en vettig cykel direkt. Tycker han inte det är roligt kan han lägga projektet på hyllan utan att det har kostat något.

Alternativt en begagnad cykel... Många köper en insteg som inte blir cyklad många meter. De är så gott som nya när de säljs för halva priset. Lite lurigt att veta vad som är prisvärt och inte dock.

Är du "säker" på att du vill cykla mer framöver skulle jag gå till min lokala handlare och få lite hjälp.

Det fungerar nog och hållbarheten är sällan problemet med enklare grejor. Lite tunga och lite stora steg mellan växlarna, men att livslängden skulle vara dålig håller jag inte med om.

Min först hoj var en Trek 1.2 med Sora. Funkade klockrent. Finns några på blocket för 4-5000kr. De pengarna får du tillbaks när du säljer sen.
Hade aktat mig för Claris, det är nog rätt kallt på begmarknaden, tror de är enbart 8-delade också.

Tobbs sa:
Min först hoj var en Trek 1.2 med Sora. Funkade klockrent. Finns några på blocket för 4-5000kr. De pengarna får du tillbaks när du säljer sen.
Hade aktat mig för Claris, det är nog rätt kallt på begmarknaden, tror de är enbart 8-delade också.
Och då hade ju Claris varit ett än bättre val då det är i princip Sora minus ett drev och med bättre pris och tillgänglighet på drev och kedjor.
Fast nu är ju grupp (som aldrig är hel utan till 99% mish-mash ) det minsta problemet på en förstahoj.

emmer sa:
Tobbs sa:
Och då hade ju Claris varit ett än bättre val då det är i princip Sora minus ett drev och med bättre pris och tillgänglighet på drev och kedjor.
Fast nu är ju grupp (som aldrig är hel utan till 99% mish-mash ) det minsta problemet på en förstahoj.

Fast Soras 9 delat tyckte jag var snålt nog med för stora steg mellan växlarna. Känsla och funktion var det dock inget fel på.

Hade claris på min första racer, bytte till 11-25 kassett och då blev den skön. Går ju inte att jämföra med 105 som jag har nu, men fungerar innan man lärt sig tycka om asfalten.
Hade gått till lbs för första hojen, om ett år köper du en ny ändå.
Men som sagt tidigare, lägg pengarna på bekväm hjälm o byxor som du sparar till nästa hoj :)

Tobbs sa:
emmer sa:
Tobbs sa:

Fast Soras 9 delat tyckte jag var snålt nog med för stora steg mellan växlarna. Känsla och funktion var det dock inget fel på.

Bättre vald kassett löser större delen av det problemet. Ofta onödigt stort range på orginalmonterade kassetter.

Vad tusan - jag var snabbare 1990 med 2x5 och rammonterade friktionsväxlar än idag på en modern cykel..... Det sitter i benen, hjärtat, lungorna och sittställningen snarare än växelgruppen.... Trist eller bra - större delen av prestationen sitter i cyklisten...

Bengt-re sa:
Edarion sa:

Det fungerar nog och hållbarheten är sällan problemet med enklare grejor. Lite tunga och lite stora steg mellan växlarna, men att livslängden skulle vara dålig håller jag inte med om.

Uttryckte mig slarvigt... menar inte att cykeln går sönder, utan att man vill ha bättre grejer.

Tjöp Mekken, ganska mycket Sora-komponenter jämfört med vad budgetcyklar med Sora brukar ha. Kolgaffel och OK utseende. Skulle du fastna för cykling kommer nästa cykel ändå kosta > 15 000 och då spelar det ingen roll om du lägger 5 eller 9 tusen på första hojjen. Mekken kan du köra som fulväders-pendlarhoj parallel med nya finräsern.

Vänligen
Frankenstein

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp