hjälp med växlar

veeajt

Ny medlem
hjälp med växlar
jag har acera växlar på cyklen som har ngr år på nacken funderar på att byta dom och behålla cyklen. frågan är passar allt naturligtvis inte men vad passar på min cykel? måste jag byta alla delarna som har med växlingen att göra eller bara de mest utsatta?

"veeajt"

hjälp med växlar
Vad är det som gör att du vill byta växlarna, men ha kvar samma cykel i övrigt?

Om växlingen fungerar dåligt är det oftast inte själva växlarna det är fel på, utan andra delar i drivlinan.

hjälp med växlar
Om några år gamla Acera-växlar funkar dåligt, så finns det väl ändå skäl och misstänka att det delvis är lite utav växlarnas fel kanske? Jag menar, Acera är ju ingen evighetsprodukt och snärtigheten och precisionen tynar ju bort med åren på alla växlar, desto billigare desto snabbare... ;-)

En XTR kan man väl få 10-13 års tjänstgöring ur med lite omsorg, en XT/LX kanske 7-9 år, en Deore 5-6 år, vart går gränsen för Acera innan det är dags att slänga härket? :-)

hjälp med växlar
jag ska försöka förklara lite tydligare
jag vet inte vd allt heter då jag upptäckte denna fantastiska hobby för ett år sedan.
köpte en beg cykel och vill nu fråscha upp den vill behålla cyklen (då menar jag ramen å den biten)
men växlaran vill jag ha bytt när jag köpte den bytta en cykelhandlare lite på den. novist kallat kedja krans å de kugghjulen pedalrna sitter fast i.... men de andra delarana e uppslitna å jag vill yta hela kittet. frågan e hur vet jag vad som passar har saker olika fattning diameter osv?

Vad gör jag hur gör jag?

snälla någon hjälp mig

Tillbaka
Topp